Gå til innhold

Blodsukkermåling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har akkurat kjøpt meg en blodsukkermåler etter at jeg fikk beskjed av legen at jeg har glukoseintoleranse.

Men, det jeg lurer på er om de apparatene man kjøper på apoteket er til å stole på?

Jeg målte da jeg la meg i går kveld, da hadde jeg 5,4. I morges før jeg spiste/drakk, altså fastende, hadde jeg 7,8.

Det virker rart at blodsukkeret skal STIGE i løpet av natten? Eller er det mulig at det faktisk kan det?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det høres merkeligt ut ja, jeg ville sjekket den hos apoteket for jeg tror de trenger å få den justert . apoteket har utstyr for å utføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Det er vanlig at blodsukkeret stiger tidlig om morgenen og utover. Det er som regel på det laveste rundt 2- 3 tida om natta, for da har ikke kroppen det samme behovet for energi. Rundt firetida stiger det gjerne noe. Hvis du bruker insulin (noe jeg ikke regner med siden du har glukoseintoleranse) så er det helt vanlig at blodsukkeret stiger om morgenen hvis man har fått inn for mye insulin, så man har hatt for lavt blodsukker om natta, noe som fører til at det frigjøres ekstra glykogen som brytes ned til glukose (blodsukker) og dermed stiger det. Det samme gjelder og for friske mennesker som har hatt veldig lavt blodsukker en tid, kroppen kompenserer for det ved å frigi ekstra glykogen. Men friske mennesker produserer insulin som kan håndtere det. Men ditt blodsukker har nok steget fordi ditt insulin ikke var i stand til å håndtere den plutselige frigitte mengden med glykogen/glukose. Men fortsett å måle, og er du usikker kan du be apoteket om å sjekke det.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar alle sammen!

Den lenken var kjempebra Silfen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...