Gå til innhold

Typisk norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Carew refser den norske misunnelsen

Er det er typisk norsk egenskap? Er det janteloven som henger igjen?

Synes hele saken er merkelig. Føler at Carew er bitter på samfunnet etter den siste episode da han slo en lagkamerat. Men fortjener det slik enorm oppmerksomhet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvorfor får han så stor oppmerksomhet? Hvorfor gir du ham enda mer ved å skrive om ham her?

Ikke noe galt i det altså - men poenget mitt er at hver gang vi snakker, spør, skriver om noe eller noen, så gir vi det eller den stor oppmerksomhet. Og mange av diskusjonene som foregår i mediesamfunnet omhandler akkurat dette - diskusjonene om de fortjener en diskusjon. Om du skjønner hva jeg mener. Har jeg svaret? Nei, selvsagt ikke.

Men det må jo være noe ved denne karen som gjør at vi gjerne vil snakke om, skrive om, vite om...

Når det gjelder den norske misunnelsen, er jeg ikke i tvil om at den er sterkere enn kjønnsdriften i dette landet.

Skrevet
Ja, hvorfor får han så stor oppmerksomhet? Hvorfor gir du ham enda mer ved å skrive om ham her?

....

Jeg ser paradokset, men det kalles en metadiskusjon. Jeg tror neppe han er her på kg og blir affektet av vår oppmerksomhet til han. Jeg er vel egentlig ikke interessert i han som person, men synes det er mer interssant det han sier om oss nordmenn. Han tar stilling til seg selv da. Han er ikke typisk norsk.

Når det gjelder den norske misunnelsen, er jeg ikke i tvil om at den er sterkere enn kjønnsdriften i dette landet.

Tja, det er sikkert en del av sannhet i dette. Men føler ikke at man kan generalisere hele befolkningen, men deler av befolkningen i akkurat dette spørmålet.

Skrevet

Jeg tror heller ikke han er her og soler seg i glansen... det var bare en generell betraktning - som jeg også skriver videre i innlegget mitt.

Selvsagt er det med misunnelsen en generell betraktning - og visst drar det alle over en kam. Men noen ganger er det sånne ting vi peker ut og kaller typisk. Samme som at alle nordmenn drar på hytta i påsken - eller i hvert fall til fjells. Undersøkelser viser at kun 20 % eller hva det er, gjør akkurat det.

Samtidig vil jeg hevde at mye i dette landet skjer pga av misunnelse, og mange menneskers reaksjoner, bunner i dette. Det tror jeg er fordi vår folkesjel er nordmannen med luen i hånda, og selv om vi ikke er sånn - sånn egentlig - så reagerer mange når noen ikke er sånn, og er "frekke" nok til å hevde seg, forsyne seg med det vi ikke helt tør...

Skrevet

Liker Carew, jeg. Folk her i Norge henger seg opp i designer-klærne hans, bilene o.l. De vil helst at alle fotballspillerne skal være som Ole Gunnar Solskjær, som ikke briffer med noe. Men se på alle de spanske, italienske, franske....fotballspillerne.... Synes Carew virker som en åreit fyr, jeg. Mannen min liker han ikke, og jeg tror det har med misunnelse å gjøre.... Han blir rasende når jeg sier det, men det er vel fordi jeg treffer spikeren på hodet...? :hoho:

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart han får oppmerksomhet, han er jo en av de mest suksessrike norske utenlandsproffene!?

Jeg er mer opptatt av det, en av den episoden i høst.

Greit nok at janteloven står sterkt her, men jeg strever med å endre ting.. misunnelse står alt for sterkt her i landet, det er jeg enig i! Jeg mener selv jeg er lite misunnelig. Jeg synes det er fint at Carew har lykkes så godt med det han har jobbet mot. Hvorvidt fotballspillere får betalt for mye, så får de det markedet er villig til å betale.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva er verst: "å skjære alle over en kam" eller " alle vi her har den meningen"?

Gjest sexysadie
Skrevet

Prøv å vær litt overbærende med fyren.

For det første

Han er den verste mix man kan være nemlig en blanding mellom hvit og afrikaner.

Av den grunn står han litt utenfor oss "vanlige" nordmenn. Dette har han nok vært klar over siden hans kognitive evner begyndte å røre på seg.

Han ville hevde seg og ble hurtig god i fotball.

Han fikk feite kontrakter i for ung alder og begyndte pga mindreverdighetskomplekser å blære seg med luksus.

Her er problemet.

Ser dere ikke det?

Skrevet
Prøv å vær litt overbærende med fyren.

For det første

Han er den verste mix man kan være nemlig en blanding mellom hvit og afrikaner.

Av den grunn står han litt utenfor oss "vanlige" nordmenn. Dette har han nok vært klar over siden hans kognitive evner begyndte å røre på seg.

Han ville hevde seg og ble hurtig god i fotball.

Han fikk feite kontrakter i for ung alder og begyndte pga mindreverdighetskomplekser å blære seg med luksus.

Her er problemet.

Ser dere ikke det?

Ja, man må får all del ikke "blære seg med luksus" her i landet... Gjem det godt i madrassen og lat som ingenting......

Gjest sexysadie
Skrevet

Ja, man må får all del ikke "blære seg med luksus" her i landet... Gjem det godt i madrassen og lat som ingenting......

Det virker som om at det er galt å tjene penger å bruke dem ja.

Hvorfor ikke bruke dem? spør jeg.

Man har jo selv tjent dem.

Gjest Nicoline
Skrevet

Det har ikke med misunnelse å gjøre - det har mer med måten Carew opptrer i media. Unnskyld meg, men fyren framstår ofte som en skikkelig drittsekk. Det er så lett å skylde på den norske misunnelsen når det er andre ting som ligger bak. Mulig at det er typisk norsk å ikke like folk som benytter enhver sjanse til å fremheve seg selv - akkurat det har ingenting med misunnelse å gjøre. Vi har andre norske idrettsutøvere som til tross for stor suksess klarer å bevare fatningen og beholde begge bena på jorda ... har aldri hørt noen av dem beskylde det norske folk for å være et misunnelig, sidrompa folk med luen i hånden... Det er vel heller slik at angrep er det beste forsvar.

Carew trenger skikkelige rådgivere - hvis det fortsetter som nå så er jeg redd at ødelegger enda mer for seg selv ...

Gjest Anonymous
Skrevet
Vi har andre norske idrettsutøvere som til tross for stor suksess klarer å bevare fatningen og beholde begge bena på jorda

Hvilke da?

En annen ting. At andre ikke opptrer på denne måten kan skyldes at de ikke gidder å bry seg, at de ikke tør å si sin mening; være førstemann ute med kritikk. Jg ser egentlig ikke noe galt med å ha "avvikende" menigner og holdninger - snarere tvertimot.

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg vil jo påstå at det er ingen som har mistet bakkekontakten slik som Carew har - men kan jo f.eks. nevne Ole Gunnar Solskjær.

John Carew har jeg mistet enhver respekt for - måten han står fram i intervjuer - det siste nå når han står fram og påstår at det er den norske misunnelsen som er skyld i hans upopulæritet. Han forstår rett og slett ikke at det ikke dreier seg om misunnelse - det dreier seg om folkeskikk. Tror nok innerst inne at han er en god gutt - men hva nytter det når det aldri kommer fram og når han bruker rådgivere som Hr. Flod?

Skrevet
Jeg vil jo påstå at det er ingen som har mistet bakkekontakten slik som Carew har - men kan jo f.eks. nevne Ole Gunnar Solskjær.

John Carew har jeg mistet enhver respekt for - måten han står fram i intervjuer - det siste nå når han står fram og påstår at det er den norske misunnelsen som er skyld i hans upopulæritet. Han forstår rett og slett ikke at det ikke dreier seg om misunnelse - det dreier seg om folkeskikk. Tror nok innerst inne at han er en god gutt - men hva nytter det når det aldri kommer fram og når han bruker rådgivere som Hr. Flod?

Nicoline, du sier så forbaska mye bra. Enig med deg :enig:

Skrevet

Folkeskikk? Jeg skjønner ikke hva du mener.

Mener du det er uforskammet å først bli god i fotball i Norge, for så når man har kommet seg opp og frem til utlandet, å kritisere Norge? At han burde være evig takknemlig for at Norge ga ham sjansen, og alltid til alle media snakke om hvor mye han savner de norske fjordene og fjellene og seterjentene på søndager??

Jeg synes det er patetisk når utenlandske stjerner kommer til Norge, blir intervjuet av media, kvekker ut de obligatoriske "Jeg elsker Norge, nordmenn er så vennlige, Norske jenter er de peneste i verden, Naturen med fjell og fjorder er såå nyydelig" og journalistene går hjem godt fornøyd og slår opp saken på forsiden neste dag.. :ler: De SA det jo, så da er det jo sant, verden elsker oss.

Bør det ikke være rom for at ikke alle er så himla begeistret for fjell og fjorder? Bør det ikke være rom for å si at nordmenn er ofte er klikkete og kalde og vanskelige å komme innpå? Det er nemlig en hel del som sier det også, men det skal man liksom ikke høre på. Og jeg synes janteloven er noe av det verste ved dette landet, og jeg blir ikke såret av at Carew påpeker dette. Han er jo NORSK han har lov å kritisere så mye han vil! Og, såvidt jeg vet, har han ikke kritisert nordmenn til utenlandsk media, kun overfor oss selv. Det synes jeg det må være rom for.

Hadde jeg vært superkjendis i Hollywood og de hadde gjort dybdeintervju med meg, hadde jeg først sagt pene ting om Norge og så etterhvert også dratt frem hvor slitsomt det er at man blir uglesett om man prøver seg på å være anderledes.

Skrevet
Folkeskikk? Jeg skjønner ikke hva du mener.

Mener du det er uforskammet å først bli god i fotball i Norge, for så når man har kommet seg opp og frem til utlandet, å kritisere Norge? At han burde være evig takknemlig for at Norge ga ham sjansen, og alltid til alle media snakke om hvor mye han savner de norske fjordene og fjellene og seterjentene på søndager??

Jeg synes det er patetisk når utenlandske stjerner kommer til Norge, blir intervjuet av media, kvekker ut de obligatoriske "Jeg elsker Norge, nordmenn er så vennlige, Norske jenter er de peneste i verden, Naturen med fjell og fjorder er såå nyydelig" og journalistene går hjem godt fornøyd og slår opp saken på forsiden neste dag.. :ler: De SA det jo, så da er det jo sant, verden elsker oss.

Bør det ikke være rom for at ikke alle er så himla begeistret for fjell og fjorder? Bør det ikke være rom for å si at nordmenn er ofte er klikkete og kalde og vanskelige å komme innpå? Det er nemlig en hel del som sier det også, men det skal man liksom ikke høre på. Og jeg synes janteloven er noe av det verste ved dette landet, og jeg blir ikke såret av at Carew påpeker dette. Han er jo NORSK han har lov å kritisere så mye han vil! Og, såvidt jeg vet, har han ikke kritisert nordmenn til utenlandsk media, kun overfor oss selv. Det synes jeg det må være rom for.

Hadde jeg vært superkjendis i Hollywood og de hadde gjort dybdeintervju med meg, hadde jeg først sagt pene ting om Norge og så etterhvert også dratt frem hvor slitsomt det er at man blir uglesett om man prøver seg på å være anderledes.

:D Helt enig.

Dessuten gjør han et godt inntrykk i Italia. Se bare her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/ar...rticleID=710725

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes ikke Carew virker så slimete og ekkel.

Har truffet ett par norske "idrettsstjerner " som godt nok er dødsheslige.'

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er "typisk norsk" å si at andre mangler folkeskikk.

Skrevet
Det er "typisk norsk" å si at andre mangler folkeskikk.

Så sant som jeg skulle sagt det selv. :enig:

Skrevet

No bryr eg meg ikkje noko særleg om Carew - han har vel positive og negative sider han som alle andre. Men det eg kan reagere på no og då - stadig utan tanke på Carew spesielt - er at negativ kritikk urettmessig vert avvist som eit utslag av Jantelova, og ferdig med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...