Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri helt "lært" hvordan jeg skal sminke meg sikkelig. Når alle de andre venninnene mine begynnte å oppta seg med det var jeg for usikker på utseende mitt. Og turdte ikke å spørre noen om hjelp.

Bruker litt sminke nå som ser ganske naturlig ut, men på en måte helt feil. Særlig i sollys. Har prøvd å herme etter det andre gjør men da blir det bare fæælt..

Har ganske hvit hud, lysebrunt hår og ganske fet hud. Prøver å dekke over med pudder. Vet ikke hvordan jeg kan tegne øyenbrynene eller hvordan matche rouge andre ting.

Noen tips? :) blir veldig takknemlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det aller viktigste er å finne foundation som passer hudtonen, hudfargen og hudtypen din. Husk å sjekk hvordan det ser ut i dagslys, ikke inni butikken eller på badet.

Ellers bør du finne en god mascara, en rouge som passer til de fleste situasjoner, og en leppestift i naturlig farge ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få hjelp til å finne riktige farger i noen butikker :) Sjekk litt rundt. Vet at de er veldig hjelpsomme på MAC-butikkene ihvertfall.

Og når du har kommet over den verste kneika med å finne foundation osv, så er det et tonn med hjelpevideoer på youtube. Det er innimellom ganske morsomt og se på tilogmed :P

Du kan få forma øyebryn hos de fleste frisører for 1-200 kr. Også fortsetter du bare å opprettholde de selv etterpå :) De kan også farge, så du slipper å tegne selv. Jeg bruker hjemmefarge, men det kan være risky, hehe.

AnonymBruker
Skrevet

Takk:) nesten umulig for meg å finne foundation, det gjør bare huden blank..

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er MAC butikkene i Oslo området?

Gjest Tirkes
Skrevet

Mitt koste-penger tips er å ta et sminkekurs, evt bli sminket av en utdannet sminkør. Det er ikke sikkert du treffer noen som har fasiten dog.

Mitt litt mer tidkrevende gratistips: Spør i butikker som selger og fører sminke, og oppsøk dem på dagtid om du kan, når det er litt mindre trafikk i butikken og du har størst sjanse på å treffe "heltidsjobberne". Spør etter tips og sug opp info. Ikke slå deg til ro med råd fra en person. Test. Gå hjem og tenk over det før du kjøper ting.

(Jeg gikk over til mineralpudderfoundation forresten, for jeg ble også blant av kremfoundation. Synes det blir mindre "skille" av det, mindre jobb og det ser ikke "pudrete" ut for det smelter inn i huden, på en måte.)

• Liker 2
Skrevet

MakeUpStore har jo sminkekurs for 500,-, så kan du velge ut produkter til samme beløpet etterpå :)

Ellers så har jeg lært mye på YouTube og sminkeblogger. Har dessverre ikke noen linker.

Gjest "gjest"
Skrevet

Begynn med å få kontroll over huden.

AnonymBruker
Skrevet

Det aller beste rådet jeg kan gi deg er å se på masse videoer på YouTube. Bare søk etter det du vil lære - "Covering acne", f.eks., eller noe helt annet. Lisa Eldridge har f.eks en bra channel med masse gode tips (konsentrer deg om de enkle "opplæringsvideoene", ikke så mye vits å se på de mer kompliserte lookene hvis du ikke kan så mye fra før). http://www.youtube.com/user/lisaeldridgedotcom

Som de andre sier, gå på sminkebutikker (særlig MAC og MakeUpStore - der har de stort sett god kvalitetssminke til priser som ikke er så ille. Spør om de kan vise deg hvordan man påfører produktene, evt. bestill kurs hos dem.

Husk at god hudpleie også kan hjelpe mye! Hvis du finner produkter som passer huden din så kan plutselig problemet ditt med fet hud være borte, kanskje får du tilogmed så fin hud at du ikke trenger å bruke noe særlig sminke på huden.

Anbefaler deg en matt mineralfoundation, det er ofte enkelt og greit hvis du synes det er vanskelig eller klissete med vanlig foundation. Nokså lett og raskt å påføre, bare ikke ha på for mye. Matter godt ned. F.eks Tikei sin (bestilles på nett til en billig penge) eller ID sin matte (selges i butikker, litt dyrere, men der får du hjelp til å finne hvilken farge som passer deg).

Du trenger egentlig ikke så mye for en helt enkel hverdagslook. Mineralfoundation, evt. concealer, to øyenskygger (en lys og en litt mørkere for å skape skygge), 1 blush, 1 mascara, og evt. øyenbrynspudder hvis du har veldig lyse/hakkete øyenbryn. Etter hvert som du lærer deg mer, og kanskje synes sminke blir gøy, kan du jo fylle på med primer, flere øyenskygger i mange farger, leppestifter, solpudder, mange blush i forskjellige farger, glitterpigmenter osv. osv. Lykke til :)

Skrevet

Har aldri helt "lært" hvordan jeg skal sminke meg sikkelig. Når alle de andre venninnene mine begynnte å oppta seg med det var jeg for usikker på utseende mitt. Og turdte ikke å spørre noen om hjelp.

Bruker litt sminke nå som ser ganske naturlig ut, men på en måte helt feil. Særlig i sollys. Har prøvd å herme etter det andre gjør men da blir det bare fæælt..

Har ganske hvit hud, lysebrunt hår og ganske fet hud. Prøver å dekke over med pudder. Vet ikke hvordan jeg kan tegne øyenbrynene eller hvordan matche rouge andre ting.

Noen tips? :) blir veldig takknemlig

Istedet for å gjøre alt for å tildekke den feten huden ville jeg heller prøvd hudprodukter for å få orden på det.

Gå gjerne inn på ett parfymeri, der er de flinke med tips.

På esthetique parfymeriene blir du sminket imens du får tips hele veien på hvordan det gjøres. Og prisen er mellom 200 og 300.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...