Gå til innhold

Hvilken side av huset får mest sol?

Anbefalte innlegg

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Jeg har tenkt å kjøpe meg en leilighet. Med tanke på balkong, hvilken side er mest solrik?

La oss si at det ikke er noen hindrer i form av fjell eller andre hus. Skal jeg da gå for en vest-vendt, sør-vendt, øst-vendt eller nord-vendt balkong?

Hvordan er det hos dere?

Hvor får man mest sol fra kl. 12 og utover dagen?

Endret av Wei Wei
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sola går opp i øst og ned i vest, så en østvendt balkong vil få morgen- og formiddagssol. En vestvendt balkong vil få ettermiddagssol. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilken vei huset står.

Gjest Cessie
Skrevet

Hvis du har "normal" arbeidstid, så ville jeg gått for sør- eller vestvendt balkong. Da har du sol på ettermiddagen når du faktisk er hjemme og kan nyte den.

• Liker 2
Skrevet

Et råd...pass på at soverommet ditt får morgensola.

Dersom den får kveldsola så kan du risikere å få grusomt varmt soverom om sommeren.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke vitsen med å lage en poll om dette? Sola står jo opp i øst og går ned i vest, det er da ikke noe man kan mene noe om?

• Liker 2
Skrevet

Hvor får man mest sol fra kl. 12 og utover dagen?

Hvis du vil nyte sola fra klokken 12 og utover, så må du ha en vestvendt leilighet/veranda/uteplass eller hvor nå det er du vil nyte solen.

Rundt kl 12 så har jeg bare sol på sørsiden av mitt hus, men den forsvinner fort mot vest så det er vestsiden som får solen til den går ned.

Mulig du har ordlagt deg litt feil, men det er ikke noe vits i å spørre andre hvordan de har det. Som andre nevner, sola står opp i øst og går ned i vest...

Gjest Badabing
Skrevet

Et råd...pass på at soverommet ditt får morgensola.

Dersom den får kveldsola så kan du risikere å få grusomt varmt soverom om sommeren.

Selv har jeg dette, men misliker det sterkt. Hater at solen står rett inn på meg når jeg ønsker å sove litt når jeg har fri, eller om jeg har tatt et glass vin for mye. :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kan vel oppsummere det slik at de delene av huset som ikke peker rett mot nord, får mest sol. På den sørlige halvkule er det omvendt.

Selv har jeg dette, men misliker det sterkt. Hater at solen står rett inn på meg når jeg ønsker å sove litt når jeg har fri, eller om jeg har tatt et glass vin for mye. :gjeiper:

Kjøp en sånn:

800px-Roll-down_curtain_2.JPG

Endret av Lutetium 71
AnonymBruker
Skrevet

Vestvendt veranda. Evt sørvest.

Gjest Badabing
Skrevet

Kan vel oppsummere det slik at de delene av huset som ikke peker rett mot nord, får mest sol. På den sørlige halvkule er det omvendt.

Kjøp en sånn:

*snip*

Jeg har, men det hjelper ikke mot varmen.. ;)

Skrevet

Da trenger du slike:

poster_sub_persienner-utvendig.jpg

Eller bytte vinduene med typer som har ett metallbelegg.

• Liker 1
Skrevet

Har sort rullgardin og får ikke inn noe lys. I tillegg til et stort tre utenfor soverommet som ogaå demoer lyset

Skrevet

Da har man ac på rommet :)

Skrevet

Da har man ac på rommet :)

Energisløsing!

Skrevet

Energisløsing!

Jepp

Men jeg må ha det ellers sliter jeg med konstant hodepine hele sommeren og det gidder jeg ikke :)

Gjest Badabing
Skrevet

Haha.. Dette var jo ikke min tråd da, men jeg skjønner at jeg nesten burde laget en siden jeg ikke har tenkt på alt dette :gjeiper:

Sort rullgardin passer ikke inn, så jeg har en hvit. Men bør kanskje kjøpe lameller til å ha utenpå vinduet. Skal skifte vindu før neste vinter, så da går det jo an å se på sånn spesialvindu.

AC? Har en mobil AC-sak som jeg kjøpte en sommer da jeg var desperat og alle butikker var tomme for vifter, men den er egentlig ganske irriterende. Bråker, er tung og tar mye plass. Har du satt inn AC på noe vis?

Skrevet

Haha.. Dette var jo ikke min tråd da, men jeg skjønner at jeg nesten burde laget en siden jeg ikke har tenkt på alt dette :gjeiper:

Sort rullgardin passer ikke inn, så jeg har en hvit. Men bør kanskje kjøpe lameller til å ha utenpå vinduet. Skal skifte vindu før neste vinter, så da går det jo an å se på sånn spesialvindu.

Lurt! Det fins sånn film man kan klistre på, men jeg er skeptisk til holdbarheten på slikt.

AC? Har en mobil AC-sak som jeg kjøpte en sommer da jeg var desperat og alle butikker var tomme for vifter, men den er egentlig ganske irriterende. Bråker, er tung og tar mye plass. Har du satt inn AC på noe vis?

Å bruke aircondition i dette tilfellet, er å la ett problem oppstå, og forsøke å reparere på det i etterkant. Det er åpenbart bedre å hindre det i å oppstå. Bonusen er at det er både miljøvennlig og energibesparende.

Gjest Badabing
Skrevet

De lamellene var forøvrig ganske ok. Hvor får jeg tak i sånne? Hadde noen her da jeg flyttet inn, men de var så stygge at jeg tok dem ned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...