Gå til innhold

Identitetsnummer på katter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg fikk merket katten min for 14 dager siden. Vetrinæren sa da at det kunne hende at merket ble dårlig og at man da måtte merkes på nytt. Nå etter 14 dager ses merket nesten ikke. Så det må gjøres på nytt. Er det noen andre av dere som har opplevd det samme? Er det forskjell på de tengene som kattene merkes med? Grunnen til at jeg spør, er at jeg tviler litt på den tangen jeg så. Og spesielt nå når jeg ser hvor dårlig resultatet ble.

Noen med kunnskap og erfaringen på dette området? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg svare selv om jeg ikke har kunnskap og erfaring? :wink:

Min pus kommer fra Foreningen for omplassering for dyr, så hun er øremerket. Faktisk i begge ørene!

Jeg lurer litt på om det er vanlig, eller om hun (som din katt) ikke har blitt merket bra nok første gangen.

En annen ting: Må man selv registrere pus i katteregisteret eller blir det gjort automatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg svare selv om jeg ikke har kunnskap og erfaring? :wink:

Min pus kommer fra Foreningen for omplassering for dyr, så hun er øremerket. Faktisk i begge ørene!

Jeg lurer litt på om det er vanlig, eller om hun (som din katt) ikke har blitt merket bra nok første gangen.

En annen ting: Må man selv registrere pus i katteregisteret eller blir det gjort automatisk?

Ok, takk for innlegg :wink: Vetrinæren skulle selv registrere pus. Men hun sa også at jeg ville få papirer fra dyrebskyttelsen. Har enda ikke fått. Men du, finner du katten din i registeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' takk for innlegg :wink: Vetrinæren skulle selv registrere pus. Men hun sa også at jeg ville få papirer fra dyrebskyttelsen. Har enda ikke fått. Men du, finner du katten din i registeret?[/quote']

Nei, jeg finner ikke katten i registeret. Det er et femsifret nummer, sant?

Tatoveringene veldig utydelige, men i overleveringskontrakten står nummeret skrevet ned, så da er det vel riktig. Hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 5 siffer ja. Jeg prøvde på det nummeret mikkel skal ha, men kom ikke inn. Jeg gidder ikke pushe det før jeg får nummeret skikkelig i øret. Hva med om du skriver en mail til dem og spør dem. De henger sikkert etter med slik registreringsarbeid. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket Pus i september. Gjorde samtidig med kastreringen. Fikk papirer og alt med en gang. Fant han også i registeret. Jeg har ikke gjort noe selv, bare betalt :wink:

Syns det er en god investering. Han bruker halsbånd (refleksbånd) med navn og alt i tillegg, men den kan han jo fort miste.

Syns tallene i øret (ett øre) er litt uklare, men etter tre forsøk klarte jeg å gjette riktig så det kan ikke være så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns tallene i øret (ett øre) er litt uklare, men etter tre forsøk klarte jeg å gjette riktig så det kan ikke være så ille.

Hva mener du? Er tallene utydelige? Hvordan så "instrumentet" ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Er tallene utydelige? Hvordan så "instrumentet" ut?

Det vet jeg ikke for jeg var ikke tilstede. Leverte han om morgenen og hentet han på kvelden. Siden jeg kastrerte han samtidig ville dyrlegen beholde han en stund til han våknet etter narkosen. Men han var jo fortsatt "full" når jeg hentet han stakkars.

Tallene er i grønn skrift. Tror de er laget med en slags nål (tatoveringsnål?). De ser nesten stiplede ut. Hele øret var dekket med en slags grønn leire som skulle være der så lenge som mulig. Katten ville selv fjerne den etterhvert. Den var der i ca to uker.

Tallene er litt svake i fargen. Dette har de blitt med tiden. Dessuten har pus en del hår i øret som gjør det ekstra vanskelig å se de. Men som sagt så fant jeg ut av det og regner med at andre også vil klare det. Kanskje nevner jeg det neste gang jeg er hos dyrlegen, men foreløpig gidder jeg ikke stresse med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øremerket begge kattene mine. Det er ikke mulig å se tallene på han ene, så jeg må få merket han på nytt. Hunkatten min er merket hos en annen veterinær og tallene er helt tydelige. Tror det er forskjell på tengene som er brukt.

For å øremerke, bruker veterinæren en tang, ikke nål. Først smører de farge på innsiden av øret og så klemmes tanga nesten gjennom øret slik at fargen setter seg i såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...