Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal søke meg inn på HiOA til høsten, og tenker å flytte nærmere sentrum. Jeg leier nå, Men tenker at når jeg vet jeg skal gå i hvert fall 3 år på bachelorstudiet, og ganske sikkert kommer til å bo og jobbe i Oslo etter endt studie at jeg like greit kan kjøpe.

Men jeg har ikke særlig formue. Er det mulig for en enslig ung student å kjøpe leilighet med lån man ikke kan betale tilbake på i hvert fall 3-4 år? har en aning om at det ikke går, men å leie i tilsvarende mange år er jo ikke akkurat billig det heller..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neppe!

I Oslo kommer man ikke langt med mindre enn 1,5 million kroner. Ikke godt å vite hva du legger i "jeg har ikke særlig formue", men vil anta det kanskje kun er rundt de påkrevde 15% egenkapital. I såfall trenger du å låne 1,3 million.

Når man da vet at banken tar høyde for en rentestigning opp til 9% vil du med stor sikkerhet ikke få et sånt lån med kun studielån som inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke snakk om. Du må ha egenkapital på minst 15 % samt at du må ha fast inntekt. At det ikke er billig å leie heller er totalt irrelevant. På billig på studenthybel og spar alt du kan, så kan du kanskje få kjøpt når du er ferdig utdannet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du kan få dine foreldre til å stille som medlåntakere, for eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...