Syden Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Finnes det noe regler på at en hund må være i bur, eller ha hunde-bilbelte i bil, eller har hunder lov til og være løse i bil? bruker selv både bur og hunde-bilbelte på mine hunder
Gjest Bobler Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 All last skal sikres i bilen, og hunden er en form for last. En venninne fikk advarsel for å ha hunden løs i baksetet. Overholdes nok ikke så voldsomt, men det er ulovlig å ha hunden løs under kjøring. For menneskenes del, ikke hundens.
Leo Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Nei, det er ikke lov å ha hunder løse i bil for som Bobler sier, så regnes de som last og last skal være forsvarlig sikret. En annen ting er at selv en liten hund blir veldig tung når den kommer farende bakfra under en kollisjon og lett dreper et mennesker. For ikke å snakke om at det ser ekkelt ut når de, i beste fall, renner nedover frontruta... :gjeiper: 1
Gjest Badabing Skrevet 28. mars 2012 #4 Skrevet 28. mars 2012 Uff, dette er et problem for oss. Hovedsakelig kjører vi stasjonsvogn, men vi har en annen mindre bil der de må sitte i baksetet. Har forsøkt hundebelte, men det var helt krise. Men vil de virkelig komme over forsetene i en ev kollisjon? Det har bare skjedd at jeg har måttet ha med den ene hunden i den lille bilen et par ganger. Da la hun seg nede på gulvet bak forsetet, og det vil vel være trygt? Ellers er den bilen så liten at den uansett vel vil bli totalt most og totalvrak i en kollisjon.. Men finnes det noen måter å få sperret av mellom forsetene og baksetene? Eller en annen løsning enn hundebelte?
Gjest Surrehodet Skrevet 28. mars 2012 #5 Skrevet 28. mars 2012 Det er ikke greit å kjøre med hunden løs i bilen, om den er forsikret feks. vil utbetalingen bli mindre om hunden bare er bak i stasjonsvognen kontra i bur. Men tenk om du, bil og hund blir utsatt for en ulykke. Hjelpemannskapet må da muligens måtte forholde seg til en redd, aggressiv hund som forhindrer dem i å redde liv. Jeg kjører med hunden min i stasjonsvognen, det er gitter mellom sete og bagasjedelen-jeg vet det er galt men akk så mye enklere. Buret bruker vi kun når det er lastet opp med bagasje, slik at hunden ikke får sekker ol. over seg.
Gjest Badabing Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 Det er ikke greit å kjøre med hunden løs i bilen, om den er forsikret feks. vil utbetalingen bli mindre om hunden bare er bak i stasjonsvognen kontra i bur. Men tenk om du, bil og hund blir utsatt for en ulykke. Hjelpemannskapet må da muligens måtte forholde seg til en redd, aggressiv hund som forhindrer dem i å redde liv. Jeg kjører med hunden min i stasjonsvognen, det er gitter mellom sete og bagasjedelen-jeg vet det er galt men akk så mye enklere. Buret bruker vi kun når det er lastet opp med bagasje, slik at hunden ikke får sekker ol. over seg. Dette spurte jeg forsikringsselskapet om, og de sa at så lenge det var avstengt mellom bagasjedel og seter, så var alt i orden. Dette var i Gjensidige. Men det er jo sant det du sier om eventuell ulykke og om de kommer seg løs. Man har vel litt lett for å tenke "det skjer ikke meg".
minienthe Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Dette spurte jeg forsikringsselskapet om, og de sa at så lenge det var avstengt mellom bagasjedel og seter, så var alt i orden. Dette var i Gjensidige. sparebank1 skrev det samme til meg. så lenge det er et gitter på plass så anses hunden som sikret. om jeg ville kjørt med løs hund i bagasjen er en helt annen historie, den dagen det blir bikkje på meg så blir det herkulesbur for alle pengene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå