Gå til innhold

Kan bakterier og virus smitte fra menneske til hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom til å tenke på dette. Nå høres jeg helt sikkert skikkelig dum ut, men spør likevel.

Hvis et menneske er forjølet eller har influensa eller streptokokker i halsen eller halsbetennelse eller noe og hunden får i seg bakteriene eller viruset, kan den smittes da? Eller er alle virus og bakterier forskjellige for mennesker og dyr?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste virus er forskjellige, men du har kanskje hørt om svineinfluensa og fugleinfluensaen som ble overdimensjonert i media? Jeg har i alle fall aldri smittet en hund eller katt med influensa. Til vanlig smittes det ikke så lett, unntaket er vel rabies som ikke finnes i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som lar hunden slikke henne inne i munnen og når jeg prøvde å si at det sikkert ikke var så lurt sa hun at ingen bakterier eller virus kan smitte fra hund til menneske. Hun har streptokokker i halsen nå. Så jeg tenkte kanskje det kunne gå andre veien og at det var et fint tidspunkt å slutte med den ekle vanen :fnise:

Skrevet

Det er kun orm, toxoplasmose og rabies som smitter fra dyr til menneske og omvendt. Og selvsagt lus, skabb og ytre parasitter.

Skrevet

Ja. Mange virus og bakterier er artsspesifikke, men mange kan også smitte fra dyr til menneske. Slike sykdommer kaller zoonoser, og du finner en liste over de viktigste sykdommene her: Folkehelseinstituttet - zoonoser

Skrevet

Det er kun orm, toxoplasmose og rabies som smitter fra dyr til menneske og omvendt. Og selvsagt lus, skabb og ytre parasitter.

De aller fleste parasitter er også vertsspesifikke, deriblant lus. Om hunden har lus kan man ikke skylde på den om du selv får det, det er en annen art som går på oss. De kan dog hoppe over på deg fra hunden, men vil ikke klare å overleve eller formere seg.

Angående diverse spol og bendelormer er det noen av de som har har mellomverter som kan være hund, katt, menneske, diverse, men de aller fleste har kun en endevert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hunder være bærere av toksoplasmose? Jeg vet at gravide anbefales å ikke skifte kattesand pga fare for toksoplasmose, men har aldri hørt om det i forbindelse med hunder.

Skrevet

Kan hunder være bærere av toksoplasmose?

Ja, hund kan være bærer av Toxoplasma Gondii (selve parasitten). Menneske, hund, gris, sau og en rekke andre dyr kan være mellomvert for denne, hovedverten er katten.

De store risikofaktorene for Toxoplasmose i Norge:

- Spiser rått eller ufullstendig varmebehandlet kjøtt

- Spiser uvaskete grønnsaker og frukt

- Tømmer eller rengjør kattekassen

- Lar være å vaske kjøkkenkniven etter kontakt med rått kjøtt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...