Gå til innhold

Vil ikke gå i seremonien til borgerlig konfirmasjon...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som er onkel til en jente som skal konfirmeres. Hun vil ha borgerlig konfirmasjon, men han er helt i mot dette. Han sier at han skal komme i besøket, men han vil ikke komme i seremonien selv om det er plass til han. Han sier at det er en kristen tradisjon og at de som konfirmeres borgerlig bare vil ha besøk og gaver som kommer med konfirmasjon. Jeg tenker at de fleste som konfirmerer seg kristen eller borgerlig vil ha gaver og besøk, og at tradisjonen ikke er så viktig for dem. Jeg har selv vært i en borgerlig seremoni og jeg syns den var veldig fin. Det er jo mange kulturer som har en type "bli voksen" seremoni (selv om det ikke akkurat det en kristen konfirmasjon er). Jødene har for eksempel Bar og Bat Mitzhva. Jeg syns bare at det er veldig synd at han skal være sta, og nekte å komme i seremonien til sin egen niese, når hun veldig gjerne vil ha han der.

Hva tenker dere?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Spock
Skrevet

Det er relativt trangsynt, det vitner jo om at han ikke har hverken forståelse eller respekt for noen andre tankesett enn hans egne.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at han er med på å forsterke sin egen påstand. Ved å bare komme på festen og ikke til seremonien, bekrefter han jo at det er festen som er viktig, ikke sermonien....

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville gått! for mine barn blir det kristelig eller ingenting men når andre i familien eller venner velger noe annet respekterer jeg dette og møter opp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det at onkelen bestemmer selv hvilke seremonier han vil gå i. Han sverger til den kristne seremonien og konfirmasjonen, å da må det respekteres at han ikke ønsker å delta i en annen seremoni.

Det er nok flere enn du tror som har den holdningen der. Mannen her i huset ga sine barn beskjed om at han ikke kom til å støtte opp om en borgerlig konfirmasjon. Begge valgte kristen, å i ettertid har de sagt at de er glade for det.

Jeg har vært i noen borgerlige seremonier, å jeg har ikke sansen i det hele tatt. Glad for at barnet mitt har valgt kristen.

Jeg syns heller ikke det er riktig å trekke inn andre kulturer. Vår norske kultur er en kristen konfirmasjon. Hva alle andre kulturer driver med får være deres sak, men bland for guds skyld ikke det inn i vår norske kultur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er relativt trangsynt, det vitner jo om at han ikke har hverken forståelse eller respekt for noen andre tankesett enn hans egne.

Han må da selv få velge hva han vil bruke tid og penger på.

• Liker 2
Gjest Spock
Skrevet

Han må da selv få velge hva han vil bruke tid og penger på.

Selvfølgelig, men dette handler jo ikke om han, det er en stor dag for niesa hans og han setter sine behov først. Religiøs eller ikke, jeg synes ikke det er en god egenskap å ikke kunne godta at andre ikke har samme meninger som han.

• Liker 5
Gjest MikeWaters 2.0
Skrevet (endret)

Overgangsritualer fra barn til voksen finnes i de fleste kulturer verden over, og i Norge har det vært arrangert humanistiske komfirmasjoner siden 1951.

Voksent å være sta for å være sta :)

Endret av MikeWaters 2.0
  • Liker 7
Skrevet

Det er da vel minst like sannsynlig at en konfirmant velger kirkelig konfirmasjon på grunn av festen og gavene som at h*n velger borgelig på samme grunnlag. Konfirmanter har tydelig tatt et valg på hva som blir riktig for henne for å markere overgangen fra barn til voksen. At hun skal stå i kirken å late som om hun er kristen om hun ikke er det, blir jo feil... Men han kan så klart velge å ikke komme i seremonien om han mener dette går i mot hans religiøse og politiske overbevisning. Men fest er visst viktigere uansett, for den skal han jo på... Dobbeltmoral? :sjenert:

• Liker 5
Gjest strykebrett
Skrevet

Syns han er litt vrang her. Dersom han mener at en slik konfirmasjon er etisk uforsvarlig, så syns jeg det er veldig dobbeltmoralsk å dukke opp på festen i så fall.

Jeg har forståelse for at ikke alle føler de kan delta på hva som helst for å glede andre. For eksempel har jeg takket nei til å komme i en jødisk bris fordi jeg har sterke motforestillinger mot omskjæring av gutter. Men jeg møter jo ikke opp etter at skjæringen er over og blir med på å feire at de nettopp har gjort noe som jeg syns er overgrep, det ville jo blitt fullstendig bakvendt!

Syns at dersom han har så sterke antipatier mot den borgerlige konfirmasjonen, så bør han først sette seg skikkelig inn i hva den dreier seg om, og så prate med niesen sin om det etterpå og forklare hvorfor han ikke kan komme.

Gjest Cosette
Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke logikken i hvorfor ungene skal få ultimatumet kristelig-konfirmasjon-eller-ingenting hvis tanken er at de bør konfirmere seg "skikkelig" (altså, kristelig). De ungdommene som først og fremst har gaver som motivasjon for konfirmasjon i utgangspunktet kommer jo også bare til å konfirmere seg kristelig for gavenes skyld, ikke for noen personlig tro og kristne verdier. Det er tross alt fjorten-femtenåringer vi snakker om her..

For øvrig synes jeg det er helt hårreisende av foreldre å i det hele tatt skulle bestemme for ungene hvilken seremoni de skal velge, eller av familiemedlemmer å demonstrativt boikotte borgerlig seremoni. Faktisk finner jeg det motbydelig. (Familiemedlemmer er jo selvsagt i sin fulle rett til å la være å komme, men jeg finner det fremdeles fullstendig idiotisk.)

Konfirmasjon kan være viktig av flere grunner. For det første er valget av seremoni (eller konfirmasjon i det hele tatt) det første store selvstendige valget man må ta angående livssyn, det kan sette igang en masse tankeprosesser som hører med på veien mot voksenlivet. For det andre er konfirmasjonsundervisningen, spesielt den borgerlige, ofte svært nyttig - den tar opp en mengde temaer relatert til tenåringsliv, sex, kropp og samfunn som kan være vanskelig for ungdommene å snakke om hjemme. For det tredje er oppkjøringen frem til konfirmasjonsdagen svært sosial, man blir bedre kjent med de andre jevnaldrede som følger samme opplæring. For det fjerde og siste er selve konfirmasjonsdagen en gledesdag, en dag hvor tenåringen får stå i sentrum og blir gjort stas på med selskap og samlet slekt, en dag hvor foreldrene uttrykker stolthet og kjærlighet gjennom taler, og konfirmanten får tatt fine bilder av seg i bunad eller dress. En dag som følger med en i minnet hele livet.

Det er jo helt på trynet å skulle nekte tenåringen alt dette om han eller hun ønsker det, bare fordi han eller hun ikke føler det er riktig å bekjenne seg til den kristne tro. At konfirmasjon opprinnelig er et rent religiøst ritual betyr ikke at det er nødt å forbli slik, det er jo nettopp det kultur handler om og har handlet om i hele menneskehetens historie, vi stjeler elementer fra religion og utvikler det, ja, selv skiller det totalt fra religion. I tilfellet borgerlig/humanistisk konfirmasjon har man tatt selve ideen om en seremoni for tenåringer og utviklet den, slik at den nå skiller seg fullstendig fra den kristne i kraft av at den bygger på noe helt annet. Først og fremst er den er en feiring av ungdom.

Endret av Cosette
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som er onkel til en jente som skal konfirmeres. Hun vil ha borgerlig konfirmasjon, men han er helt i mot dette. Han sier at han skal komme i besøket, men han vil ikke komme i seremonien selv om det er plass til han. Han sier at det er en kristen tradisjon og at de som konfirmeres borgerlig bare vil ha besøk og gaver som kommer med konfirmasjon. Jeg tenker at de fleste som konfirmerer seg kristen eller borgerlig vil ha gaver og besøk, og at tradisjonen ikke er så viktig for dem. Jeg har selv vært i en borgerlig seremoni og jeg syns den var veldig fin. Det er jo mange kulturer som har en type "bli voksen" seremoni (selv om det ikke akkurat det en kristen konfirmasjon er). Jødene har for eksempel Bar og Bat Mitzhva. Jeg syns bare at det er veldig synd at han skal være sta, og nekte å komme i seremonien til sin egen niese, når hun veldig gjerne vil ha han der.

Hva tenker dere?

Det er veldig mange som velger borgelig. Antagelig en "motesak",og mine venner gjør det,så da skal jeg også?

Skjønner ikke vitsen med konfirmasjon da. Det er forlengelse av dåpen.

Støtter ikke borgelig komf.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Overgangsritualer finnes i alle kulturer på jorda og har ingenting med kristendom å gjøre. Disse ritualene kan ha akkurat det innhold og den mening man velger å gi dem. Så om barna velger for gaver så er det grunn god som noen.

Onkelen er treig.

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig mange som velger borgelig. Antagelig en "motesak",og mine venner gjør det,så da skal jeg også?

Konfirmasjon er ingen forlengelse av dåpen .. og konfirmanten behøver ikke love noe som helst lenger. (Mulig det ble endret for at det skulle være lettere for de som ikke ville gjenta et løfte de ikke kunne leve etter - og dermed ikke konfirmere seg)

Konfirmasjonen er en forbønns- og velsignelseshandling. I tidligere tider var selve konfirmasjonshandlingen en offentlig bekreftelse på at konfirmanten ville leve som kristen. Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter.

En borgelig konfirmasjon er helt klart ingen motesak. Det har mer enn 50 års tradisjon, og store deler av ungdomskullene velger denne formen. Har du satt deg inn i hva de lærer om til borgelig konfirmasjon?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg i grunnen skjønner ham. Det er, som du sier, mange religioner og kulturer som har et overgangrituale i den alderen, men det er ingen tvil om at den human-etisk "konfirmasjonen" er "stjålet" fra kristendommen. I Norge er det såpass stort å fylle 18, de fleste får vanvittig overdrevne gaver, store fester og alt annet som hører med på den datoen, og da ser jeg ingen grunn til å feire at de har blitt 15-og-noen-måneder.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Jeg forstår veldig godt vitsen. Her til lands har vi, som et resultat av vår kristne historie, knyttet alle livets faste høytidelige anledninger til kristen tro og kristne ritualer. Om vi nå i sekulær tid skal fullstendig eliminere all denne feiringen, blir det fryktelig kjedelig og trist. Vi mennesker trenger tradisjoner og høytider, selv om vi ikke anser oss for å være religiøse. Derfor beholder vi visse elementer av den religiøse feiringen vi er vant med (som for eksempel hvem og når vi feirer), men endrer grunnlaget for den. Istedet for dåp som symboliserer starten på et menneskes pakt med Gud, har vi navnefest som feirer barnets ankomst og foreldrenes valg av navn. Og i stedet for en kristen konfirmasjon som stadfester menneskets guddommelige pakt, har vi en fest som feirer ungdommen og fremtiden. Vi kan kanskje radere ut religion (heldigvis), men kulturen følger med oss videre.

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker det at onkelen bestemmer selv hvilke seremonier han vil gå i. Han sverger til den kristne seremonien og konfirmasjonen, å da må det respekteres at han ikke ønsker å delta i en annen seremoni.

Det er nok flere enn du tror som har den holdningen der. Mannen her i huset ga sine barn beskjed om at han ikke kom til å støtte opp om en borgerlig konfirmasjon. Begge valgte kristen, å i ettertid har de sagt at de er glade for det.

Jeg har vært i noen borgerlige seremonier, å jeg har ikke sansen i det hele tatt. Glad for at barnet mitt har valgt kristen.

Jeg syns heller ikke det er riktig å trekke inn andre kulturer. Vår norske kultur er en kristen konfirmasjon. Hva alle andre kulturer driver med får være deres sak, men bland for guds skyld ikke det inn i vår norske kultur.

Makan til trangsynthet!

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes borgerlig konfirmasjon er noe tull, men heller tilskuer til en borgerlig "konfirmant" enn en som står og lyver i kirken og hykler på andre religion.

Skrevet

Trangsynt og dårlig gjort mot niesa.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...