AaaaK Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 For snart to måneder siden begynte jeg i ny jobb. Jeg er den eneste fulltidsansatte og det virker som om de er fornøyd med meg hittil, selv om jeg jo innimellom forsatt har ett og annet spørsmål. Når jeg ble ansatt så sa sjefen for butikkjeden at det er en begynnerlønn på 120 kr/timen og lurte på hva jeg tenkte om det. Jeg svarte ærlig at da gikk jeg jo ned en del i lønn fra den forige jobben jeg hadde. Hans svar da var "Men vi regner jo med å få deg forholdsvis fort opp i lønn. til høyere enn det du hadde fra før" (132.62 kr/t). Nå lurer jeg på; når er det "sømmelig" å ta opp dette temaet? Han har ganske mange baller i luften så ting blir lett nedprioritert og han må innimellom mases på, men da er det sjelden et problem. Kanskje noe som er vesentlig å ta opp er at jeg ville ha måttet ta opp temaet til butikksjefen, ikke han som ansatte meg først. Hun er kanskje litt strengere, men veldig ålreit og det hadde jo ikke vært et problem å forklare hva han sa når han ansatte meg. Men uansett er jeg nyskjerrig på hvor lenge jeg burde være ansatt før jeg tar opp dette?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #2 Skrevet 28. mars 2012 Syns du burde jobbe et halvt år minst før du ber om høyere lønn. Og så bør du selvsagt ha en begrunnelse for hvorfor du fortjener høyere lønn (og da holder det ikke med "jamen, jeg tjente jo bedre i min forrige jobb"). Sjekk arbeidsmarkedet, er din erfaring ettertraktet? Har du fått mer ansvar i det siste, eller kommer du til å få mer ansvar? I så fall, er det en god mulighet til å be om lønnsforhøyelse.
O'hara Skrevet 28. mars 2012 #3 Skrevet 28. mars 2012 Enig med ab over her. Kan ikke bare be om høyrer lønn fordi en selv synes man skal ha det.
AaaaK Skrevet 28. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2012 Opprinnelig er jeg enig, men han sa jo at forholdsvis fort skulle jeg settes opp i lønn... At 120 bare var en start for å se om det var "klaff" på en måte.
Gjest Daenerys Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Opprinnelig er jeg enig, men han sa jo at forholdsvis fort skulle jeg settes opp i lønn... At 120 bare var en start for å se om det var "klaff" på en måte. Er ikke vanlig "prøvetid" ca 6 mnd da? Ville ha ventet 6 mnd uansett, syns det er forholdsvis fort jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Jeg ville maks ha ventet et halvt år, men ikke mindre enn tre-fire måneder. Ser ikke problemet med å gjøre det såpass tidlig når det har ligget i kortene at du skal opp. Og du, neste gang får du det kontraktsfestet når lønnen skal opp til diskusjon igjen, så slipper du å forholde deg til sjefer som glemmer/ikke gidder og å skulle forsvare hvorfor det er på tide
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå