Gå til innhold

Hva skal jeg velge - medisin, tannlege, ernæring, veterinær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke skole til høsten, og det er ikke så lenge til.

Men jeg lurer på hva jeg skal velge av medisin, tannlege, ernæringsfysiolog eller veterinær?

Føler eræringsfysiolog er det minst "grisete" yrket?

Tannleger sliter vel ofte med belastningsskader?

Veterinærer høres koslig ut, bortsett fra at man må tåle pels og hår og fjær?

Medisin føler jeg krever mye av deg, og at det er umenneskelige arbeidstider?

Hva skal jeg velge? Erfaringer og gode råd mottas med takk :blomst:

Snittet er vel omtrent det samme også, så jeg kommer inne der jeg kommer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig for oss å si hva du skal velge uten å kjenne deg, men om jeg skulle ha valgt mellom disse ville jeg hatt medisin som førstevalg og veterinær som andrevalg. Er veldig glad i dyr og kunne gjerne tenkt meg å være veterinær, men som lege får man bedre lønn.

Jeg skjønner ikke at noen frivillig vil bli tannlege. Det må være grusomt å jobbe med å pine folk!

Skrevet (endret)

I oslo er medisin, tannlege og ernæring sammen de første semesterene, iallfall var det slik for 6 år siden, og jeg mener det er ganske greit å hoppe fra medisin til de 2 andre. Medisin er dog vanskeligst å komme inn på av de 3. Har du karakterer nok og det står mellom de tre ville jeg søkt medisin først så kan du eventuelt bytte over til tannlege/ernæring etter en liten stund.

Tror alle disse studiene er veldig krevende, og de har alle endel praksis osv i tillegg til teoretisk undervisning, og en del obligatorisk undervisning, bare sånn at du er klar over det:) Skal du bli lege må du også i turnus etter studiet (aner ikke hva tannleger osv gjør)

Av de 4 tror jeg nok ernæring er vanskeligst å få jobb i.. og tannlege er best betalt. Lege er godt betalt men det er mye fordi de jobber så j.. mye :P Ville aldri blitt lege selv pga. dette... (Kan jo bli vanlig almennlege da såklart, tenker på sykehusleger).

Endret av SoftKitty
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har studert medisin, så er nok litt inhabil...hehe :)

Medisin er en veldig solid og spennende utdanning, men som du sier så vil det medfølge ugunstige arbeidstider, i hvert fall i starten av yrkeskarrieren. Som turnuslege jobber man turnus og år vakter som kan vare opp mot 20 timer. Ass.leger (eller LIS som det heter nå) jobber også veldig mye, men det finnes spesialiteter hvor man slipper unna vakter, så det er fullt mulig å kunne kombinere med familieliv.

Ernæringsfysiologi synes jeg virker spennende, men for min del hørtes det litt for ensformig ut. Tror også arbeidsmarkedet kan være litt tøft.

Tannleger har greie arbeidstider og jobber du privat vil du kunne tjene mye mer enn leger (hvis det er viktig). Jeg synes det virker ekstremt kjedelig å bare jobbe med tenner, men alt blir sikkert spennende når man er inne i det. Tror arbeidsmarkedet er ganske greit for tannleger.

Veterinær tenkte jeg på selv, men fant ut at jeg heller ville jobbe med mennesker. Her får du gjøre masse gøy, kirurgi, undersøkelser og sikkert masse søte dyr. Men husk at store dyr som hester, kyr og slikt også inngår i utdanningen (selv om du vel kan velge spesialitet etter hvert). Tror nok veterinæryrket er mer "grisete" enn legeyrket. Bare tenk på hvordan man inseminerer ei ku.... ;)

Arbeidsmarkedet for veterinærer er jeg usikker på hvordan er. Vet at det er helt elendig for dyrepleiere, men det skyldes vel at det utdannes ekstremt mange ift. behov.

Men litt griseri tåler de fleste. Jeg vil anbefale deg å studere læreplanene til de ulike studiene, og finne ut hvilken som frister deg mest. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
Tannleger har greie arbeidstider og jobber du privat vil du kunne tjene mye mer enn leger (hvis det er viktig). Jeg synes det virker ekstremt kjedelig å bare jobbe med tenner, men alt blir sikkert spennende når man er inne i det. Tror arbeidsmarkedet er ganske greit for tannleger

Som tannlegestudent så må jeg si at det virker ekstremt kjedelig å jobbe bare med anestesi. Eller øre-nese-hals, hjertesykdommer, endokrinologi, fordøyelsessykdommer eller nær sagt hvilken som helst av de andre spesialitetene som er godkjent av den norske legeforeningen.

(Eller nei, jeg gjør ikke det. Men som sykehuslege blir man fort like spesialisert som tannleger og jobber med like "snevre" ting, om man kan kalle det det - så medisinen er ikke nødvendigvis så mye mer allsidig enn tannlegeyrket er. Som legespesialist så må man selvsagt ta hensyn til en drøss andre sykdommer en pasient kan ha, men det må man faktisk også som tannlege. Og det er faktisk mange forskjellige prosedyrer en tannlege utfører i løpet av en uke, både ulike former for fyllingsterapi, kirurgi og ekstraksjoner, det er ikke bare bore-fylle-bore-fylle-bore-fylle hele dagen.)

• Liker 6
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Vet at det begynner å bli maaange veterinærer for tida, vanskelig å få jobb er "rapporten" jeg har fått av mine venner som studerer til dette. Det blir færre og færre gårdsbruk, så "kuveterinærer" er det liksom ikke bruk for lenger, så i såfall bør man satse på en "spesialisering" som feks hesteveterinær eller noe sånt.

Skrevet (endret)

Virker som om det begynner å bli for mange i alle de nevnte yrkene, utenom tannlege. Ville gått for det selv om jeg skulle valgt blant disse alternativene.

Fast jobb og godt arbeidsmarked teller utrolig mye i mine øyne. Å kunne bo med fast jobb i en by der man har dannet et godt nettverk av venner og bekjente har mye å si for livskvaliteten, og arbeidstidene kan passe bra til morsrollen, om det er noe du har i tankene.

Endret av Eriks
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om det begynner å bli for mange i alle de nevnte yrkene, utenom tannlege. Ville gått for det selv om jeg skulle valgt blant disse alternativene.

På grunn av økt kapasitet på tannlegeutdanningen i Norge, spesielt i/pga. Tromsø-utdanningen, så utdanner man nesten nok tannleger her i landet til å dekke behovet. Men så kommer det stadig flere, og totalt sett veldig mange som studerer i østblokken (Polen, Slovakia, Tsjekkia), og antallet søkere til ledige tannlegestillinger øker stadig, og lønnen har negativ utvikling. Om denne trenden fortsetter, så vil man på sikt få et tannlegeoverskudd i Norge, og da vil man ikke lenger kunne tjene like mye verken offentlig eller privat, man kan ikke regne med å få jobb nærmest hvor som helst og i ytterste konsekvens vil tannleger ende opp som arbeidsledige. Dette er omtrent samme situasjon som man ser hos medisinstudenter nå.

Men TS, om du starter på tannlegeutdanning i Norge i år, så vil du nok være ganske safe med å få jobb likevel. Å starte i utlandet nå ville jeg vært langt mer betenkt med, men det er vel heller ikke noe alternativ ut fra det du skriver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Nei, jeg skal studere i Norge, så håper jeg får det snittet jeg ønsker. Er et realfagsmenneske, har god forståelse for realfag, samtidig som jeg er en følsom person som ønsker å hjelpe andre. Jeg vil jo bli et av disse yrkene for å hjelpe andre mennesker, og dyr :fnise:

Syns det er fælt med disse menneskene som f.eks skal bli lege pga status, ikke fordi de brenner for yrket og ønsker å hjelpe andre til et bedre liv.

Jeg føler det er greit å prøve å feile litt.

Om jeg kommer inn på medisin til høsten, men finner ut at det ikke er noe for meg, kan jeg jo hoppe over på ernæring til våren? Ernæring finnes bare på vår-semestere(studiestart er på nyåret)

Går det an, tror dere? Tror det er ernæring jeg kunne tenke meg mest.

Veterinær kunne jeg og tenke meg, men da føler jeg at jeg må slå igjennom slik som Trude Mostue :gjeiper:

Tannlege har jeg ingen interesse av, bortsett fra at man tjener bra som privat, selv om det sikkert er et interessant yrke, slik som alle legene som spesialiserer seg innen øre-nese-hals, øye, tarm, kreft ... da vil nok allmennlege være mer spennende?

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg kommer inn på medisin til høsten, men finner ut at det ikke er noe for meg, kan jeg jo hoppe over på ernæring til våren? Ernæring finnes bare på vår-semestere(studiestart er på nyåret)

Går det an, tror dere? Tror det er ernæring jeg kunne tenke meg mest.mer spennende?

Nei, du må søke for å komme inn på et studium.

AnonymBruker
Skrevet

Ass.leger (eller LIS som det heter nå) jobber også veldig mye, men det finnes spesialiteter hvor man slipper unna vakter, så det er fullt mulig å kunne kombinere med familieliv.

Alle ass.lege/LIS må gå i vakt, i det minste noen år. Finnes ingen vei rundt dette med vakter.

Er selv lege, men om jeg skulle velge på nytt ville jeg kanskje gått for tannlege av de nevnte alternativene.

Som tannlege er det lett å få jobb, en tjener godt (jobber dog ofte i det private med de bakdeler dette også medfører), og ikke minst en slipper vakt.

Skrevet (endret)

"Det første semesteret følger du noe av undervisningen sammen med medisinere og odontologer. Fra og med andre semester og frem til og med første del av fjerde semester, følger du det samme studieopplegget som medisin- og odontologistudentene. Studiet er basert på problembasert læring som pedagogisk prinsipp. Det vil si at du lærer ved å løse problemer og oppgaver i samarbeid med andre.

Fra og med andre halvdel av 4. semester (ERN2110) er studiet spesielt rettet mot ernæring."

http://www.uio.no/studier/program/ernering-5aar/oppbygging/

Jeg tok altså litt feil, var sikker på at det var de første semesterne som var like. Men det kan være det forskjellig fordi medisinstudentene har noe sånn etikk-greier i første semester.. Uannsett kan du jo kontakte medisinsk fakultet på UiO og høre hvordan det er hvis man vil bytte til ernæring etter 3 semester medisin, eller omvendt. Det går jo også alltid ann å søke et nytt studie etter at man har begynt.

Endret av SoftKitty

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...