Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan tipse? Han trenger få større ordforråd,så jeg vil finne noe han syns er spennende.Han er interessert i ski,friluftsliv,sykling,fiske.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset leses Harry Potter både på norsk og engelsk...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hardy-guttene på blåbærtur.

AnonymBruker
Skrevet

ok:-) Men det er ikke tungt å lese når han knapt har lest ei bokfør ? Er jo verdt å prøve:-) Takk for tips.

Skrevet

Hva med noe krim? Eller kanskje noen krigsbøker med mye handling som f.eks. house to house an epic memoir of the war? Percy Jackson er vel også å anbefale da min lillebror som normalt aldri leser eller prater om bøker snakker om denne 24/7. Selv var det døden på oslo og andre bøker fra Ingvar Ambjørnsen som gjorde at jeg starta og lese mye. Jeg tror forøvrig at så lenge boka er spennende, så vil ikke språknivået på disse bøkene bli en utfordring.

Gjest PinkLeaf
Skrevet (endret)

På engelsk er Divided City (T. Breslin om fotball) et greit alternativ, og kanskje Yatzy av Rosenløw Eeg blant de norske? Det er litt avhengig av leseferdigheter, egentlig. :-)

Ellers anbefaler jeg Narniabøkene, dem mørke materien (P. Pullman, His Dark Materials) og kanskje Skammarserien?

The Giver (L. Lowry) fenget meg da jeg var 13-14, og jeg forstår at The Hunger Games-bøkene også er veldig interessante. Jeg skal lese dem i sommer.

Edit: autocorrect på forfatternavn. Skriver fra mobil...

Endret av PinkLeaf
Gjest PinkLeaf
Skrevet (endret)

Dobbelpost. :sjenert:

Endret av PinkLeaf
Skrevet

Min 13-åring leste nylig I am number 4 og likte den godt.

AnonymBruker
Skrevet

Sønn leste ingenting utenom faktabøker. Jeg startet å lese Harry Potter-bøkene høyt. Mor blir syk. 13-åringen orker ikke å vente og leser selv. Helt hekta og vi vil ikke vente til nye bøker blir oversatt på norsk. Ergo så ble det engelsk videre.

Jeg anbefaler det en tur på bilblioteket. De kan veilede og så kan dere låne bøkene. En eller annen gang så treffer dere noe som fenger.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Diary of a wimpy kid, er fantastisk morsom. Og kommer også på Norsk husker ikke helt tittelen men den er lettlest og helt sikkert ok for en ubelest 13 åring.

Ellers så tror jeg "the Hunger games" - som også nettopp har kommet ut på film kan være fengende.

• Liker 1
Skrevet

The Hunger Games?

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg fanget inn fetteren min på 12 år med Michael Ende's Den Uendelige Historien. Hovedpersonen i boka er en gutt på 11-12 år. Den hopper fra samtid og inn i en total fantasiverden og forfatteren er veldig flink til å skildre.

Han var tegneseriegutt som aldri las bøker og den boka er en solid murstein. Som kan skremme bort førstegangslesere. Sa at han skulle få 50 kroner av meg om han leste de første (husker ikke, men det er når ting begynner å bli spennende) tre-fire kapitlene. Tror der er noen og tredve kapitler i boka.

50-lappen fikk han og en uke senere var boka utlest. Og da begynte han videre på Hobbiten og Ringenes Herre, før Harry Potter fulgte (de bøkene kom ikke før han var 15 år).

• Liker 2
Skrevet

Jeg holder på å lese the hunger games-bøkene, og de er utrolig spennende. Kan helt sikkert passe for en på 13 år, så lenge han tåler litt (det er litt død og action i bøkene, men ikke veldig mye beskrivelser).

Ellers er jo Harry Potter-bøkene veldig fine bøker. Utrolig spennende bøker! De begynner jo også med et litt enkelt språk, og så blir språket vanskeligere etterhvert som man leser.

"I morgen, da krigen kom" (Tomorrow-serien) er også en veldig bra ungdomsserie, som også er ganske lettlest. Jeg slukte alle bøkene på kort tid. Utrolig spennende!

Det er ihvertfall det jeg kan komme på av ungdomsbøker som kan være interessante.

Skrevet

Diary of a wimpy kid, er fantastisk morsom. Og kommer også på Norsk husker ikke helt tittelen men den er lettlest og helt sikkert ok for en ubelest 13 åring.

Den heter En Pingles Dagbok på norsk! Fantastisk morsom, og har reddet lesegleden for mange barn.

Hva med Twilight-bøkene, kanskje det kunne vært noe?

Ellers er jeg enig med den over her som foreslår Percy Jackson, det er fantastiske bøker!

Skrevet

Pingle-bøkene er nok en vinner, og kanskje også Rampete Robin hvis han er helt fersk leser. Ellers vil jeg anbefale Bjørn Sortland sine mysteriebøker med handling lagt til ulike byer i verden :)

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Diary of a Part-Time Indian er nok også interessant, i likhet med Tomorrow When the War Began (som ble nevnt med norsk tittel). Den siste er en del av en serie, der den første kom ut på film i høst. :-)

Skrevet

Min 14-åring lånte seg "En pingles dagbok" på engelsk. Han hadde sett filmen først og da han måtte lese en engelsk en på skolen ble det denne.

Skal følge med videre her...;)

Skrevet

Leser 13-åringer Rampete Robin? Sjuåringen min leser det...

Med mindre han lider av dysleksi, handler det ikke om å finne bøker som er lettleste nok, men om å finne noe som fenger. Det er utrolig hvor "tung" litteratur de kommer igjennom dersom de finner det interessant ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...