Gå til innhold

Tips til oppskrifter med hvit fisk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Liker i utgangspunktet ikke hvit fisk (har ikke spist det siden barndommen), men kunne tenke meg å prøve litt oppskrifter osv., for å se om smaken kanskje har forandret seg. Jeg er ikke noe glad i kokt potet osv., og tenker at den "tradisjonelle" fisk med kokt gulrot og potet, og hvit saus, ikke er noe for meg.

Så langt har jeg sett litt på disse:

- http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=3605 (Tips til tilbehør her? Må ha noen grønnsaker med.)

- http://www.alltidsulten.com/asiatisk-torsk-med-krydra-nudler/ (Tilbehørtips..?)

- http://www.nrk.no/mat/1.6749343

Flere forslag? Trenger ikke bare være torsk, men kanskje fortrinnsvis det eller sei (dårlig utvalg i lokalbutikken).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig godt med torsk i tomatsaus:-) med ris til. surr løk og hvitløk i olje,tilsett hakka tomater og tomatpurrè og oregano. Veldig enkelt og nydelig:-)

Skrevet

Jeg syns seibiff med masse stekt løk og grønnsaker, gjerne raspet gulrot er veldig godt.

:heks:

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

Seifilet er godt i biter som rulles i mel og kryddermiks og brukes til f.eks. en indisk eller thaiinspirert curry. Om du syns sei har for mye fiskesmak (torsk er f.eks. mildere) kan du bruke andre fiskeslag. Jeg finner mye inspirasjon på godfisk.no :)

Skrevet

Vi bruker å lage seifilet i form med creme fresh, hvitløk, chili, div. krydder og masse grønnsaker f.eks. løk, squash, paprika og sopp. Serveres med hvitløksbaguett. Er heller ikke overbegeistrert for fisk, men dette liker jeg.

Skrevet

Torsk med kokte rødbeter som moses i en blender synes jeg er fantastisk godt, sammen med litt beurre blanc og poteter (bare å google oppskrift). Røbetene dekker over smaken hvis du tar ekstra mye. Generelt kan man tilberede torsk og sei (og sikkert de fleste hvite fisker) til ganske smakfulle grønnsakssauser.

Skrevet

Min favorittoppskrift som er superlett, og som de fleste liker!

Stek noen torskefileter i pannen, uten å svi dem. Hakk de opp i små biter.

Krydre med salt og sitronpepper (smak til) og ha oppi litt sitronsaft. Jeg liker mye sitronsmak.

Jeg har av og til grønnsaker oppi, gulrot i staver, brokkoli eller asparges er tipp topp. Jeg har de oppi midtveis i stekingen så de ikke blir for myke. Fisken trenger heller ikke mye steking.

Som tilbehør lager jeg ris.

Om fisken er tint, tar det ca 10 minutter å steke den, så den er bra for folk i farta.

Jeg er som deg i matveien, er ikke så glad i saus og poteter, og tradisjonell norsk mat. Kjedelig!

Skrevet

Jeg har akkurat samme problem som deg: Sei går ned, mens kokt torsk tidligere gav meg brekningsfølelser. Jeg har kommet frem til to løsninger på problemet:

Enten overdøve fiskesmaken med noe som smaker kjempegodt og kjempemye, eller få tak i skikkelig GOD hvit fisk. Jeg fikk servert fersk skrei(gyteklar torsk) for ett par uker siden, og det gav meg et helt nytt inntrykk av hvor godt fisk faktisk kan smake:)

Jeg kan uansett på det varmeste anbefale torsk i hvit saus, sammen med stekt chorizopølse og bacon, krydret med cayennepepper og hvitløk. Sleng det hele over i en ildfast form og gratiner med ost over i ovnen. Chorizopølsen gir fra seg kjempemasse smak til sausen, og baconet..vel..det meste blir bedre med bacon;)

Skrevet

Hei! :)

Jeg er blitt veldig glad i denne oppskriften:

Kikerter med sei, tomater og basilikum

Til ca 4 porsjoner

600 g skinn og beinfri seifilet

2 ss olivenolje

2 bokser hermetiske kikerter

3 sjalottløk, finhakket

2 bokser hakkede tomater (à 400 g)

2 ts tomatpuré

3 dl vann

salt og nykvernet pepper

1/2 ts fruktose

1 ts balsamico eddik

3 ss hakket frisk basilikum

1 ss finhakket frisk timian

2 ss hakket bladpersille1.

1. Skyll fiskefiletene og tørk dem godt. Sørg for at alle bein er borte og skjær fileten i terninger på 2 x 2 cm.

2. Skyll kikertene godt under rennende vann og la de renne godt av.

3. Ha 2 ss olje i en panne og ha i løken og kikertene. Frese det hel på middels varme i 2 – 3 minutter. Ha i tomater, tomatpuré og vann og la det småkoke i 5 minutter. Smak til med salt, pepper, balsamico og fruktose.

4. Ha fisk, basilikum og timian i sausen. La det hele trekke på svak varme i 4--5 minutter.

5. Ha fiskegryten over i en serveringsbolle og dryss bladpersille på toppen.

Jeg er mer glad i torsk enn sei, så denne retten er godt likt her i gården.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...