Gå til innhold

Koldtbord/tapas i bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal gifte oss om litt over 1 år.

Bryllupet blir et budsjett bryllup da vi ikke har inntekt til å spare så veldig mye i tiden før dessverre, det vi har tenkt litt på er om vi skal ha koldtbord/tapas bord med varm og kald mat til middag.

Dette er det vi begge føler passer oss best da alle får noe de liker og kan variere med det de ønsker selv.

Vi kommer isåfall til å ha masse tilbehør, saus/dressing, forskjellig kjøtt/sjømat/spekemat ol slik at man fint finner noe man liker og at alle blir mette.

Vi tenker å organisere med toastmasteren ang forsyninger slik at det ikke blir til at det alltid er noen som vandrer rundt..

Men så er spørsmålet, er koldtbord/tapas bord noe vi kan ha eller passer det seg ikke så bra?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde likt det mye bedre enn å få servert middag. Jeg er veldig kresen, og det er mye mat som de fleste liker, som jeg ikke orker å spise. Hadde satt veldig pris på å få velge selv hva jeg skulle spise.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde likt det mye bedre enn å få servert middag. Jeg er veldig kresen, og det er mye mat som de fleste liker, som jeg ikke orker å spise. Hadde satt veldig pris på å få velge selv hva jeg skulle spise.

TS her, ja jeg tenker også slik, og de forskjellige 3 retters menyene vi har sett på til nå liker enten ikke jeg eller samboeren min (vi er begge ganske kresene) og da vil jeg tro at det er slik for gjestene også, pleier jo stort sett å være noen som ikke liker maten som blir servert og da er det jo kjekt å kunne velge hva man vil ha selv og fortsatt bli mett :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde stort koldtbord i mitt bryllup. Rundt 70 gjester. Folk skrytte stort av maten, middagen varte lenge, unger var fornøyde og folk spiste seg godt mette. Og jeg hadde skuldrene lavt nede og slappet av også, og bekymret meg ikke for om noen skulle måtte pirke i maten.

Det kan gjøres flott og fancy, og et koldtbord myntet til så mange personer blir utrolig imponerende i seg selv, og ikke så harry som noen av mine ivrigste kritikete (svigermor) påpekte før middagen var vel overstått.

• Liker 2
Skrevet

Min kjære og jeg var i ett bryllup i November i fjor hvor det var tapas buffet. Vi likte det så mye at vi tenker å ha det i vårt eget bryllup i August^_^

Det er nok mange som vil si at buffet i bryllup er litt tacky, men det er jeg ikke enig i. Det gjør ting litt enklere siden man ikke trenger å bekymre seg for at noen får kald mat eller at noen ikke liker det, er vegetarianer eller allergiker. Det tvinger og folk til å mingle litt mer;) En annen fordel er jo at de småspiste ikke trenger å la halve tallerkene være full når de forsynt og storspiserene faktisk kan bli skikkelig mett.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde stort koldtbord i mitt bryllup. Rundt 70 gjester. Folk skrytte stort av maten, middagen varte lenge, unger var fornøyde og folk spiste seg godt mette. Og jeg hadde skuldrene lavt nede og slappet av også, og bekymret meg ikke for om noen skulle måtte pirke i maten.

Det kan gjøres flott og fancy, og et koldtbord myntet til så mange personer blir utrolig imponerende i seg selv, og ikke så harry som noen av mine ivrigste kritikete (svigermor) påpekte før middagen var vel overstått.

Er noen rundt meg også som mener det blir harry, men jeg er også redd for å se at noen av gjestene skal pirke i maten.

Skrevet

Er noen rundt meg også som mener det blir harry, men jeg er også redd for å se at noen av gjestene skal pirke i maten.

Ja, det er ikke noe hyggelig å være på en fin fest som skal vare lenge også får man noe på tellerkene man ikke klarer å spise så man er småsulten i timesvis. Da er bedre med en buffet hvor alle finner noe de liker om de så ender opp med å spise seg mett på loff or røkelaks så er det bedre enn pirking.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er ikke noe hyggelig å være på en fin fest som skal vare lenge også får man noe på tellerkene man ikke klarer å spise så man er småsulten i timesvis. Da er bedre med en buffet hvor alle finner noe de liker om de så ender opp med å spise seg mett på loff or røkelaks så er det bedre enn pirking.

Ja er nettopp det jeg mener :jepp:

Skrevet

Vanlig koldtbord er litt kjedelig etterhvert, men tapas er jo helt genialt. Jeg hadde iallfall satt pris på det.

Skrevet

Vanlig koldtbord er litt kjedelig etterhvert, men tapas er jo helt genialt. Jeg hadde iallfall satt pris på det.

Slik vi tenker blir det noen tapas retter og noen vanlig koldtbord retter som reker/røkelaks/stekt ørret/eggerøre/hjemmelaget karbonader ol.

Da vet vi at de eldre også finner noe de liker :) Vet at noen av de eldre som kommer ikke er så glad i denne "nymoderne sterke maten" hihi..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

AB #4 her.

Koldtbord trenger ikke være kjedelig. Vi hadde to lange langbord og "guidet" folk ned mellom disse to bordene, og hadde både tradisjonelt og litt utradisjonell koldtbordmat. Det meste var catering, men jeg hadde laget min berømte rett og plassert på flere fat på bordet i tillegg, så jeg fikk personlig vri på det.

Det var ikke karbonader, majones og eggerøre.

Det var krydede/marinerte (og kaldre) kyllingfileeter, bittesmå pølser, jordbær og melon, eggerøre, røkelaks, bakt ørret, majones, remulade, krepsehaler og reker, en kald tyrkiskinspirert ris-salat, chillisalat, store frukt og grønt-fat innimellom osv osv.

Det er så luksuriøst som du gjør det til. Alle buffetklassikerene var å finne på buffeten, men også noen nye og originale, sammen med våre favoritter og litt hjemmelaget. Har ikke hørt et kritisk ord om det i ettertid. Faktisk skal min svigerinne har buffet i sitt bryllup neste år - og hun + svigermor var de største kritikerene av å ikke ha meny!!! :skravle:

Skrevet

Slik vi tenker blir det noen tapas retter og noen vanlig koldtbord retter som reker/røkelaks/stekt ørret/eggerøre/hjemmelaget karbonader ol.

Da vet vi at de eldre også finner noe de liker :) Vet at noen av de eldre som kommer ikke er så glad i denne "nymoderne sterke maten" hihi..

Ja, den ser jeg og er enig. Jeg er selv veldig glad i spekemat og det er jo ofte å finne.

Sist jeg var i bryllup så hadde de koldtbord, men hadde en del ekstra småretter som satte spissen på det hele, etter min smak.

Skrevet

Hvis noen av gjestene er misfornøyde pga valg av mat, får de bare være det. Det er deres bryllup, deres dag, og dere som bestemmer. Fin måte å få folk til å tø opp og snakke uanstrengt sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i bryllup der det ble servert tapas. Det var godt, men det ble for lite mat på en lang dag. Det kombinert med en varm augustdag gjorde nok at gjestene ble litt mer påseilt enn det som hadde vært tilfellet ellers. Tapas er heller ikke billig!

Skrevet

AB #4 her.

Koldtbord trenger ikke være kjedelig. Vi hadde to lange langbord og "guidet" folk ned mellom disse to bordene, og hadde både tradisjonelt og litt utradisjonell koldtbordmat. Det meste var catering, men jeg hadde laget min berømte rett og plassert på flere fat på bordet i tillegg, så jeg fikk personlig vri på det.

Det var ikke karbonader, majones og eggerøre.

Det var krydede/marinerte (og kaldre) kyllingfileeter, bittesmå pølser, jordbær og melon, eggerøre, røkelaks, bakt ørret, majones, remulade, krepsehaler og reker, en kald tyrkiskinspirert ris-salat, chillisalat, store frukt og grønt-fat innimellom osv osv.

Det er så luksuriøst som du gjør det til. Alle buffetklassikerene var å finne på buffeten, men også noen nye og originale, sammen med våre favoritter og litt hjemmelaget. Har ikke hørt et kritisk ord om det i ettertid. Faktisk skal min svigerinne har buffet i sitt bryllup neste år - og hun + svigermor var de største kritikerene av å ikke ha meny!!! :skravle:

Hørtes ut som deilig mat :)

Krepshaler har jeg ikke tenkt på selv men tror jaggu jeg skal vurdere det også nå :)

Skrevet

Har vært i bryllup der det ble servert tapas. Det var godt, men det ble for lite mat på en lang dag. Det kombinert med en varm augustdag gjorde nok at gjestene ble litt mer påseilt enn det som hadde vært tilfellet ellers. Tapas er heller ikke billig!

Vi tenker å lage en god del selv med hjelp av familien og bestille noen av rettene fra catering, prisen vi har kommet frem til så langt er ca 200 kr per pers og da har vi tatt godt i på pris innen for de forskjellige tingene :)

Skrevet

Det er helt vanlig, og de fleste vil finne noe de liker. Noen vil kritisere dere uansett.

Synes det er merkelig med de som påstår det er harry eller tacky, tapas/koldtbord pleier å være godt nok for de fleste i alle andre sammenhenger. Men når det er snakk om bryllup så blir det plutselig harry eller tacky, virker som noen har behov for å "bli kongelige"i bryllupssammenheng. Så lenge det er god mat så skjønner jeg ikke at enkelte lager regler om at buffet/3-retter/spekemat er det eneste rette.

• Liker 4
Gjest alven
Skrevet

Vi valgte Tapas. Jeg har en del matallergier og da er det mye vanskligere å finne noe som jeg kunne spise, og det ble supervellykket. Alle fikk nok mat, vi hadde til og med til nattmat.

Gjest Tekola
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en veldig god idé! :)

Og som en venninne av meg sier: Det er ikke et ordentlig bryllup uten at noen blir fornærmet/misfornøyde med de valgene dere tar ;)

Skrevet

Syns tapas/koldtbord er helt perfekt i bryllup! :)

...ble skikkelig sulten av å tenke på det...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...