Topplue Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 For en god stund siden kom noen her inne med en oppskrift på salat med biffstrimler som hørtes så god ut. Har lyst til å prøve meg på det som kosemat, men jeg husker ikke hva vedkommende skrev som marinade og nå finner jeg ikke igjen tråden. Noen som husker eller har andre tips?
Supraspinatus Skrevet 29. mars 2012 #2 Skrevet 29. mars 2012 Marinade er egentlig veldig enkelt. Den består primært av tre ingredienser med huskeregel "KOS". Krydder, Olje, Syre. Kjøttet bør som regel alltid marineres mer enn én time. Dersom det er mye syre i må du ikke la kjøttet ligge for lenge. Da blir det "kokt" i syren. Du kan bruke hvilkensomhelst olje. Olivenolje gir litt smak, og det er mange som liker det. Krydder kan også være hvitløk, chili, ingefær. Det trenger ikke være en krydderurt. Salt er ikke et krydder, men kan tilsettes marinaden om kjøttet ikke skal ligge lenge. Som regel er det ingen vits å salte før du steker, men av og til bruker man soyasaus eller andre salte sauser i marinaden. Eksempler på syre er sitronsaft, limesaft, vin, eddik, fruktjuice.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå