Gå til innhold

Kjempesprekk idag..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde jeg kommet så godt igang med ketolyse, var utslag på ketosticksen i dag også.. Men dumme dumme meg måtte selvfølgelig trykke i meg fire kakestykker på en tilstelning.. Arrrgh, hvorfor GJØR jeg det?!?

Hadde forberedt meg på det (trodde jeg), at det ville være kake der. Men jeg skulle drikke kaffi og ikke røre den kaka! Så skulle jeg heller ta meg litt vaniljekesam med nøtter i når jeg kom hjem..

Men neida, kake ble det.. Fire stykker med langpanne-sjokoladekake!!

Så nå sitter jeg her, med dårlig samvittighet, og er kjempe sint på meg selv.. Kunne jeg bare hatt LITT selvkontroll??! :sur:

Tar sikkert 3-4 dager før jeg er i ketose igjen, og jeg var sååå glad for utslaget på sticksen i morges :grine:

Er det mulig å reparere litt på skaden? Dersom jeg trener masse i morgen, kan jeg da forbrenne karboene raskere, så jeg kan komme meg i ketose igjen litt fortere da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd: dropp ketosestresset! Livet kommer til å være fylt med tilstelninger og markeringer så lenge du lever. Skal du nekte deg kake på hver eneste tilstelning fordi du absolutt må følge en kjempestreng diett? Kjære deg, du skal være veeeldig overvektig før det er nødvendig. Det virker som du stresser for mye med dette. Du kunne jo tatt 1 kakesykke, i stedet for 4. Sørg for å ha et jevnt blodsukker, da har du større sjangse for å spise 1 kakestykke, ikke 4.

Du burde også slutte å bli sint på deg selv når du sprekker. Kos deg med det når du først har spist noe du ikke skal, og start på ny frisk dagen etterpå. Hvis ikke er du jo på vei mot spiseforstyrrelser.

En generell regel er at hvis du sprekker ofte på en diett, så er dietten for streng. Da må du rett og slett gjøre en eller annen endring så du ikke sprekker.

• Liker 5
Skrevet

Er det mulig å reparere litt på skaden? Dersom jeg trener masse i morgen, kan jeg da forbrenne karboene raskere, så jeg kan komme meg i ketose igjen litt fortere da?

Nå er jeg heller skeptisk til å bruke ketose som slankemetode. Ketose er en ekstremtilstand som det er mulig for kroppen å være i, men det er ikke kroppens foretrukne tilstand.

Å trene mye vil bruke opp glykogenlageret raskere, men det vil jo gjerne også gi økt sultfølelse. Dessuten skjønner jeg ikke hvordan folk klarer å trene når de ikke har glykogenlager. Lav og middels intensitet går vel greit, men når intensiteten blir høy, søker kroppen å bruke av glykogenlageret. Fettforbrenning må skje aerobt, og når intensiteten blir høy får ikke kroppen nok energi fra fett, og tyr til glykogenlageret. Hvis det er brukt opp er det vanskelig å komme opp i intensitet.

Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Selv følger jeg den vanlige- spis sunt-tren mer for å få varig vektnedgang, men selvsagt har jeg sprekker innimellom, enten det er snakk om å spise noe fryktelig usunt eller dabber av med treninga. Det er bare å reise seg opp og fortsette videre som om ingenting har skjedd. Man blir ikke feit av en sprekk, det er hvis de blir flere og flere, og tilslutt har man kommet tilbake til gamle vaner. Jeg gikk ned fra 100 til (nå) 74 kg, og det har vært mange sprekker i løpet av disse årene, og da var det om å gjøre å ikke la dem bli en vane. Gjelder vel uansett om man følger rosenkåldiett, ketodiett, lavkarbo, seigmanndietten eller hva det nå er man følger.

Men ketolyse? Selv har jeg diabetes, type 1 og for meg er det livsfarlig å gå i ketose. Blir jo tynn, men og veldig syk etterhvert. Har ikke helt forstått hvorfor det er mindre farlig for ikke-diabetikere å gå i ketose enn for oss diabetikere...

Sorry digresjonen, bare litt undring fra min side. Men hvis du har tenkt å fortsette på diett, så må man nesten regne med sprekker, og jo strengere dietten er, jo flere sprekker vil oppstå.

Endret av pærecider
Skrevet

Bare et spørsmål.Hva i all verden er ketose? Sorry min uvitenhet :fnise:

Skrevet

Gjort er gjort og spist er spist. Ønsker du å gå tilbake til ketosen så er det bare å gå videre med livet og ikke sture for mye over denne dagen. Alle "sprekker" innimellom, men dersom du føler at du sliter og sprekker hele tiden så er kanskje ikke den livsstilen for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...