Gå til innhold

Begynner vi å se resultatet av at alenemødrenes barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

På veg hjem fra jobb hørte jeg at blant ungdommer i enkelte miljøer så på trygd som en rett de hadde, om de ikke gadd å jobbe eller gå på skole.

Ungdommens bakgrunn ble trukket frem som en av faktorene som kunne føre til disse holdningene.. Og tanken slo meg da som sterk motstander av alle støtteordningene en " alene" mor får...

En liten jente fortalte at hennes mamma trengte ikke å jobbe, fordi hun filk penger for å passe på barna sine.. Og det er akkurat det hun gjør: har 4 barn med flere menn og har utbetalt 30000 pr mnd pluss barnebidrag. Hun jobber ikke..Hennes elste sønn har droppet ut av skolen og på god vei til å bli en navklient...

Ps: ja jeg vet at Mange mødre som ikke lever med faren til barna jobber, men det finnes en altfor stor gruppe alenemødre som kun snulter, og har NAV + ekser som inntektskilde...

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Spock
Skrevet

Synes jeg leser så mange tråder opp og ned om dette for tiden, og konklusjonen i dem alle er at dette går alt for langt utover samfunnsøkonomien og ikke minst gjør livet og prosessene vanskeligere for de som faktisk trenger hjelp. Men det er bra det lages fler, kanskje flere blir oppmerksomme på det og prøver å si fra til de ansvarlige at dette ikke går lenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Trenger ikke være alenemor for å være trygdesnylter.

Mine foreldre var eksperter i å utnytte systemet, og vi fikk penger fra NAV, sosialkontoret og gudene vet hvor i alle år. Mamma jobbet ikke, pappa jobbet mye svart.

Lærdommen jeg fikk hjemmefra er "lyv på deg psykisk sykdom, for da får du gratis tannbehandling", "ikke jobb hvitt, for da betaler du så mye skatt", "er du i bet for penger så ring sosialkontoret", "klarer du å naske fra butikken så sparer du penger", "blir du tatt så nakt for alt".

Det handler om holdninger.

Gjett hvem som ikke har kontakt med foreldrene sine i dag,

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gjett hvem som ikke har kontakt med foreldrene sine i dag,

Mette-Marit?

• Liker 2
Gjest Hanne
Skrevet

Jeg tror dessverre ts har et poeng. Og vær så snill, dere hardtarbeidende alenemødre som står på og jobber, ikke føl dere truffet. Dette er ikke rettet mot dere, men mot dem som ser støtteordninger fra NAV som en kjekk måte å få inntekt på.

Det ER mange som jobber og klarer seg selv (barnebidrag skal man selvsagt ha), men det er dessverre også alt for mange som utnytter støtteordninger og lever på staten. Disse er med på å skape en aksept for å få penger uten å jobbe.

Men det er også viktig å påpeke at dette slett ikke kun gjelder alenemødre. Man ser ofte at uførhet "går i arv" selv om lidelsene folk er uføretrygdet pga ikke er verken arvelige eller smittsomme i seg selv. Barn av uføre blir oftere uføre selv enn barn av foreldre som er i full jobb.

Selvsagt må folk uføretrygdes når de ikke er friske nok til å få seg en jobb. Og selvsagt må alenemødre som står på bar bakke etter et samlivsbrudd få hjelp til å komme seg på bena. Men vi må også tørre å ta debatten om hvor grensene skal gå.

En løsning kunne vært å skape arbeidsplasser (statlige helst) som kunne tilbys folk med begrenset arbeidskapasitet. En del uføre kunne utført mange jobber dersom de bare fikk tilrettelagt godt nok med hensyn til deres fysiske eller psykiske lidelser. Alenemødre på overgangsstønad kunne fått krav om å jobbe x antall timer for stønaden, samtidig som det ble skaffet til veie pass for barna (egen barnehage tilknyttet slike arbeidsplasser, sånn at mangel på barnepass ikke kunne brukes som argument?).

Jeg håper vi kan ta denne debatten uten skittkasting fra noen av sidene. For vi kan ikke fortsette utviklingen slik den har gått til nå.

• Liker 2
Gjest Tirkes
Skrevet

Det er kanskje en medvirkende faktor. En annen medvirkende faktor er det kanskje at jappetiden er over også, da det var in å jobbe mye, kult å ha statusyrke, arbeidsplassen var sosialt samlingsted såvel som sted å tjene penger. Shoppingsentre og spasentre popper opp og reklamene forteller oss at vi skal nyte livet.

Men vi har faen ikke tid til begge deler! Man vil jo slappe av, reise, shoppe, få barn og nyte barna når de er små, ikke stresse om morgenen og ettermiddagen og kose med ungene sine to timer om kvelden før man legger de og forlater gård og grunn til å reise på jobb igjen.

I tillegg så er samfunnet styrt mot at det krever to inntekter å leve et anstendig liv, så man skal sitte vanvittig godt i det om man skal ha råd til å være hjemme med egne barn. OM man har råd til det så blir man pepret med råd om å IKKE gjøre det, for man mister pensjonspoeng må vite.

Stat og samfunn legger opp til at man taper på å være hjemme og at man går glipp av livet om man jobber for mye.

Det er ikke rart man blir tussete. På toppen av det hele så vokser barn opp med rosabloggere og mammabloggere på overgangsstønad, som sover lenge og beskriver en vanlig dag som at de har støvsuga og vaska hagemøbler og skal en tur på senteret med Rebekka Anastasia for å se om HM har fått inn noe nytt. Det er disse som er synlige, de som har tid. Ambusjoner dør litt i holdningene her, ambisjonen er ikke lengre suksess og styremøter, det er agurkskiver på øynene og soltimer på Kreta.

Det er ikke rart at folk snylter. Jeg forstår det så godt, og nei - jeg har ikke snylta. Jeg har aldri fått arbeidsledighetstrygd, aldri vært langtidssykmeldt (har vært sykmeldt en gang i to uker etter en bilulykke) og aldri hatt friår før eller etter høyere utdannelse. Men jeg ser med misunnelse i blikket etter de som er langtidssykmeldte pga prolaps i ryggen og som jeg ser bevege seg/leve livet som normalt. Jeg tenker i mitt stille sinn at SÅ syke er de vel ikke, og i neste øyeblikk tenker jeg "Gud, så deilig et år på sofaen hadde vært.".

Men det kommer neppe til å skje. Ikke bare fordi jeg ikke har moral nok til å gjøre det, men fordi jeg liker en livsstil med høye lønninger og jeg elsker yrket mitt.

Men det er mange grep vi må ta for å endre trenden. Vi kan ikke skylde på alenemødre alene. Vi kan heller ikke skyldre på unge mødre, på for høye trygdeløsninger og på Jersey Shore og Fotballfrue. Men alt sammen i en eneste stor lapskaus er kanskje med på å gi disse ungene en lettvint holdning om "å nave".

It takes a village to raise a child. Vi må alle ta littegrann skyld for at disse ungene så lettvint tyr til trygdeløsninger. Og forsøke å snu trenden littegrann.

....jeg aner ikke hva jeg vil med dette innlegget. Jeg bare tenkte høyt littegrann.

• Liker 10
Gjest "gjest"
Skrevet

Tviler på at det er bare aleneforeldrenes barn som henger på NAV, som dere kaller det.

AnonymBruker
Skrevet

Forslår at du går inn på artikkelen på NRK sine nettsider, og faktisk leser det som står der.

Det er ikke nevnt et ord om alenemødre. Men at utdanningsbakgrunn og antall på trygd i nærmiljøet har sitt å si.

Å trekke inn de stakkars 3 årene man kan få støtte som enslig forsørger er bare idiotisk. Her er det helt andre ting som ligger til grunn enn det. Det er en ekstrem liten gruppe alenemødre som får barn med mange for å kunne fortsette på trygd.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

På veg hjem fra jobb hørte jeg at blant ungdommer i enkelte miljøer så på trygd som en rett de hadde, om de ikke gadd å jobbe eller gå på skole.

Ungdommens bakgrunn ble trukket frem som en av faktorene som kunne føre til disse holdningene.. Og tanken slo meg da som sterk motstander av alle støtteordningene en " alene" mor får...

En liten jente fortalte at hennes mamma trengte ikke å jobbe, fordi hun filk penger for å passe på barna sine.. Og det er akkurat det hun gjør: har 4 barn med flere menn og har utbetalt 30000 pr mnd pluss barnebidrag. Hun jobber ikke..Hennes elste sønn har droppet ut av skolen og på god vei til å bli en navklient...

Ps: ja jeg vet at Mange mødre som ikke lever med faren til barna jobber, men det finnes en altfor stor gruppe alenemødre som kun snulter, og har NAV + ekser som inntektskilde...

Dette er pisspreik, ingen alenemor får 30.000 i stønad fra NAV fordi hun er aleneforelder.

• Liker 3
Gjest huldra
Skrevet

For en tåpelig debatt!

Gå inn på ssb.no og les litt statistikk. Antall som mottar overgangstønad har vært SYNKENDE de siste år, og antallet som mottar er heller ikke stort i forhold til de som er aleneforeldre. Av de som mottar er det også en del som studerer og/eller er hjemme med barn under 1 år. Og kalle disse "misbrukere" av et trygdesystem og insuinere at de oppdrar nav-klienter er skremmende og det får meg til å lure på hva dere oppdrar selv? Opplyste er dere ihvertfall ikke.

At det finnes folk som misbruker systemet er det ingen tvil om, og selvføgelig gjelder det aleneforsørgere også. At problemet derimot er så stort at forum må fylles opp av emnet vitner om idioti og lav kunnskap. Disse to faktorene vil jeg heller påstå kan være skadelige faktorer en innehar som forelder.

• Liker 4
Gjest Regine
Skrevet

For en tåpelig debatt!

Gå inn på ssb.no og les litt statistikk. Antall som mottar overgangstønad har vært SYNKENDE de siste år, og antallet som mottar er heller ikke stort i forhold til de som er aleneforeldre. Av de som mottar er det også en del som studerer og/eller er hjemme med barn under 1 år. Og kalle disse "misbrukere" av et trygdesystem og insuinere at de oppdrar nav-klienter er skremmende og det får meg til å lure på hva dere oppdrar selv? Opplyste er dere ihvertfall ikke.

At det finnes folk som misbruker systemet er det ingen tvil om, og selvføgelig gjelder det aleneforsørgere også. At problemet derimot er så stort at forum må fylles opp av emnet vitner om idioti og lav kunnskap. Disse to faktorene vil jeg heller påstå kan være skadelige faktorer en innehar som forelder.

Godt sagt!

Gjest Gjest
Skrevet

Tviler på at det er bare aleneforeldrenes barn som henger på NAV, som dere kaller det.

Har hatt mange motstridende diskusjoner med "gjest" på dette forum.

Men nå stiller jeg meg faktisk samme spm.selv.

Det finne vel ikke statistikk på dette men den skulle være lett å lage da en vet opphavet til de ungdommer det gjelder.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Er det rart ungdommer naver? Når til og med Mette mareritt gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alenemødre skal få skylda. Er selv oppvokst med alenemor (far døde så ingen stakkars far som ble lurt på unger her) og jeg har lært sunne verider. Jeg har lært å spare, jobbe hardt, ta en utdanning og ikke kjøpe ting man ikke har penger til (ta opp lån). Jeg har også lært hvordan velferdssystemet fungerer. Skole er ikke gratis, det betaler alle som jobber, legen koster litt, men hadde kostet mye mer hvis ikke alle som jobber hadde betalt litt hver osv.

At jeg lærte ddette betyr vel at alle med to foreldre ikke lærer å jobbe hardt siden de har to arbeidene foreldre og dermed sannsynligvis bedre økonomi? Eller skal vi la vær å legge skylda på hvor mange foreldre man vokste opp med, men heller legge den på hva foreldren(-e) lærte oss var riktig?

AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning

OS varer i 3 år. Det er ingen som får penger uten og gjøre insats, det stilles villkår.

Uførepensjon er ikke mye, heller ikke sosialstønad.

Når det gjelder fordommer og myter om enslige forsørgere så ber jeg dere stoppe her, synes det er latterlig og diskriminerende slik mange er ette dem.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alenemødre skal få skylda. Er selv oppvokst med alenemor (far døde så ingen stakkars far som ble lurt på unger her) og jeg har lært sunne verider. Jeg har lært å spare, jobbe hardt, ta en utdanning og ikke kjøpe ting man ikke har penger til (ta opp lån). Jeg har også lært hvordan velferdssystemet fungerer. Skole er ikke gratis, det betaler alle som jobber, legen koster litt, men hadde kostet mye mer hvis ikke alle som jobber hadde betalt litt hver osv.

At jeg lærte ddette betyr vel at alle med to foreldre ikke lærer å jobbe hardt siden de har to arbeidene foreldre og dermed sannsynligvis bedre økonomi? Eller skal vi la vær å legge skylda på hvor mange foreldre man vokste opp med, men heller legge den på hva foreldren(-e) lærte oss var riktig?

Hvis du leser hovedinnlegget så står det spesifisert at det ikke er din type oppvekst dette mytet på.

Skrevet

Hvis du leser hovedinnlegget så står det spesifisert at det ikke er din type oppvekst dette mytet på.

Men hvorfor er det alenemødrene som har skylden? Er det ingen som vokste opp med to foreldre som "naver"? Jeg skjønner ingen mener alle som vokser opp med alenemødre blir "navere", men hvorfor gir man alenemødre skylda og ikke holdningene til enkelte foreldre? Er det noen som har noe statistikk på at barn av alenemødre (finnes vel alenefedre hva med dem?) oftere går på Nav? Ellers er hele denne diskusjonen helt på jordet. Problemet er ikke at noen er alenemødre, men holdningene noen av dem gir til sine barn. På samme måte som problemet ikke er at Breivik har ekstreme meninger, men hvordan han følte for å ytre dem.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Til opplysning

OS varer i 3 år. Det er ingen som får penger uten og gjøre insats, det stilles villkår.

Uførepensjon er ikke mye, heller ikke sosialstønad.

Når det gjelder fordommer og myter om enslige forsørgere så ber jeg dere stoppe her, synes det er latterlig og diskriminerende slik mange er ette dem.

OS varer i 3 år ja. Det er derfor de får nye unger hvert 3. år.

Og nei, det kreves ingen innsats.

Uførepensjon og sosialstønad er ikke så stor som man skulle ønske nei, det er vel derfor dem klager over hvor lite penger dem får også.

Og føler man seg diskriminert, så r det jo bare å begynne å jobba da vel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...