Gå til innhold

Voksne som har øyekatarr

Gjest fr21_5ffdsa

Anbefalte innlegg

Gjest fr21_5ffdsa

Kan vi voksne levere/hente ungen vår i bhg når det er vi selv som har fått øyekatarr? Bruker dere voksne her øyedråper når dere selv får det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pysepusen

Jeg bruker øyedråper når jeg selv får det. Ellers går det jo aldri bort.

En gang jeg hadde omgangssyken ringte jeg bhg når jeg skulle hente lillegutt og forklarte situasjonen. De sa da at de skulle pakke sakene hans og møte meg med ferdig påkledd gutt i gangen. Det virket som de hadde gjort dette før ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ansatte i bhg kan også ha øyekatarr. De er ikke nødvendigvis borte fra jobben pga det. Jeg ser det slik at voksne ansvarlige mennesker også er påpasselige med (hånd)hygiene og de putter heller ikke alt i munnen slik barn gjerne gjør. Barnehagebarn med øyekatarr utgjør en litt større smitterisiko enn voksne. Forøvrig har jeg forstått at det ikke er nødvendig å holde barn hjemme fra bhg pga øyekatarr. Uansett kan de iallefall gå i bhg dagen etter påbegynt bedandling.

Så voksne kan levere og hente barna sine i bhg selv om de har øyekatarr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan dere gå i barnehagen, barn kan også det, det står det i Folkehelseinstituttets sider;

Barnehage

Med dagens kunnskap er det ikke av smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet av smittevern-hensyn holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen.

Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om et barn som har symptomer på konjunktivitt skal undersøkes av lege. Dersom behandling igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter igangsatt behandling. Barnehageansatte kan generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer skal undersøkes eller behandles med øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen, men kan ved tvil drøfte dette med barnets foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i kommunen kontaktes.

Så selv om mange barnehager vil kreve at barn starter behandling ved første pussdannelse, så stemmer ikke det!! Men dere som foreldre utfører bare vanlig håndhygiene, så er det ikke noe problem å levere i barnehagen i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fr21_5ffdsa

Tusen takk for svar. Særlig til bush babe. Tror jeg skal printe det ut for å ha noe å slå i bordet med når mini får øyekatarr neste gang. Jeg er nøye med hygiene. Mannen kunne vært bedre. Når det gjelder ungen er jeg nøye med å vaske vedk. med våtservietter på hender og rundt munn etter hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vi hadde øyekatarr gikk jeg til fastlegen og fikk øyedråper. Men legen ville at jeg skulle forsøke med sterilt vann og kompress først. Jeg spurte da om vi måtte vente med barnehage, men hun var veldig bestemt på at startet behandling kunne man gå i barnehage med en gang. Selv om den behandlingen besto av sterilt vann eller øyedråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...