Gjest Tirkes Skrevet 28. mars 2012 #21 Del Skrevet 28. mars 2012 F.eks, når jeg lar isbiter tine i whiskey, så synker ofte innholdet i glasset dramatisk på den tiden det tar for isen å tine. Unnskyld, men jeg så for meg deg med tounge-in-cheek når jeg leste dette, og ser for meg at innholdet synker av helt andre grunner enn isbitsmelting. Jeg skal pelle meg ut av tråden nå, fysj bort med trollet! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #22 Del Skrevet 28. mars 2012 Sikkert et teit spørsmål, men når vann fryser så utvider det jo seg? Er det ikke derfor glassflasker kan knuses når innholdet fryser? Eller har jeg misforstått? Hvis alle isfjell smelter på en gang, vil det bli høyere vannstand da? Det meste av et isfjell er jo under vann, men litt stikker opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #23 Del Skrevet 28. mars 2012 Hvis alle isfjell smelter på en gang, vil det bli høyere vannstand da? Det meste av et isfjell er jo under vann, men litt stikker opp. Ja. Om alt av isfjellene som er under vannoverflaten smelter, så vil ikke resten av isfjellet magisk flyte på overflaten, men 1/5 av det vil synke ned i vannet og fortrenge lik menge vann som forårsaker stigning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 28. mars 2012 #24 Del Skrevet 28. mars 2012 Sikkert et teit spørsmål, men når vann fryser så utvider det jo seg? Er det ikke derfor glassflasker kan knuses når innholdet fryser? Eller har jeg misforstått? Neida, det er helt riktig- Ja. Om alt av isfjellene som er under vannoverflaten smelter, så vil ikke resten av isfjellet magisk flyte på overflaten, men 1/5 av det vil synke ned i vannet og fortrenge lik menge vann som forårsaker stigning. Nope. Isfjellene fortrenger akkurat like mye vann når de flyter, så vannstanden blir uendret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #25 Del Skrevet 28. mars 2012 Neida, det er helt riktig- Nope. Isfjellene fortrenger akkurat like mye vann når de flyter, så vannstanden blir uendret. Jeg er AB du siterte. Jeg skrev forresten feil, mente 4/5. Et isfjell har som regel kun 1/5 stikkende opp over overflaten. Den biten som er over overflaten fortrenger ikke væske. Alt som er under overflaten fortrenger væske. Dersom den flytende deler av et isfjell er X og den som vi ikke ser (under overflaten) er Y - og Y smelter - så stiger ikke vannstanden. Men når Y smelter, så vil X synke ned i væsken, og kun 1/5 av X vil stikke opp. Da vil 4/5 av X fortrenge vannstanden - så ja, den vil øke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 28. mars 2012 #26 Del Skrevet 28. mars 2012 Den biten som er over overflaten fortrenger ikke væske. Eh, jo, det er akkurat det den gjør. Akkurat som når du går ombord på en båt: Du øker båtens tyngde, og da synker den ned i vannet til den har fortrengt vann tilsvarende vekten av deg. Når vann fryser, så utvider det seg, men det veier fortsatt det samme (lavere tetthet). Dermed blir litt av isen dyttet opp av vannet, slik at fortrengt vannmasse = vekten av isen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #27 Del Skrevet 28. mars 2012 Vannet har større massetetthet enn isen. Men det er vel åpenbart? Sorry, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg skal drive å skrive inn hele oppgaven her bare fordi jeg spurte om noen kunne tine et glass med noen isbiter.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #28 Del Skrevet 28. mars 2012 Herregud så frekk du er, KaDust. Måten du ordlegger deg på i denne tråden er jo helt på jordet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #29 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg er ikke frekk, men jeg blir jo litt irritert når jeg får kjeft for å spørre andre om å sette et glass på en benk da. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 28. mars 2012 #30 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Jeg er ikke frekk, men jeg blir jo litt irritert når jeg får kjeft for å spørre andre om å sette et glass på en benk da. Jeg har også gjort dette, og har nå isbiter i puslespillbit-fasong fra en Ikea-form stående til smelting i et stort Ole Brum-glass. Isbitene flyter i vannet, og vannstanden er så høy at den minste økning vil gi oversvømmelse. Siden jeg har gjort forsøket før, vet jeg hva som vil skje med vannstanden når isen smelter: Ingenting. Et det det du antar også? Endret 28. mars 2012 av Heart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123sport Skrevet 28. mars 2012 #31 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) da har all isen smeltet! dette glasset var helt toppet med vann, og da alt hadde smeltet, så det sånn ut: hvordan kan dere se bildet? har lagret det på dokumenter men får det ikke over på denne siden.. Endret 28. mars 2012 av 123sport Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 28. mars 2012 #32 Del Skrevet 28. mars 2012 hvordan kan dere se bildet? har lagret det på dokumenter men får det ikke over på denne siden.. Jeg kan ikke se bildet i det hele tatt, bare en link som peker ingensteds (til "http://file///Users/SofieR/vann.JPG", som ikke gir mening). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123sport Skrevet 28. mars 2012 #33 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg kan ikke se bildet i det hele tatt, bare en link som peker ingensteds (til "http://file///Users/SofieR/vann.JPG", som ikke gir mening). det er fordi jeg ikke aner hvordan man gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. mars 2012 #34 Del Skrevet 28. mars 2012 det er fordi jeg ikke aner hvordan man gjør det Du kan høyreklikke på bildet du skal poste, velg kopier og høyreklikk på svarboksen og trykk på lim inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123sport Skrevet 28. mars 2012 #35 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) fader assa, har mac så det gikk ikke.. Endret 28. mars 2012 av 123sport Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 28. mars 2012 #36 Del Skrevet 28. mars 2012 fader assa, har mac så det gikk ikke.. Last opp bildet ditt på denne siden. http://tinypic.com/ og post linken her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 28. mars 2012 #37 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg er AB du siterte. Jeg skrev forresten feil, mente 4/5. Et isfjell har som regel kun 1/5 stikkende opp over overflaten. Den biten som er over overflaten fortrenger ikke væske. Alt som er under overflaten fortrenger væske. Dersom den flytende deler av et isfjell er X og den som vi ikke ser (under overflaten) er Y - og Y smelter - så stiger ikke vannstanden. Men når Y smelter, så vil X synke ned i væsken, og kun 1/5 av X vil stikke opp. Da vil 4/5 av X fortrenge vannstanden - så ja, den vil øke. Dette er riv ruskende galt. Om hele nordpolen smelter vil ikke vannstanden i verden øke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123sport Skrevet 28. mars 2012 #38 Del Skrevet 28. mars 2012 Last opp bildet ditt på denne siden. http://tinypic.com/ og post linken her. tusen takk ! http://tinypic.com/view.php?pic=swtrg8&s=5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #39 Del Skrevet 28. mars 2012 Oi der hadde jo vannstanden synket betraktelig. Hvor mye is hadde du? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #40 Del Skrevet 28. mars 2012 Altså jeg hadde regnet med at det skulle se ut som det var mindre vann der, siden vannet utvider seg en del når det blir til is pga hydrogenbindingene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå