Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en 4,5 år gammel laptop som i det siste har blitt veldig varm på venstre side. Altså ikke skjermen, men tastatur-delen, men kjenner at bordet under blir ganske varmt og. Hva kan dette komme av, og er det noe jeg kan gjøre for å bedre det?

Endret av TøydukkeAnna
Skrevet

Det skjedde med min HP, vifta på venstresiden hadde røket. Det hjalp litt å bruke brett med vifte inne, som man plugger til i USB-porten, men til slutt smeltet den øverst i venstre hjørne.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, det vanligste er at det samler seg en masse støv inne i viften på undersiden av den bærbare pcen. Det betyr ikke at det er skittent hjemme hos deg, disse maskinene er bare eksperter på å samle til seg støv. Uansett, hvis du ser undertil på maskinen så skal det være noen riller der som viften sitter bak. Hvis du tar en støvsuger og suger godt på de rillene så pleier det hjelpe. (Ja, seriøst!).

AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke støvsug inn i pcen uten å holde fast viften. Men jeg signerer forrige AB at det nok er støvet som har samlet seg, kan bli groteskt mye på 4,5 år. Har du bare et enkelt bakdeksel så kan du skru det av for bedre tilgang til viften, men igjen, hold den fast så den ikke spinner rundt som gal.

AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke støvsug inn i pcen uten å holde fast viften. Men jeg signerer forrige AB at det nok er støvet som har samlet seg, kan bli groteskt mye på 4,5 år. Har du bare et enkelt bakdeksel så kan du skru det av for bedre tilgang til viften, men igjen, hold den fast så den ikke spinner rundt som gal.

Det er en laptop det er snakk om... -_-

Og sant det, se til at maskinen er skrudd av når du støvsuger den.

Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg har dessverre ikke støvsuger her jeg bor (bor på liten studenthybel..), men skal se om jeg får tatt den med hjem til mor en eller annen gang.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en laptop det er snakk om... -_-

Og sant det, se til at maskinen er skrudd av når du støvsuger den.

Ja, jeg vet da godt at det er laptop det er snakk om? :klo:

Jeg sier bare at man må holde fast viften med noe tynt som får plass når man skal støvsuge. Ellers kan man ødelegge både viften og andre komponenter. Og laptoper flest har en bunn som kan skrues av med lett tilgang til viften, og da kan man holde fast med fingeren.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg vet da godt at det er laptop det er snakk om? :klo:

Jeg sier bare at man må holde fast viften med noe tynt som får plass når man skal støvsuge. Ellers kan man ødelegge både viften og andre komponenter. Og laptoper flest har en bunn som kan skrues av med lett tilgang til viften, og da kan man holde fast med fingeren.

Nei, man trenger ikke holde fast viften. :skratte:

Nei, laptoper flest har ikke tilgang til viften - med mindre man skrur hele greia fra hverandre.

Skrevet

Nei, laptoper flest har ikke tilgang til viften - med mindre man skrur hele greia fra hverandre.

Holder man ikke fast viften, vil den komme opp i en ganske god hastighet. Siden en viftemotor like godt kan fungere som en dynamo, kan den indusere en rimelig høy spenning inn på drivertrinnet, som nok ikke er så sunn. Dessuten er nok ikke selve vifta designet for å gå på hastigheter langt over det den er bygd for, så sannsynligvis lager du hakkemat av lagrene.

Skal ikke si hvor vanlig det er å få lett tilgang til vifter fra undersiden, men jeg vil tro det er vanligere på maskiner som ikke tilhører el-kjipo segmentet. På en del av de billigere maskinene er du nok nødt til å demontere hele dritten, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde kanskje ikke svare på ting du ikke har peiling på eller? Skal ikke skryte på meg noe som helst, men jeg omgås nerder i alle grader, og alltid har disse karene holdt fast viften når den støvsuges eller minnet meg på det. Helst skal man ikke støvsuge heller men de er for late til å gjøre noe annet i de fleste tilfeller.

Og jeg har ikke eid eller sett en laptop som ikke har tilgang til viften før (mac og noen minipcer som unntak), så der gikk jeg bare på personlige erfaringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...