Gå til innhold

Har noen et glass vann og noen isbiter?

KaDust

Anbefalte innlegg

glasset var toppet med isbiter, men isbitene var store så det kan være at det var en del mellomrom mellom isbitene. men teorien din stemmer hvertfall da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det en ubetydelig mengde vann rundt glasset, mulig søl eller kondens, ser mannen har flyttet det litt bortover benken.

Vannoverflaten i glasset fluktet perfekt med glassets kant, som da jeg dro i sted.

Var dette dagens gode gjerning?:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Jeg forsøkte å hjelpe deg KaDust, men når jeg kom hjem fra jobb hadde gubben drukket opp vannet.. :sjenert:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Unnskyld, men jeg så for meg deg med tounge-in-cheek når jeg leste dette, og ser for meg at innholdet synker av helt andre grunner enn isbitsmelting. :P

Jeg skal pelle meg ut av tråden nå, fysj bort med trollet!

Joda, det var en fleip :jepp:. Men det var ikke helt feil i fysisk forstand, heller, for alkohol har lavere massetetthet enn vann, og derfor fortrenger en isklump et større volum alkohol, enn den selv vil tilføre når den har tint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det er helt riktig-

Nope. Isfjellene fortrenger akkurat like mye vann når de flyter, så vannstanden blir uendret.

Njæ, isfjell består av ferskvann, mens de flyter i saltvann, som har høyere tetthet. Så vannstanden vil stige, siden volumet av isfjellets bestanddeler er større enn volumet av det saltvannet det fortrenger mens det enda er i fast form og flyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er AB du siterte. Jeg skrev forresten feil, mente 4/5.

Et isfjell har som regel kun 1/5 stikkende opp over overflaten. Den biten som er over overflaten fortrenger ikke væske. Alt som er under overflaten fortrenger væske. Dersom den flytende deler av et isfjell er X og den som vi ikke ser (under overflaten) er Y - og Y smelter - så stiger ikke vannstanden. Men når Y smelter, så vil X synke ned i væsken, og kun 1/5 av X vil stikke opp. Da vil 4/5 av X fortrenge vannstanden - så ja, den vil øke.

Isfjell har 1/9 av massen over vann, ikke 1/5. Resonnementet ditt er forøvrig feil. Grunnen til at volumet øker, er at isfjell vanligvis flyter i saltvann, som har høyere tetthet enn ferskvann (som isfjellet består av). Derfor fortrenger isfjellene et mindre volum enn de selv vil utgjøre i flytende form.

Hadde de flytt i FERSKVANN, så ville vannstanden forblitt den samme, siden isfjellene da ville fortrengt et like stort volum væske som de selv ville utgjort i flytende form.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forsøkte å hjelpe deg KaDust, men når jeg kom hjem fra jobb hadde gubben drukket opp vannet.. :sjenert:

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Er ikke så greit å være han når jeg blir sur for at han drikker opp et glass med vann :ler:

Men det er godt andre også hjalp til med forsøket hennes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette hjelper KaDust. Hele poenget med lab-øvelser av denne sorten, er at man skal få erfaring med å gjøre labøvelser. Selve resultatet av denne øvelsen kan man jo lett tenke seg til hvis man har Arkimedes lov inne sammen med de praktiske konsekvensene av den. Det er ikke noe man trenger å sjekke. Hvis man ikke har praktisk mulighet til å gjøre dette selv, så må man jo pent fake det, men å få noen til å gjøre eksperimentet FOR seg, det virker helt merkelig. Hva om vedkommende gjør en feil, og påstår at vannstanden synker eller at glasset renner over, eller noe sånt? Da blir man seende passe dum ut.

Jeg husker godt at vi ble presentert for dette fysikkproblemet i en naturfagtime på videregående, og vi "gjorde eksperimetet i hodet". Det er ikke rocketscience, akkurat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...