Gå til innhold

Det er viktig at trening gjør vondt!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vondt gjør det! :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke enig. Å høre på eksperter kan være en smertefull erfaring.

Å trene til utmattelse hver gang, tror jeg ikke er bra for noe.

Jeg mener det at man ikke skal grue seg til hver trening,men heller glede seg.

Hun som skrev artikkelen høres ut som en nazikjerring.

• Liker 1
Skrevet

Det står at hvis du jogger og plutselig øker tempoet i oppoverbakkene, så er det "lapskaustrening" og du blir ikke i form av det? Hva menes med dette? De gangene jeg jogger så bruker jeg oppoverbakkene som intervaller, dvs jeg tar meg helt ut der og jogger rolig ellers. Hvorfor er det så galt? Ellers så er jeg jo enig i at mange sikkert kunne kommet seg ut av komfortsonen. F.eks bodypump-gruppetimene, jeg ser at de aller fleste klarer alle repetisjonene, hvorfor ikke heller øke litt og ta flere pauser? Det gjør hvertfall mere vondt..

Skrevet

Jeg gleder meg til hver trening, jeg gleder meg til å trene til det gjør vondt. Det skal gjøre vondt å slite av muskelfibre. Det må gjøre litt vondt for å få fremgang. Det trenger ikke gjøre så vondt at du føler for å gråte, men du skal jo kjenne at du presser deg, og det skal føles som ubehag. Det skal ikke være behagelig å trene (men jeg gleder meg fortsatt hver gang):)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring når det gjelder programmering innen kardiovaskulær trening, men når det gjelder styrketrening er det rett og slett dumt å trene seg til utmattelse hver gang. Fremgangen vil ikke bli optimal, og i mange tilfeller vil man stagnere fort. Det gjelder å periodisere treningen på en hensiktsmessig måte, med tanke på volum, intensitet og mengde. Variasjon, ganske enkelt!

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig. Å høre på eksperter kan være en smertefull erfaring.

Å trene til utmattelse hver gang, tror jeg ikke er bra for noe.

Jeg mener det at man ikke skal grue seg til hver trening,men heller glede seg.

Hun som skrev artikkelen høres ut som en nazikjerring.

Artikkelen sier jo at man skal jo og ha roligere økter innimellom. Alle de ekspertene den siterer ifra er enige om at man ikke skal pine seg til det ytterste hver gang. Og det er jo godt med 'daffetrening' en gang innimellom, som for meg er rolig jogging på tredemølla eller lettere vekter på bodypumpen.

Syns artikkelen var bra og balansert, den tar ting på kornet, er mange som trener og trener, endog hver dag, men de gjør ingen framskritt fordi de ikke presser seg selv nok.

Endret av pærecider
Skrevet

Det står at hvis du jogger og plutselig øker tempoet i oppoverbakkene, så er det "lapskaustrening" og du blir ikke i form av det? Hva menes med dette? De gangene jeg jogger så bruker jeg oppoverbakkene som intervaller, dvs jeg tar meg helt ut der og jogger rolig ellers. Hvorfor er det så galt? Ellers så er jeg jo enig i at mange sikkert kunne kommet seg ut av komfortsonen. F.eks bodypump-gruppetimene, jeg ser at de aller fleste klarer alle repetisjonene, hvorfor ikke heller øke litt og ta flere pauser? Det gjør hvertfall mere vondt..

Jeg gjør akkurat det samme som deg, og jeg er i knallform. Lapskaustrening. Pøh.. Det er en mellomting mellom å trene i komfortsonen og å slite seg nesten til døde. Hva skjedde med den gyldne middelvei og alt med måte?

Skrevet

Jeg gleder meg til hver trening, jeg gleder meg til å trene til det gjør vondt. Det skal gjøre vondt å slite av muskelfibre. Det må gjøre litt vondt for å få fremgang. Det trenger ikke gjøre så vondt at du føler for å gråte, men du skal jo kjenne at du presser deg, og det skal føles som ubehag. Det skal ikke være behagelig å trene (men jeg gleder meg fortsatt hver gang):)

Det er forskjell på vond og ubehag.Å slite i stykker muskelfibre vil du ikke gjøre. Jeg har gjort det to ganger,og det er så smertefullt at du må være masochist for å like det.

Gjest Daenerys
Skrevet

Det er forskjell på å trene til utmattelse, og å trene hardt ;)

Helt enig: No pain, no gain!

Skrevet

Jeg har ingen erfaring når det gjelder programmering innen kardiovaskulær trening, men når det gjelder styrketrening er det rett og slett dumt å trene seg til utmattelse hver gang. Fremgangen vil ikke bli optimal, og i mange tilfeller vil man stagnere fort. Det gjelder å periodisere treningen på en hensiktsmessig måte, med tanke på volum, intensitet og mengde. Variasjon, ganske enkelt!

Vel talt.

Skrevet

Det er forskjell på å trene til utmattelse, og å trene hardt ;)

Helt enig: No pain, no gain!

Det er forskjell ja. Å trene hardt gjør ikke så mye, men å trene seg til utmattelse, slik eksperten i artikkelen nevner synes jeg vitner om uvitenhet. Alle er eksperter på sin egen kropp.

Skrevet

Skal du bli god i utholdenhetsidretter bør du skille mellom langkjøring og intervalløkter. Dersom formålet er rolig langkjøring så må man trene i det rolige tempoet hele økten, ellers blir det som det står i artikkelen "lapskaustrening". Det er gjerne det som er litt utfordrende, det å klare å trene rolig. Det er med denne treningen at det bygges nye og flere små blodårer til å fra muskelen, som gjør at oksygentransporten her er bedre. Jo mer kapillarer, jo hardere kan muskelen arbeide aerobt.

Intervalltrening er en annen form for trening som tar sikte på å øke selve opptaket av oksygen ved å trene hvor mye blod hjertet klarer å pumpe, samt hvor mye luft en klarer å trekke inn per tid.

Du vil få mer ut av det, samt kunne kjøre et høyere treningsvolum dersom du skiller disse øktene.

Utmattelse hver gang er kanskje noe som fungerer når du er nybegynner og når det er lang tid mellom øktene (2 dager+). Etter det viser all erfaring at det å programmere både styrke og utholdenhet etter prinsippet hard, medium/lett, lett/medium har mye mer for seg. Fremgangen er bedre og man blir mindre skadet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...