Gå til innhold

Familiemedlemmer uten snøring på økonomi...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen familiemedlemmer i slutten av 50-åra som virkelig ikke har snøring på økonomi.

De har eid egen bolig i 20 år, men har null i egenkapital. Årsaken til dette er at de har flyttet 11-12 ganger i løpet av denne perioden, og stort sett selger med tap. I tillegg kommer mange perioder med avdragsfrihet og meglerutgifter som sikkert er på en million til sammen.

Nå har de nettopp kjøpt seg ny leilighet, som de har lånt nesten 2 millioner på. I tillegg har de kjøpt ny bil, slik at de nå sitter på 3 biler. Fatter og begriper ikke at banken har gitt dem lån - de er jo pensjonister om 10 år og vil ha det dårlig da siden begge er ganske lavt lønnet.

Gang på gang må de låne penger av oss for å betale regninger eller kjøpe mat, og jeg grøsser når jeg tenker på hvordan det blir når de blir pensjonister. Jeg regner egentlig med at de da må flytte inn i kjellerleiligheten vår for å klare seg da.

Hva skal vi gjøre? Har jeg rett til å "blande meg" og advare dem, eller bør de få kjøre sitt eget løp? Jeg er bare så lei av å måtte betale på deres regninger og høre på klagingen deres... Jeg kan jo ikke la dem sulte ihjel heller...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan igrunnen ikke gjøre annet enn å nekte å låne ut penger til de.

• Liker 2
Skrevet

Hvis du låner ut penger til dem har du så absolutt lov til å blande deg inn. Høres ut som at de trenger å våkne opp litt, det burde strengt tatt ikke være ditt ansvar å betale for deres manglende kontroll på egen økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

meld de på luksusfellen og si vær så god :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal vi gjøre? Har jeg rett til å "blande meg" og advare dem, eller bør de få kjøre sitt eget løp? Jeg er bare så lei av å måtte betale på deres regninger og høre på klagingen deres... Jeg kan jo ikke la dem sulte ihjel heller...

Selvfølgelig har du rett til å blande deg, når de benytter seg av (eller utnytter) økonomisk støtte fra deg. Om de vil høre på det øret, er en annen sak.

Ingen trenger å sulte ihjel i velferdsstaten Norge, her har man krav på støtte til minimum livsopphold uansett hvor mye man roter det til for seg selv. Så dette ansvaret trenger du faktisk ikke ta på din kappe, du kan fint sette hardt mot hardt og la dem seile sin egen sjø. Det er kanskje på tide at de får erfare noen konsekvenser av livsstilen sin.

Men jeg skjønner deg godt om du synes det er vanskelig.

Familie og samvittighet, ikke lett det der.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvorfor låner du ut penger til de her soddhauene?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor låner du ut penger til de her soddhauene?

Jeg skjønner du mener du er spissformulert, men du er faktisk ufin i nesten alle innleggene dine her inne, og i nesten alle av "one linerene" dine som denne over. Må du slenge med leppa for å være kul? Er du fjorten år?

Det går fint an å skrive (som andre før deg har gjort):

Du bør ikke låne dem penger.

Eller:

Det er tydelig de ikke har økonomisk styring, så du bør ikke låne dem penger.

• Liker 6
Gjest BamseB
Skrevet

Det første tiltaket du bør iverksette er å stenge de ute fra DIN økonomi.

Da vil de med tiden se seg nødt til å kvitte seg med overflødige biler og andre unødvendige utgifter.

Merkelig at banken låner ut penger til 12 hus på 20 år som i all hovedsak selges med tap, varsellampene burde lyst for lenge siden.

Nei, steng lommeboka di, gi gode råd og la de klare seg på sin egen inntekt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker du både kan og bør si noe. Du kan jo ikke bestemme over dem, men du kan si at du har bestemt deg for å ikke låne dem penger mer, og ev. tilby deg å hjelpe dem med å sette opp et budsjett. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg vet at det ikke er mitt problem, men det er denne samvittigheten da... Huslånet klarer de heldigvis å betjene, men det går utover de andre utgiftene deres. At banken lar dem låne penger har nok med at de bruker en gammel tante som kausjonist (hun er tjukk i penger). Så vi er ikke de eneste som blir "utnyttet"...

Har laget budsjett for dem før, som også inkluderte sparing, men dette blir absolutt ikke overholdt. Budsjettet var helt overkommelig. De skulle da sette av en viss sum i mnd til regninger slik at også regninger som nrk-lisens og forsikring kunne betales når de kommer. Når alle regninger var betalt skulle det være igjen 1000 til sparing og 11 000 til forbruk for 2 voksne mennesker. Syns de burde klare det, egentlig.

Men dette er et par år siden, så vet jo ikke hvilke utgifter de har nå. De har nok høyere boutgifter, i tillegg til utgifter på 2 gamle og en ny bil. Sikkert kredittkort også...

Luksusfellen neste?

Har lyst å slutte å gi dem penger (det blir VELDIG mye etterhvert, og selv om jeg har god økonomi vil jeg jo helst spare de pengene selv), men har ikke samvittighet til det. Kanskje jeg får sende dem på sosialen, så de får seg en liten reality check...

TS

Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg vet at det ikke er mitt problem, men det er denne samvittigheten da... Huslånet klarer de heldigvis å betjene, men det går utover de andre utgiftene deres. At banken lar dem låne penger har nok med at de bruker en gammel tante som kausjonist (hun er tjukk i penger). Så vi er ikke de eneste som blir "utnyttet"...

Har laget budsjett for dem før, som også inkluderte sparing, men dette blir absolutt ikke overholdt. Budsjettet var helt overkommelig. De skulle da sette av en viss sum i mnd til regninger slik at også regninger som nrk-lisens og forsikring kunne betales når de kommer. Når alle regninger var betalt skulle det være igjen 1000 til sparing og 11 000 til forbruk for 2 voksne mennesker. Syns de burde klare det, egentlig.

Men dette er et par år siden, så vet jo ikke hvilke utgifter de har nå. De har nok høyere boutgifter, i tillegg til utgifter på 2 gamle og en ny bil. Sikkert kredittkort også...

Luksusfellen neste?

Har lyst å slutte å gi dem penger (det blir VELDIG mye etterhvert, og selv om jeg har god økonomi vil jeg jo helst spare de pengene selv), men har ikke samvittighet til det. Kanskje jeg får sende dem på sosialen, så de får seg en liten reality check...

TS

Hvis du ikke har samvittighet til å kutte de ut helt kan du kjøpe mat til de isteden. Det billigste av det billige, selvfølgelig. Da begynner de nok å bruke pengene på mat isteden ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...