Gå til innhold

Hvor lang tid tok det før du lot hunden din være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg å være hjemme alene en hel arbeidsdag. Hvor lang tid tok det? Eller er det noe man bygger opp? Et par timer av gangen? Eller med en gang?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobler
Skrevet

Du starter veldig forsiktig. 10 sekunder, 30 sekunder, et minutt, 5 minutter, 20 minutter, 45 minutter, 60 minutter, 120minutter også går det som regel fint med en hel arbeidsdag.

Mange går hardt på, men det er tryggest å starte forsiktig og øke etterhvert, da det er lett å gå på en smell hvis man starter med en time. Det er lettere å unngå å utvikle seperasjons-angst, enn å fikse seperasjonsangst!

Jeg brukte ca 4 uker før valpen kunne være alene en halv arbeidsdag. Den hadde fortsatt liten blære, så jeg fikk noen til å komme innom og lufte han etter en halv dag, så han fikk gjort fra seg.

Det er veldig viktig å ikke lage noe styr ut av det. At du drar er det mest normale i hele verden. Ikke noen dulling og dalling før du drar, og prøv å vent minst et minutt før du hilser på valpen igjen. Dvs at du kler av deg, setter på plass skoene, rydder på plass handlevarene mens du ignorerer hunden. Før du så hilser. :)

• Liker 3
Skrevet

Samme som Bobler (som vanlig) :)

Anbefaler sterkt at du går veldig sakte frem for å unngå seperasjonsangst som er veldig vanskelig å bli kvitt.

Når hunden takler opptil en time kan du gjerne øke på en time av gangen. Og når hunden takler 3-4 timer går som regel en arbeidsdag greit også, men fram til det må du ta det sakte!

Gjest Cessie
Skrevet

Det tok vel nesten et år før han var hjemme alene en hel arbeidsdag (en arbeidsdag for meg er 5 timer). De fem første ukene hadde gubben ferie, men vi trente litt på å være alene noen minutter om gangen (f.eks. at vi gikk ut av rommet, seinere gikk vi ut av huset osv). Så er vi så heldige at vi har en pensjonist-nabo som har hatt flere hunder av samme rase tidligere, så han fikk nøkkel og kikket innom et par ganger i løpet av dagen (har en mistanke om at han gjør det fremdeles, for noen ganger er vannskåla fullere når jeg kommer hjem enn da jeg gikk...). Vi har fast "alene hjemme-rutine" som bl.a. går ut på at han får en spesiell kjeks og et spesielt teppe å ligge på.

Jeg anbefaler å begynne å trene så snart hunden er trygg. Begynn med noen sekunder (gå ut av rommet og kom inn igjen) og øk etter hvert som hunden er trygg.

Gjest Badabing
Skrevet

Vår er hjemme en hel arbeidsdag nå, og hun er 4 måneder. Det går kjempebra! Men grunnet liten blære må vi hjemom for å lufte henne kjapt i lunsjen. Da er vi bare innom, har henne en liten tur ute før vi drar igjen uten å gjøre noe særlig mer ut av oss.

Superviktig det som Bobler sier angående ignorering. Jeg tror nesten det har vært det viktigste. Helt fra hun var et par-tre måneder har vi flydd ut og inn her, og stikker ned i en kjelleren en tur, løper ut i postkassa, ut og inn hele dagen men uten å gjøre noe ut av det. Leste tips om dette før vi fikk henne, og jeg har aldri hatt en hund som har brydd seg mindre om jeg kommer og går :)

AnonymBruker
Skrevet

Betyr dette at jeg ikke kan ha hund siden den må være alene 10 timer pr dag.

Gjest Badabing
Skrevet

Fra den er valp? For det vil jo være umulig. 10 timer høres uansett ganske lenge ut med en voksen hund også.. Klarer de å holde seg så lenge?

AnonymBruker
Skrevet

Fra den er valp? For det vil jo være umulig. 10 timer høres uansett ganske lenge ut med en voksen hund også.. Klarer de å holde seg så lenge?

En valp klarer nok ikke holde seg i 10 timer, men min voksne hannhund klarer å holde seg 10 timer. Gjerne mer også, men da har han virkelig tømt blæra si på turer.

Til spørsmålet i hovedinnlegget - jeg var førstegangs - og trente ikke på "hjemmealene". Når jeg måtte på jobb, så dro jeg. Moren min lufta han midt på dagen når han var valp frem til han var nærmere ett år.

Det hendte at jeg kom hjem til en riktig møkkajobb hjemme når han hadde skiti ned leiligheten eller tissa inne.

Har i dag en hund som bjeffer når jeg går hjemme fra, mens han er rolig når samboeren min (som har kommet inn i bildet etterpå) drar. Regner med at han er vant med at samboer kommer og går uten at det er dramatisk for ham. Er forsåvidt stille 5 minutter etter at jeg har gått ut. Litt slitsomt at det blir så mye styr når man går hjemmefra.

Hund nr 2 er trent på å være alene hjemme, fordi jeg har erfaringa som jeg har med å ikke gjøre det med første mann. Ikke noe problem å gå fra henne. Stille! :)

Hvertfall så er dette eksempel på hvor lurt det er å ta hjemmealenetreningen på alvor :)

Skrevet

Hvis du er borte 10 timer om dagen 5 dager i uken, så er svaret at du ikke kan ha hund.

En hund har imidlertid ikke noe tidsperskpektiv, så om det blir 10 timer en gang i blant når hunden likevel er vant til å være hjemme alene i 8 - 9 timer, spiller nok ikke så stor rolle. Men uansett må hunden være voksen før den er hjemme alene så lenge.

Siste valpen her var vi hjemme med i ca. to måneder før vi gradvis vente ham til å være hjemme alene en hel dag da han var seks - sju måneder gammel men da bare et par dager i uken. Fra han var ca. ett år gammel har han vært hjemme alene tre vanlige arbeidsdager i uken og en litt kortere.

Noen egentlig "hjemme alene trening" med gradvis økning fra 5 til 10 til 15 min. osv. har vi ikke bedrevet, men bare oppført oss som vanlig og gått ut og inn, gått i postkassen, bort til naboen osv. fra valpen kom i hus.

Det som imidlertid kan være greit å vite, er at dette varierer med både raser og individ. Noen er selvstendige av natur og synes ikke det er noe problem å være alene, mens andre krever mye og lang tilvenning.

Skrevet (endret)

Du kan ha hund, men da må du passe på at det alltid kommer noen og lufter den midt på dagen, eller at du har hunden i "hundebarnehage" eller at noen passer den. En hund bør ikke være alene 10 timer hver dag..

Til TS:

Det tok iallfall 3-4 måneder før vår var hjemme en hel arbeidsdag, men det var ganske tilfeldig fordi vi hadde ferie og var studenter osv så det var ikke noen av oss som skulle på jobb de første månedene (iallfall ikke samtidig). Vår var utrolig flink til å holde seg fra han var valp forøvrig, men han var vanskelig å få husren likevel (turte ikke tisse og bæsje ute).

Et tips om alene-trening: Vi trente først på å stenge ham inne på et rom (stor soverom) mens vi var hjemme. Bare i sekunder først, så i minutter. Etter kort tid (og når han var helst stille) lukket vi opp igjen og ga ham godbit. Senere stengte vi ham inne på dette rommet når han skulle være alene. Vi satte mat og vann inn til ham såklart, og aviser til å tisse på første tiden. Det var dette rommet han var vant til å sove om natten, da stengte vi nemlig også døren men med oss også inne på rommet:P Altså var det et trygt sted for ham. Han pep aldri når vi gjorde det på denne måten, men de få gangene jeg gikk i butikken eller noe og bare gikk fra ham løs i huset sto han innenfor utgangsdøren og hylte etter meg. Når han ble eldre (husren + ikke spiste ledninger osv) fikk han være i hele huset men da gikk det fint å gå fra ham ved døren også fordi han var vant til å være alene og visste at vi kom tilbake (antar jeg).

Han er flink til å være alene hjemme idag, sjeldent han gjør noe bøll og han ser litt trist ut når jeg går men han piper/bjeffer/hyler ikke. Hvis jeg sier at jeg skal på jobb eller i butikken så skjønner han at han ikke får være med og lager ikke noe leven (som han gjerne gjør om han tror vi skal på tur:P)

Endret av SoftKitty
Skrevet

Vi gjorde som de fleste andre som har svart, først 2min utenfor døra, så 5 min, så 10min osv... Kjapp tur på butikken.. en hel time borte...

En av oss hadde fire uker ferie når vi fikk hunden, så halv dag på jobb, halv dag hjemmekontor...

Gikk ganske lang tid før vi var borte en hel arbeidsdag, men nå klarer den seg kjempefint :)

Skrevet

Jeg hadde mamma perm og var hjemme med hunden i mange mnd. tok det veldig gradvis. han var ikke alene hjemme en hel arbeidsdag før han var 6-7 mnd.

Gjest Bobler
Skrevet

Også er det kjempeviktig å aldri gå inn når hunden hyler/piper/bjeffer. Da må du vente til den har vært stille i 10 sekunder uansett hvor lang tid det tar. Hvis ikke lærer den at hvis den hyler, så kommer mor/far tilbake.

(Og begynner den å hyle, så har man gått for fort frem. Da må man tilbake noen skritt :) )

Gjest Survival
Skrevet

Jeg har tro på gradvis tilvenning av alenetid hos valp. Det vil si at de første 3 månedene var ikke valpen alene i det hele tatt. Jeg hadde allerede planlagt at jeg kunne ta meg fri da hun kom til oss, og i tillegg ha henne med meg dit jeg skulle på dagene, samt at andre familiemedlemmer kunne ta seg av henne om nødvendig. Så begynte vi etter 3 mnds alder å tilvenne henne gradvis å være alene. Vi begynte med 15 min, så 30 min, deretter 1 time, og sånn fortsatt vi lenge. Etter 2-3 måneder kunne hun være hjemme alene i 6 timer om dagen (dette er en rase som ikke skal være mye alene).

Det har fungert kjempegodt. Hun er trygg og rolig alene, sliter ikke av separasjonsangst eller noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...