Gå til innhold

Sykepenger, feriepenger, skatt og lignende ved sykmelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen ønsker å iherdig og sykmelde meg, men jeg kniper igjen etter beste evne selv om det går utover både helse og livssituasjon. Hvorfor?

Den "snevre" grunn at jeg kan ikke og tør ikke ta sykmelding. Det er snakk om 20 % så ikke voldsom prosent, men nok til at jeg er redd for å få blant annet skattesmell.

Noen som kan hjelpe meg å se på dette slik at jeg ikke går på en smell?

Jeg vet at det beste ville vært å spurt jobben, men dessverre er det ikke slike tilstander at man kan spørre om sånt her nede.

Var sykmeldt en gang i et par måneder fult og gradert i tilsammen et halvt år pga betennelser (som igjen kom pga jobben.....), og da fikk jeg heftig skattesmell og ikke utbetalt feriepenger for det jeg var sykmeldt.

Nå blir jeg fortalt av andre kilder at dette er feil og man skal ha feriepenger av alt man får også fra NAV?

Hvordan er dette egentlig?

Legen ønsker å sykmelde meg 20 % grunnet svangerskapsproblemer og dette igjen gjør at jeg er redd for permisjonspengene mine. Alt teller jo, selvom helsa blir satt i bakereste rad og dette går virkelig på stumpene her...

Så belær meg ikke med at "er man frisk nok til å jobbe bare fordi man tenker penger, så er man ikke syk nok", for det er ikke så enkelt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Nav betaler 10,2% feriepenger av de første 48 dagene du er sykemeldt.

Nav henter også inn dine skatteopplysninger direkte fra skatteetaten, og skal trekke akkurat det samme som arbeidsgiver gjør.

Permisjonspengene dine blir ikke påvirket av at du er sykemeldt, da det også er pensjonsgivende inntekt og dermed grunnlag for permisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Vet at noe av problemet med skattesmellen oppstår om du har tabelltrekk. Da trekker nav og arbeidsgiver separat. Hvis du f.eks skal ha 4000 fra nav, så tar de tabelltrekket beregnet ut fra 4000, og hvis du da skal få 16000 fra arbeidsgiver så trekker de beregnet ut fra 16000, mens du egentlig skal trekke et beløp beregnet ut fra 20000, og det blir ofte differanse mellom de to separate trekkene, og trekket du egentlig skal ta om du beregner alt over ett. Hvis du skjønner hva jeg mener, det var ikke så lett å forklare.

AnonymBruker
Skrevet

Forstår, og jeg tror det var der det ble feil sist. At de trakk ut ifra tabell...

Men hvordan er det med feriepenger. Forstår ikke helt dette.

For jeg merker at for hver dag, så går det hardere og hardere utover kroppen (og babyen) at jeg er her, men jeg har ikke økonomi til å miste feriepengene mine heller..

Jeg må uansett tenker sikkerhet til mitt barn før penger altså, men er jo greit å ha sjekket litt opp i forkant synes jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...