AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har i hele kveld lest meg ør på skatteetaten og altinn og alt av rettledninger for å fylle selvangivelsen min. Så langt har jeg fått med meg at fra det året man har meldt utflytting fra Norge til utlandet, så skal man likevel melde lønn og betalt skatt i landet man har flyttet ditt i selvangivelsen i opptil 3 år før man kan bli fritatt for å melde ifra, og søke om å ikke lenger være pliktig til å skatte i Norge. Jeg har lest mange eksempler men ingen av de passer til min sak, da de enten har bolig i Norge, har ikke bodd i Norge i mer enn 10 år sammenhengende etc. Jeg har vært student i dette landet i 3 år sammenhengende. Jeg meldte endelig utflytting i Desember 2011, og ble registrert som dette i 2011, ikke 2012. Jeg har jobbet 2 måneder i dette landet. Jeg forstår ikke om jeg skal velge kreditfradrag, fordeligs(?), ellers så står det også et sted at om du synes du ikke skal skatte så skal man skrive en forklaring på hvorfor i post 5. Jeg har altså ikke bodd i Norge siden 2008, og ikke vært der mer enn 21 dager i året, og maks grensen er 61 tror jeg. Jeg disponerer heller ikke bolig. Hva betyr dette for meg? Hvordan har du gjort det i din situasjon? Jeg kan alltids ringe dem, men vi vet jo hvor lang tid det tar...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har i hele kveld lest meg ør på skatteetaten og altinn og alt av rettledninger for å fylle selvangivelsen min. Så langt har jeg fått med meg at fra det året man har meldt utflytting fra Norge til utlandet, så skal man likevel melde lønn og betalt skatt i landet man har flyttet ditt i selvangivelsen i opptil 3 år før man kan bli fritatt for å melde ifra, og søke om å ikke lenger være pliktig til å skatte i Norge. Jeg har lest mange eksempler men ingen av de passer til min sak, da de enten har bolig i Norge, har ikke bodd i Norge i mer enn 10 år sammenhengende etc. Jeg har vært student i dette landet i 3 år sammenhengende. Jeg meldte endelig utflytting i Desember 2011, og ble registrert som dette i 2011, ikke 2012. Spent på svarene du får! Jeg har også flyttet. Og jeg eier ingenting i Norge. Kun vært der på kort ferie. Og jeg har ingen planer om å flytte tilbake. Jeg synes også det er vanskelig med selvangivelse/skatt. Jeg har jobbet 2 måneder i dette landet. Jeg forstår ikke om jeg skal velge kreditfradrag, fordeligs(?), ellers så står det også et sted at om du synes du ikke skal skatte så skal man skrive en forklaring på hvorfor i post 5. Jeg har altså ikke bodd i Norge siden 2008, og ikke vært der mer enn 21 dager i året, og maks grensen er 61 tror jeg. Jeg disponerer heller ikke bolig. Hva betyr dette for meg? Hvordan har du gjort det i din situasjon? Jeg kan alltids ringe dem, men vi vet jo hvor lang tid det tar...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har i hele kveld lest meg ør på skatteetaten og altinn og alt av rettledninger for å fylle selvangivelsen min. Så langt har jeg fått med meg at fra det året man har meldt utflytting fra Norge til utlandet, så skal man likevel melde lønn og betalt skatt i landet man har flyttet ditt i selvangivelsen i opptil 3 år før man kan bli fritatt for å melde ifra, og søke om å ikke lenger være pliktig til å skatte i Norge. Jeg har lest mange eksempler men ingen av de passer til min sak, da de enten har bolig i Norge, har ikke bodd i Norge i mer enn 10 år sammenhengende etc. Jeg har vært student i dette landet i 3 år sammenhengende. Jeg meldte endelig utflytting i Desember 2011, og ble registrert som dette i 2011, ikke 2012. Spent på svarene du får! Jeg har også flyttet. Og jeg eier ingenting i Norge. Kun vært der på kort ferie. Og jeg har ingen planer om å flytte tilbake. Jeg synes også det er vanskelig med selvangivelse/skatt. Jeg har jobbet 2 måneder i dette landet. Jeg forstår ikke om jeg skal velge kreditfradrag, fordeligs(?), ellers så står det også et sted at om du synes du ikke skal skatte så skal man skrive en forklaring på hvorfor i post 5. Jeg har altså ikke bodd i Norge siden 2008, og ikke vært der mer enn 21 dager i året, og maks grensen er 61 tror jeg. Jeg disponerer heller ikke bolig. Hva betyr dette for meg? Hvordan har du gjort det i din situasjon? Jeg kan alltids ringe dem, men vi vet jo hvor lang tid det tar...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Beklager doble/triple poster her, men svaret mitt kommer ikke med. Og får ikke slettet. Sorry! Mente bare å si at jeg er også spent på svarene du får. Jeg bor også i utlandet, og har kun vært i Norge på kort ferie. Eier ingenting der. Og kommer nok ikke til å flytte tilbake. Jeg også synes det er vanskelig å finne god info om hva man gjør med selvangivelse og skatt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Hvor bor du, om jeg må spør? Jeg tror du skal ha fatt på hvilke avtaler Norge har med landet du bor i. Det er forskjellig hvordan det fungerer; skatte bare hvor man jobber, skatte litt, skatte etter hvilket land man har "mest tilknytning til"...
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Husk at hvis du ikke skatter til Norge mister du medlemskap i folketrygden. Det kan bli problemer om du flytter tilbake, bli gravis, blir syk eller ufør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå