Gjest HuskyPusky Skrevet 28. mars 2012 #1 Skrevet 28. mars 2012 Ohoi så mye kjeft jeg vil få for den overskriften. Derfor vil jeg bare si med en gang at dette innlegget er slettes ikke ment mot dem som har synlige eller usynlige lidelser som gjør at de trenger all den støtten de kan få. Nei dette er et innlegg til ungdommene som bruker begrepet å nave. De ungdommene som mener at nav kan brukes som en ekstra sparegris når man vil ha et friår. Er det rart de som faktisk trenger hjelp ofte må oppleve fordommer blant folk, når man ikke lenger klarer å skille mellom de som "naver" og de som virkelig trenger hjelpen? Link Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg ble hvertfall fryktelig provosert når jeg leste den artikkelen! Hvem er disse barna, og hvor kommer disse holdningene fra? 2
sequin Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Dårlig gjort for de som faktisk trenger disse pengene 4
Zzyzx Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men jeg ble hvertfall fryktelig provosert når jeg leste den artikkelen! Hvem er disse barna, og hvor kommer disse holdningene fra? Som det står i artikkelen så er det miljøet rundt dem som bidrar til holdningene. De bør realitetsorienteres litt om hvorfor vi har de støtteordningene vi har og hva som skal til for å opprettholde dem. Siden dette er snakk om kommunale midler så vil utstrakt unødvendig bruk av ordningene få konsekvenser for annen pengebruk i kommunen, f.eks. eldreomsorg, fritidstilbud for barn og unge, etc. Jeg tror ikke noen noensinne har fortalt dem at kommunen ikke er en utømmelig pengesekk. 4
sauen87 Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Tror dette går mye på uvitenhet. Disse ungdommene har nok ikke akkurat satt seg inn i hvordan velferdssystemet fungerer, og hvordan realiteten er. Man kan ikke bare leve på sosialstønad fordi man har lyst. Jeg er absolutt tilhenger av velferdssystemet og ganske rød politisk sett, men jeg syns kravene bør bli strengere. Om man lar vær å jobbe fordi man ikke "gidder", bør man fratas alle goder som ikke er livsnødvendige - dvs at man bør få nok til mat, litt klær og tak over hodet, men heller ikke mer. Man skal ikke belønnes for å sitte på rumpa. Syns absolutt at miljøet rundt bør gjøre noe med disse holdningene. Hvis det er foreldrene som skaper holdningene, bør i det minste lærere ta seg en alvorsprat med elevene og forklare hvordan dette fungerer. 2
otilie Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Som det står i artikkelen så er det miljøet rundt dem som bidrar til holdningene. De bør realitetsorienteres litt om hvorfor vi har de støtteordningene vi har og hva som skal til for å opprettholde dem. Siden dette er snakk om kommunale midler så vil utstrakt unødvendig bruk av ordningene få konsekvenser for annen pengebruk i kommunen, f.eks. eldreomsorg, fritidstilbud for barn og unge, etc. Jeg tror ikke noen noensinne har fortalt dem at kommunen ikke er en utømmelig pengesekk. noe som er synd er at det skal mye til for å få ungdommer i ungdomsskole/vgs.alder til å forstå dette. I den alderen er de gjerne veldig egosentriske og klarer ikke å forstå hvordan samfunnet rundt seg foregår. Og om de ikke får det som de vil, så må det være noe riv ruskende galt.... Med mindre de får sånt inn med teskje. De bør jo få vite at de bør skaffe seg utdanning og jobb på egenhånd, og det du nevner om at hvis alle "rike" ungdommer skal bruke navpenger for et friår, så blir det ingenting igjen til de som trenger det..... De ungdommene har ingen ambisjoner.. noen av de har ingen hobbyer, og har ingenting de kunne tenkt seg å gjøre i fremtiden i det hele tatt... og vanskeligere blir det når det er så mye å velge imellom.... Skolene er kanskje litt dårlige til å hjelpe ungdommene å få sånne holdninger.... 1
Gjest strykebrett Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Når man er 15/16 år så tenker man ikke så langt fram i tid alltid. Da kan 1500kr i uka mens man bor hjemme og spiller dataspill virke veldig fristende. Så tenker man heller at det ordner seg etterhvert, mange har greid seg bra uten utdannelse/man kan ta det igjen siden osv. En ting er at de får penger fra NAV, noe som er ille nok, men hvordan i alle dager kan det ha seg at det finnes foreldre som aksepterer dette?? Når jeg tenker meg om, så bruker jeg langt under 1500 i uka etter at mat og faste utgifter er betalt, så de har det ganske fett hvis de får så mye når de bor hjemme altså..
otilie Skrevet 28. mars 2012 #10 Skrevet 28. mars 2012 Når man er 15/16 år så tenker man ikke så langt fram i tid alltid. Da kan 1500kr i uka mens man bor hjemme og spiller dataspill virke veldig fristende. Så tenker man heller at det ordner seg etterhvert, mange har greid seg bra uten utdannelse/man kan ta det igjen siden osv. En ting er at de får penger fra NAV, noe som er ille nok, men hvordan i alle dager kan det ha seg at det finnes foreldre som aksepterer dette?? Når jeg tenker meg om, så bruker jeg langt under 1500 i uka etter at mat og faste utgifter er betalt, så de har det ganske fett hvis de får så mye når de bor hjemme altså.. om de får holde på sånt måd et være noe ekstremt galt med foreldrene hadde jeg hatt en unge som drev på med sånt kunne han fint få bo i et telt i hagen og skaffe sin egen mat hvis det er sånn at han ikke vil jobbe for en dritt selv
Grønt blad Skrevet 28. mars 2012 #11 Skrevet 28. mars 2012 Tragisk. Trist. Provoserende. Jeg finner ikke ord som dekker det jeg tenker.
Ryvre Skrevet 28. mars 2012 #12 Skrevet 28. mars 2012 Jeg er absolutt tilhenger av velferdssystemet og ganske rød politisk sett, men jeg syns kravene bør bli strengere. Om man lar vær å jobbe fordi man ikke "gidder", bør man fratas alle goder som ikke er livsnødvendige - dvs at man bør få nok til mat, litt klær og tak over hodet, men heller ikke mer. Man skal ikke belønnes for å sitte på rumpa. Det er jo ankurat så lite mange får, og som faktisk ikke kan jobbe. Deriblant meg selv. Hadde det ikke vært for at jeg har en snill mann så hadde jeg ikke hatt råd til mer enn det du ramser opp, ja bortsett fra klær da. Det hadde jeg ikke hatt råd til. At unge mennesker tar seg et friår og "naver" (aldri hørt det utrykket før) så kan de jo ikke ha god råd. Da må de i så fall bo hjemme gratis, få mat gratis osv dersom de har penger nok til å reise, feste osv Syns det er utrolig synd om dette er realiteten. Var selv på NAV senest i dag fordi jeg hadde fått nok et avslag på varig uførestønad. Min saksbehandler begynner nesten å gråte på vegne av min situasjon, for han gjør virkelig alt han i sin makt kan for at beg skal få varig uføre. Jeg har vært i systemet i 12 år! Og bare blitt kastet frem og tilbake i systemet uten noen form for hjelp bortsett fra minstesatsen som jeg knapt klarte å overleve på når jeg var alene. Og slike som "naver" ødelegger for slike som meg. Jo fler som snylter, later seg og gir faen, jo flere kronisk syke blir sittende som en kasteball uten noen form for trygghet
Gjest pærecider Skrevet 28. mars 2012 #14 Skrevet 28. mars 2012 Er det mulig? Tror de at det bare er å gå opp på nav og få penger for å sitte på ræva i et år? Hvis det er slik at det er mulig å få penger fra NAV fordi man er skolelei, så burde man i det minste jobbe. Hardt! Og jeg mener de som er friske, er ikke ute etter de som faktisk trenger det. Men så er det lite sannsynlig at skoleelever som bor hjemme hos foreldrene sine trenger hjelp fra NAV heller... Men det som skremmer meg mest er holdningene. De tar seg til rette og krever ditten og datten uten å tenke på at de skal yte noe tilbake og... Da kan man lure på foreldrene deres. Har lagt merke til at er man i et miljø med mange som går på NAV (enten det er med god grunn eller ei) så er terskelen lavere for å gå på NAV.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #16 Skrevet 28. mars 2012 Jeg har en "svigerinne" som fikk hjelp fra sosialen til å ta lappen for at det skulle gi henne bedre jobbmuligheter, så fikk hun jobb som lördagsbud i posten men hvem kjörer den derre postbiln og er med hu ut å deler ut post, jo min bror Forstår ikke hvordan hun kunne få penger fra NAV til ¨å ta lappen:/ Det skal også sies at hun var 25/26år når hun tok lappen, og hun og min bror bor hjemme hos hennes bestemor + hennes 2 onkler...
Gjest mari kontrari Skrevet 28. mars 2012 #17 Skrevet 28. mars 2012 Helt sykt slike holdninger om at "det er greit å lure staten" brer om seg. Kjenner heldigvis ingen som syns det er greit å bruke NAV til annet enn det det er ment for - hjelp ved sykdom, mellom jobber (og ikke i påvente av drømmejobben), etc. Det er akkurat som folk som snyter på skatten og tror de er så flinke, for de stjeler fra store stygge staten. Nei, det gjør du ikke, du stjeler fra meg, fra naboen din, fra alle som bor i Norge og kunne sett pengene brukt på noen som trenger det. Fy skam!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #18 Skrevet 28. mars 2012 Dette er resultatet av dårlig oppdragelse og dårlige holdninger blant foreldre. Hadde jeg i det hele tatt vurdert noe lignende (jeg var faktisk inne på tanken om å ta et friår etter videregående i sin tid, hvor "friår" i mitt hode betød jobbing på butikk el. i ett år), hadde mine foreldre kastet meg ut på gaten på dagen og aldri snakket til meg igjen før jeg tok meg sammen! Mamma har lært meg at man må jobbe for det man vil ha, ingenting kommer gratis. Og det er kanskje derfor jeg sitter her i dag med lang og solid utdannelse, god jobb og egen bolig.
Bjørn82 Skrevet 28. mars 2012 #19 Skrevet 28. mars 2012 Det er trist å lese sånne artikler i avisa. Jeg er ganske overbevist om at dette er en kultur i blomstring også. Men hva kan egentlig gjøres for å forebygge dette. Jeg selv har sett en del endringer siden jeg begynte å jobbe. Jeg begynte med en deltidsjobb som ryddegutt hos et knuseverk som 14åring. Det var ikke noen fin jobb, men jeg tjente jo mine egne penger på å jobbe sånn da. Idag jobber jeg for et relativt stort firma. Og vi bruker å ta inn ferievikarer i fellesferien. Men de siste årene har det blitt vanskeligere å få tak i folk. De yngste søkerne glimrer med sitt fravær og resultatet er nå at man ikke får tak i ferievikarer. Jeg trodde de fleste unge var "gira" på å tjene seg 30-50 000 kroner på en feriejobb.. (6uker)
Anglofil Skrevet 28. mars 2012 #20 Skrevet 28. mars 2012 Utrolig trist og dårlig gjort for de unge som faktisk trenger hjelp fra NAV, slik som min mann. Han synes ikke det er spesielt kult at situasjonen er som den er, og disse unge hjelper ikke akkurat på. MEN, jeg må si det at jeg ihvertfall ikke har merket noe til denne kulturen som er beskrevet, men det er synd hvis det er slik mentalitet rundt omkring. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå