frøkna Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Skal søke meg inn på HiOA til høsten, og tenker å flytte nærmere sentrum. Jeg leier nå, Men tenker at når jeg vet jeg skal gå i hvert fall 3 år på bachelorstudiet, og ganske sikkert kommer til å bo og jobbe i Oslo etter endt studie at jeg like greit kan kjøpe. Men jeg har ikke særlig formue. Er det mulig for en enslig ung student å kjøpe leilighet med lån man ikke kan betale tilbake på i hvert fall 3-4 år? har en aning om at det ikke går, men å leie i tilsvarende mange år er jo ikke akkurat billig det heller..
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Neppe! I Oslo kommer man ikke langt med mindre enn 1,5 million kroner. Ikke godt å vite hva du legger i "jeg har ikke særlig formue", men vil anta det kanskje kun er rundt de påkrevde 15% egenkapital. I såfall trenger du å låne 1,3 million. Når man da vet at banken tar høyde for en rentestigning opp til 9% vil du med stor sikkerhet ikke få et sånt lån med kun studielån som inntekt.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Nei, ikke snakk om. Du må ha egenkapital på minst 15 % samt at du må ha fast inntekt. At det ikke er billig å leie heller er totalt irrelevant. På billig på studenthybel og spar alt du kan, så kan du kanskje få kjøpt når du er ferdig utdannet.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Ja, hvis du kan få dine foreldre til å stille som medlåntakere, for eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå