Gå til innhold

Svenske ord og utrykk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tjocka på re = flytt på deg

Gjest Eurodice
Skrevet

Soft-is med karamellsaus = mjukglass med kolasås

... fant jeg ut etter laaaaangt bestillingsforsøk i kiosken :fnise:

Morsomt dette her, karamell heter kola, sukkertøy heter karamell :).

Skrevet

Jeg oversetter fra svensk til norsk:) Så tråden din igår men hadde ikke anledning til å svare og regner med det er for sent - men jeg lurte bare på hva du skal ta språktest for?:) Nysgjerrrriiiiiiig!

Ellers er det visse ord jeg har støtt på i jobbsammenheng som har vært annerledes.

Gediget - betyr altså ikke gedigen/enorm, men solid/stabil.

Svimma og simma er to ord jeg har lett for å surre med, siden svimma minner meg på svømme og engelsk swimming :fnise:

Iblant har jeg sagt til kollegene på jobben at jeg skal svimma etter jobben, hvorpå de lurer på hvorfor jeg driver med slikt frivillig og planlagt :D

Kommer ikke på så mye her og nå, men snakker jo svensk hver dag og sier dumme ting stadig vekk.

En gang jeg skulle hjem til norge og fikk skyss med en venn av foreldrene mine fra Stockholm, fortalte jeg til sjefen at jeg skulle "sitta på med mina föraldrars gamla kompis". Alle trodde jeg skulle ligge med han. Jeg syntes ikke jeg hadde sagt noe galt - bare spontanoversatt, det ble veldig stille før sjefen svarte at sånt måtte jeg slutte å si. Jeg skjønner fortsatt ikke riktig, jeg er bare en dum nordmann!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...