KaDust Skrevet 28. mars 2012 #1 Del Skrevet 28. mars 2012 Hei folkens! Det har seg slik at jeg skal gjøre en laboratorieøvelse ved navn "Oppdrift". Her trenger jeg isbiter, noe jeg ikke har eller har mulighet til å få lagd. Så jeg lurte på om noen av dere kunne hjelpe litt? Det som må gjøres er å fylle et glass med isbiter helt fullt (uten at noe renner over), og så la det stå å smelte. Når det er smeltet skal dere se om vannet har rent over eller om mengden vann er mindre enn hva den var før isbitene var smelta. Jeg veit jo i teorien hva som skal skje, men en laboratorieøvelse krever jo at det blir gjort fysisk (og det er jo greit å se at kalkulasjonene mine er riktige ) Så om noen ville gjort dette for meg, hadde det vært suuupert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne20 Skrevet 28. mars 2012 #2 Del Skrevet 28. mars 2012 Du kan fylle en liten gjennomsiktig pose med vann og legge i fryseren. Når det er fryst, tar du med posen ut, legger handkle over og gyver løs med en hammer, eller noe annet hardt. Da får du isbiter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg har ikke mulighet til dette (skrev jo i innlegget at jeg ikke har mulighet til å lage isbiter).. Har nemlig ikke fryser! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk.Poppins Skrevet 28. mars 2012 #4 Del Skrevet 28. mars 2012 Tror nesten du bør gjøre oppgaven selv,d er Jo din oppgave og litt viig at du utfører den selv:) Tror du får kjøpt et stort beger med isbiter på maccen for 2kr Eller nore:) Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg bor for langt unna butikken til at de isbitene rekker turen hjem, har ikke bil tilgjengelig. Og jeg gjør jo oppgaven selv, selvom andre ser hva som skjer når isen er smelta? Ser ikke det store problemet. Jeg har jo allerede gjort kalkulasjonene og alt det andre som trengs i rapporten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 28. mars 2012 #6 Del Skrevet 28. mars 2012 Hvor lang tid har du? Kan sikkert sette det klart, men kommer ikke hjem fra jobb før sent. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 28. mars 2012 Har til i morgen hvertfall, så det går greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Del Skrevet 28. mars 2012 Hallo, det er en "kan noen hjelpe meg, JEG HAR IKKE MULIGHET til å ordne det selv" tråd, hvor i den setningen ser dere at ts får det til hvis hun prøver, hadde hun greid det enten ved å kjøpe et glass isbiter eller lage de selv, hadde hun gjort det. Jeg kan ikke gjøre det siden jeg ikke tilgang til fryser selv, ville bare inn og meddele min støtte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 28. mars 2012 #9 Del Skrevet 28. mars 2012 Oki! da har jeg fylt et glass med isbiter, toppet det med vann så det er helt fullt, og satt det oppi et desilitermål. Skal avgi rapport i Morgen tidlig! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 28. mars 2012 Takk, AB! Og Takk kaprifolen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123sport Skrevet 28. mars 2012 #11 Del Skrevet 28. mars 2012 jeg kan også godt gjøre det, si fra hvis jeg skal hjelpe til med noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 28. mars 2012 Du kan godt gjøre det du og, så kan vi se om vi får forskjellig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123sport Skrevet 28. mars 2012 #13 Del Skrevet 28. mars 2012 Du kan godt gjøre det du og, så kan vi se om vi får forskjellig svar. done Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 28. mars 2012 Kult, da venter jeg på svar fra dere begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. mars 2012 #15 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Jeg er forvirret, KADust. Hvis du VET hva som kommer til å skje, og kan forklare det, hvorfor i all verden kan du ikke bare skrive DET, da? Du får ikke noe mer praktisk labøving ved å lan noen ANDRE gjøre eksperimentet for deg. Det som skjer, er (selvsagt) at pga at isbitene fortrenger et volum av vann som tilsvarer deres egen vekt, og pga at når isbitene har smeltet, så vil det vannet de bestod av, ha det samme volumet som de før fortrengte, så vil ikke vannstanden i glasset forandre seg. Med ETT forbehold: Dette gjelder så lenge temperaturen i vannet er 0*C. Hvis temperaturen forandrer seg, så vil volumet av vannet endre seg, også. Tettheten i ferskvann er størst ved +4*C. Blir det kaldere eller varmere enn det, så øker det litt i volum. Men jeg antar at du starter med kaldt vann og is, og derfor utfører eks ved 0*C. Du bør antakelig nevne det. Endret 28. mars 2012 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #16 Del Skrevet 28. mars 2012 Jeg har jo beskrevet alt som er mulig i rapporten min, jeg skjønner virkelig ikke nødvendigheten med å skrive det her? Det skal jo til skolen, ikke til KG. Og jeg gjør jo hele labøvelsen selv, det er JEG som skriver rapporten med hensikt, konklusjon, teori og ALT dette her. Men en labøvelse krever også en fysisk øvelse og ikke bare kalkulasjoner og teori, og siden jeg ikke har mulighet til å skaffe isbiter skjønner jeg virkelig ikke problemet med at noen andre har et glass med is og vann stående hos seg selv for å se hva som skjer????? Herregud a! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #17 Del Skrevet 28. mars 2012 Forøvrig er det en liten forskjell på massetettheten til is og vann, 0,098 forskjell, og det er nok til at vannet enten renner over vil minke litt.. Som sagt, jeg veit som hva som vil skje pga kalkulasjoner og kunnskap, men en øvelse krever en øvelse. Og jeg kan ikke gjøre den, så hva er galt med at glasset står hjemme hos noen andre? Ser igjen ikke problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart Skrevet 28. mars 2012 #18 Del Skrevet 28. mars 2012 (endret) Forøvrig er det en liten forskjell på massetettheten til is og vann, 0,098 forskjell, og det er nok til at vannet enten renner over vil minke litt.. Really...? (Hint: Hvilken vei går denne forskjellen i massetetthet? Og hvor mye vann fortrenger isbitene da?) Edit: Øvelsen har tittelen "oppdrift", men det er mulig å utføre forsøket slik at man ikke måler oppdrift i det hele tatt: Fyll først glasset altfor fullt av isbiter, og hell deretter vann i glasset. Da får man plass til ganske lite vann, og isbitene flyter ikke fordi oppdrift-effekten ikke blir stor nok til å kompensere for isbitene som er over toppen av glasset. Hvis man derimot heller i vann først, og så tilsetter noen isbiter (og evt. etterfyller med vann til glasset er helt fullt), får man antakelig den effekten øvelsen er ment å måle ihht. tittelen. Endret 28. mars 2012 av Heart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. mars 2012 #19 Del Skrevet 28. mars 2012 Forøvrig er det en liten forskjell på massetettheten til is og vann, 0,098 forskjell, og det er nok til at vannet enten renner over vil minke litt.. Som sagt, jeg veit som hva som vil skje pga kalkulasjoner og kunnskap, men en øvelse krever en øvelse. Og jeg kan ikke gjøre den, så hva er galt med at glasset står hjemme hos noen andre? Ser igjen ikke problemet. Det er forskjellig massetetthet, og det er grunnen til at is FLYTER. Men hvis du tar et kilo is og tiner det, så får du en liter vann. Hvis du legger den kiloen med is i vann, så vil den fortrenge en liter vann, siden et legeme som FLYTER fortrenger et volum som tilsvarer dets egen vekt. Ergo, vannstanden endrer seg ikke i det hele tatt når isen smelter. Det er det som er det morsomme med denne øvelsen. Det ville nok forholdt seg anderledes dersom du hadde tint isen i et annet medium. F.eks, når jeg lar isbiter tine i whiskey, så synker ofte innholdet i glasset dramatisk på den tiden det tar for isen å tine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #20 Del Skrevet 28. mars 2012 Hvor lang tid har du hatt på å gjøre denne øvelsen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå