Gå til innhold

Kjøpt sko på nettet. Har jeg blitt lurt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

gikk på en side for litt over 1 uke siden og så at man kunne få kjøpt nike free run sko for cirka 500 kr, tenkte litt om kanskje siden var fake, men jeg bestilte for det.. hadde sett en blogger som hadde bestilt sko fra en sånn side og hun fikk jo de..

Etter å ha betalt skoene på nettet, kom det en epost og den var på engelsk, om at jeg skulle få en mail i løpet av 24-48 timer for å " spore " hvor skoene er.

Og at man får skoene i løpet av 6-8 virkedager... jeg har altså ikke fått noe som helst mail fra siden eller sko.

Hva skal jeg gjøre? jeg har sendt mail til siden om hvor skoene er, det finnes ik no mobilnummer å ringe til.

Burde jeg anmelde dette til politiet, og hjelper de??

Jeg angrer så sykt på at jeg bestilte sko fra en så usikker side!!

Noen som har erfaringer? siden heter: www.sko-rabatt.com og grunnen til at jeg tenkte at den kanskje kunne være litt trygg er fordi den har reklamer på facebook, sånn på sidene.

HJELP :snurt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele nettsiden lyser jo svindel! Du vil i all sannsynlighet ikke motta noen vare og pengene er nok tapt dersom de allerede er trukket fra konto (er de ikke trukket kan du muligens ringe banken og få sperret kortet ditt slik at det ikke blir trukket). Tviler på at det vil nytte å gå til politiet med dette heller.

Heretter vil jeg anbefale deg å faktisk lese litt på nettsiden før du bestiller sko eller andre ting til en pris som er så langt fra veiledende pris. Ting du kan se etter: Generell utforming på siden (ser den billig og hjemmemekka ut, så er det sannsynligvis svindel), automatisk oversettelse (les under Om oss og Spørsmål og Svar så ser du hva jeg mener), e-post domene (gmail, hotmail eller sko-rabatt lukter svindel), osv, osv.

• Liker 3
Gjest Leopard
Skrevet

Skulle tro at de hadde brukt google translate på noen av de informasjonssidene der.

Å spørre om erfaringer i etterkant er litt sent, dessverre. Dette burde du ha sjekket opp i forkant. For å svare på spørsmålet ditt, så har du mest sannsynlig blitt lurt.

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke bra ut, men hvis du har betalt med kredittkort, så kan kanskje banken hjelpe deg.

Skrevet (endret)

Jeg vil si det er stor sannsynlighet for at du får fake sko fra Kina. (Disse er svært ubehagelige, dårlig laget og bruker papp som demping)

1. Det er dårlig norsk på siden. (http://sko-rabatt.com/company/safetrade-38.html) Ser ut som google translate.

2. Det står ingen steder at det er ekte.

3. Prisene er så latterlig billige. Prisene i Norge er aldri billigere enn USA på slike ting, og når de selges i Norge må du tenke på alle de ekstra avgiftene i tillegg.

4. Ingen kontakt info utover E-post.

5. Ikke registrert i brønnøysundregisteret.

6. Eier av siden står at det er eid av et amerikansk firma ved WHO IS lookup. Men dette er ikke faktum. Dette er bedriften som drifter siden: http://bizcn.com/ Ser ut som det er en domene side, men de er beryktet for å sende ut spam og bare ha useriøse sider på nettverket sitt. (http://www.webleeches.com/bizcn.htm)

7. Siden har kun vært aktiv i 1 måned.

Jeg hadde aldri kjøpt fra den siden. Når noe er for godt til å være sant, er det som oftest det.

Endret av Rara
  • Liker 4
Skrevet (endret)

fake!

Endret av misunderstood
AnonymBruker
Skrevet

uff da, tenkte meg det.. har sjekket litt rundt på nettet og har desverre funnet ut at siden er mest sannsynelig falsk. Og tviler på at jeg får noe sko i det hele tatt..

har betalt med kredittkort, men kan man ikke ringe banken og bruke reklamasjonen fra banken om jeg ikke får skoene? Kan ikke da banken betale refusjon eller noe sånt?

Skrevet

uff da, tenkte meg det.. har sjekket litt rundt på nettet og har desverre funnet ut at siden er mest sannsynelig falsk. Og tviler på at jeg får noe sko i det hele tatt..

har betalt med kredittkort, men kan man ikke ringe banken og bruke reklamasjonen fra banken om jeg ikke får skoene? Kan ikke da banken betale refusjon eller noe sånt?

Joda, sko får du nok. De er falske dog, og koster ca 20-50 kroner om man reiser ned dit. Så god profittmargin for å si det slik.

Hvis du betalte med kredittkort er du heldigvis litt bedre beskyttet ja.

"– Da kan du gjøre krav mot selger, men det er kanskje ikke like lett hver gang å finne selgeren på nettet. Det lureste å gjøre når du handler på nettet er å betale med et kredittkort. Da kan du kreve pengene tilbake fra kredittkortselskapet om du ikke får den varen du betalte for, sier han."

http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article500527.ece

Skrevet

Jo, de kan stoppe betaling og tilbakeføre penger, tror jeg. Kan ikke Kredittkjøpsloven så eldig godt, så om det gjelder slike tilfeller aner jeg ikke, men det er jo verdt å sjekke det.

AnonymBruker
Skrevet

Betalte du via paypal?

Skrevet

Send mail til Paypal. Da ordner de det for deg! :)

Skrevet (endret)

Send mail til Paypal. Da ordner de det for deg! :)

Slettes ikke sikkert. Paypal opererer slik at de fryser alle midler på konto, og overfører tilbake til den som har blitt svindlet.

Om det ikke er noen penger å hente blir det derfor heller ingen tilbakebetaling. Så opprette en dispute mot slike sider som driver med organisert kriminalitet er ikke alltid en like lett jobb, da de overfører til andre kontoer straks de har fått de.

Begge parter blir informert før det gjøres noen handlinger, og begge får forsvare seg. Dette gjør at svindlerne har god tid til å svindle så mange som mulig bare for å "stikke".

Men selvfølgelig, det er jo verdt å prøve. Men det er absolutt ingen sikker ting i slike tilfeller som dette.

Edit: How to guide for å opprette en dispute: http://www.ehow.com/how_2076723_dispute-paypal-transaction.html

Lykke til! :)

Endret av Rara
AnonymBruker
Skrevet

beklager jeg vekslet mellom kredittkort og visakort.. men har altså betalt fra vanlig visa kort, har jeg da ikke noe krav på å få pengene mine tilbake?

Hvis jeg ikke får noe sko i posten er det jo noe som må gjøres, vil ikke bare at pengene skal bli tapt ;/

Om jeg får skoene i posten blir jeg jo glad fordi da kan jeg evt. sende de tilbake og få pengene tilbake.. men tviler på at jeg får noen sko eller at jeg får pengene tilbake om jeg hadde sent dem tilbake -.- herregud det skulle ikke vært lov å ha sånne sider!

føler meg så dum :| :trist:

Skrevet (endret)

beklager jeg vekslet mellom kredittkort og visakort.. men har altså betalt fra vanlig visa kort, har jeg da ikke noe krav på å få pengene mine tilbake?

Hvis jeg ikke får noe sko i posten er det jo noe som må gjøres, vil ikke bare at pengene skal bli tapt ;/

Om jeg får skoene i posten blir jeg jo glad fordi da kan jeg evt. sende de tilbake og få pengene tilbake.. men tviler på at jeg får noen sko eller at jeg får pengene tilbake om jeg hadde sent dem tilbake -.- herregud det skulle ikke vært lov å ha sånne sider!

føler meg så dum :| :trist:

Med vanlig VISA er du ganske fortapt ja, om du ikke betalte gjennom Paypal. Da har du ihvertfall en liten sjanse.

Selv om du får skoene vil du aldri få pengene dine tilbake. Selgeren lever i et land som driter i copyright protection, og ingen kommer til å gi han/hun en tiltale.

De setter bare opp norske lover slik at det skal virke mer troverdig.

Ikke føl deg dum. Vi må faktisk gjøre noen feil for å kunne lære av dem. Og nå vet du jo at man ikke skal ta en fisk for en fisk neste gang du skal handle fra en ukjent nettbutikk.

En god regel er alltid å google navnet til nettsiden. Om du får ingen svar annet enn siden selv er det ikke trygt å handle derfra. Noen ganger får man opp forum som står om de er svindlere. Kan være lurt å se hva som kommer opp på who is: https://www.google.no/#hl=no&sclient=psy-ab&q=who+is&oq=who+is&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_l=serp.3..0l10.521924l522739l1l523023l6l5l0l0l0l0l313l850l0j2j1j1l4l0.frgbld.&psj=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&fp=eb7790a1317bda61&biw=768&bih=382

Da finner man fort ut om det er noe som skurrer :)

Endret av Rara
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med vanlig VISA er du ganske fortapt ja, om du ikke betalte gjennom Paypal. Da har du ihvertfall en liten sjangse.

Selv om du får skoene vil du aldri få pengene dine tilbake. Selgeren lever i et land som driter i copyright protection, og ingen kommer til å gi han/hun en tiltale.

De setter bare opp norske lover slik at det skal virke mer troverdig.

Jeg betalte nok gjennom paypal, det står jo nederst på siden sånn bilde av visa osv og over dt står det " paypal", skal prøve å følge det som står på den siden du linket til, og se om jeg kanskje får noe tilbake:)

uff da, for noe dritt!!

lesson learned sier jeg bare :S! skal aldri handle fra sånne nettsider igjen, har alltid bare holdt meg til enkle sider som nelly.com, ellos, h&m og sportmann.. som jeg VET er trygge!!

håper bare nå at skoene kommer, da føler jeg meg på en måte litt bedre uansett om jeg vet at jeg sikkert får noen drittsko som jeg kommer til å kaste etter noen uker!.. :trist:

Tusen takk for svar!!

Skrevet (endret)

Jeg betalte nok gjennom paypal, det står jo nederst på siden sånn bilde av visa osv og over dt står det " paypal", skal prøve å følge det som står på den siden du linket til, og se om jeg kanskje får noe tilbake:)

uff da, for noe dritt!!

lesson learned sier jeg bare :S! skal aldri handle fra sånne nettsider igjen, har alltid bare holdt meg til enkle sider som nelly.com, ellos, h&m og sportmann.. som jeg VET er trygge!!

håper bare nå at skoene kommer, da føler jeg meg på en måte litt bedre uansett om jeg vet at jeg sikkert får noen drittsko som jeg kommer til å kaste etter noen uker!.. :trist:

Tusen takk for svar!!

Får håpe det ordner seg da! Et godt tips når man skal handle fra utlandet er å handle via Ebay.com. Der kan du gå ut i fra feedback fra andre kunder, og det er lettere å få igjen penger fra dispute. (For ingen vil ha negative brukeranmeldelser)

Du finner som regel ikke merkevarer billigere enn hva som ligger der ute allikevel. (Med mindre det er salg da ^^)

Endret av Rara
Skrevet

Jeg har blitt lurt hele to ganger og begge gangene har Paypal ordnet det for meg. Du sender først en klage til selger, om du ikke får noe svar på den får du en mail fra Paypal som spør deg om du vil at de skal fortsette saken. Da ordner de det for deg, og du får pengene igjen ca 20 dager senere.

Skrevet

Jeg har blitt lurt hele to ganger og begge gangene har Paypal ordnet det for meg. Du sender først en klage til selger, om du ikke får noe svar på den får du en mail fra Paypal som spør deg om du vil at de skal fortsette saken. Da ordner de det for deg, og du får pengene igjen ca 20 dager senere.

Som sagt, dette er avhengig av om svindleren har penger på konto eller ikke. Så det at du beskriver at det er 100% sikkert på slike sider som dette er ikke tilfellet. Hvis du hadde snakket om f.eks. Ebay hadde jeg vært mer enig :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får håpe det ordner seg da! Et godt tips når man skal handle fra utlandet er å handle via Ebay.com. Der kan du gå ut i fra feedback fra andre kunder, og det er lettere å få igjen penger fra dispute. (For ingen vil ha negative brukeranmeldelser)

Du finner som regel ikke merkevarer billigere enn hva som ligger der ute allikevel. (Med mindre det er salg da ^^)

Håper jeg også! :| .. hehe, takk for tipset.. men nå mistet jeg all tillitten til nettbutikker, bortsett fra de få jeg har handlet fra før! skal heller holde meg til selve nike siden neste gang jeg vil kjøpe sko, eller så drar jeg til g sport osv. og kjøper et par sko der.. vil heller bruke noen ekstra hundrelapper enn å gå gjennom dette igjen! ;( Du er hjelpsom du " Rara", navnet mitt starter på " ra " faktisk, morsomt :) .. nei tror jeg begynner å bli for trøtt jeg :skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å se om paypal hjelper! forhåpentligvis får jeg pengene mine tilbake, surt å miste penger på denne måten!! ;|

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...