Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kWh ville dere estimert på en 60kvm leilighet?

Vi har brukt 3500kwh på dette kvartalet. Og siden februar har vi ikke hatt varme på, siden det har vært veldig lunt.

Hva syns dere om det?

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye kWh ville dere estimert på en 60kvm leilighet?

Vi har brukt 3500kwh på dette kvartalet. Og siden februar har vi ikke hatt varme på, siden det har vært veldig lunt.

Hva syns dere om det?

:)

Vi bruker 18000 i året på 130 kvadrat. Fyrer med ved i tillegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på 54kvm, og brukte i fjor (altså hele 2011) totalt 1600 kWh.

Skrevet

Kan også opplyse at vi brukte ca 500kwh en periode hvor ingen var hjemme (ca. 18 dager). Det ser ut som om den går sakte rundt, men den trekker jo veldig masse. Vi har ingenting av vaskemaskin, oppvaskmaskin eller lignende her. Kun kjøleskap og komfyr av store ting :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

bodde på 60 kvm i nesten 1 år og der var det dyrt selv om jeg brukte lite strøm og hadde masse varme klær på meg inne for å bruke lite,men tok feil hver gang jeg fikk regninga den var aldri under 3000kr.

så håper det er bedre i denne leiligheten jeg har flytta til

Skrevet

Jeg har ca 40 kvm og brukte 1515 kWh dette kvartalet. Sist var det rundt 1200 kWh og før der igjen bare 712 :)

Har nesten aldri på varme, kun en vifteovn sånn nå og da. :)

Skrevet

Kan også opplyse at vi brukte ca 500kwh en periode hvor ingen var hjemme (ca. 18 dager). Det ser ut som om den går sakte rundt, men den trekker jo veldig masse. Vi har ingenting av vaskemaskin, oppvaskmaskin eller lignende her. Kun kjøleskap og komfyr av store ting :sukk:

Da høres det mye ut. Vi har oppvaskmaskin, tørketrommel, vaskemaskin, elektrisk oppvarming og varmtvannsbereder, og vi har ca 13-14000 kWh i året på 69 kvadrat.

Skrevet

Da fant vi ut av det. Den ene panelovnen trekker så mye strøm at måleren går like fort rundt som hos naboen. Vi var innom og spurte hvor mye de fikk (siden den gikk nesten åtte ganger fortere rundt enn vår), og de fikk like mye som oss ca. Så én panelovn har trukket SYKT masse. Måleren gikk helt vill når den ble skrudd på.Hadde vi ikke brukt den hadde vi hatt minimal strømregning nå :sukk:

Spørsmålet er: den er jo defekt tydeligvis. Får vi dekket ny ovn av utleier? Det er vel ikke vi som skal måtte bruke penger på det?... Eller hvordan funker det? :)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt ann på.

Har du vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin, varmekabler?

Har du naboer over, under og ved siden av deg?

Fyrer du med ved i tillegg?

Skrevet

Jeg har skrevet om oppvaskmaskin, vaskemaskin og alt annet. Har ingenting av det. Naboer både ved og under. Og fyrer med ved i tillegg. Som sagt - ovnen :)

Skrevet

Da fant vi ut av det. Den ene panelovnen trekker så mye strøm at måleren går like fort rundt som hos naboen. Vi var innom og spurte hvor mye de fikk (siden den gikk nesten åtte ganger fortere rundt enn vår), og de fikk like mye som oss ca. Så én panelovn har trukket SYKT masse. Måleren gikk helt vill når den ble skrudd på.Hadde vi ikke brukt den hadde vi hatt minimal strømregning nå :sukk:

Spørsmålet er: den er jo defekt tydeligvis. Får vi dekket ny ovn av utleier? Det er vel ikke vi som skal måtte bruke penger på det?... Eller hvordan funker det? :)

Panelovner trekker jo SYKT masse?

Se på merkeskiltet på ovnen hvor stor den er (Watt) Slå av (absolutt alt) annet og sett den på fullt en time. Er ovnen på 1500 Watt, skal den altså ha brukt 1,5 kwh.

Men se etter at alt er slått av (måleren står stille)før forsøket. Varmtvansbeholder, lys, varmekabler, ladeutstyr...

Skrevet

Kan den ikke være defekt? Den skal ha termostat, men den slutter aldri å fyre. Og den er så gammel at det står ikke på den hvor mange W det er... eller merke på den.

Når den ble plugget i, så endret måleren seg helt. Kun den. Da var ingenting annet på, ikke tv, kjøleskap, pc eller noe annet "stort". Til og med lys var slukket. Den gikk som "normalt", veldig sakte rundt. Så gikk den 5-6 ganger raskere når ovnen stod på..

Skrevet

Kan den ikke være defekt? Den skal ha termostat, men den slutter aldri å fyre. Og den er så gammel at det står ikke på den hvor mange W det er... eller merke på den.

Når den ble plugget i, så endret måleren seg helt. Kun den. Da var ingenting annet på, ikke tv, kjøleskap, pc eller noe annet "stort". Til og med lys var slukket. Den gikk som "normalt", veldig sakte rundt. Så gikk den 5-6 ganger raskere når ovnen stod på..

Kjøleskap, pc, Tv og slike ting «drar» ikke på langt nær så mye som en panelovn på f eks 1200, eller kanskje helt opp mot 2000 watt (om den er skikkelig stor). Så det er på ingen måte rart at måleren går langt raskere når panelovnen står på fullt.

Når en panelovn er kaputt, så vil den i nesten alle tilfeller ikke varme i det hele tatt. (Brudd i kretsen for motstandstrådene, som skaper varmen) eller ødelagt termostat. En termostat på en panelovn virker ofte slik at den bare i perioder kobler ut strømmen.

Tenk deg en lyspære på 40, eller 60 W. Eller en Tv på 150 watt. Kontra en panelovn på 1500w.

De er 10 ganger mer enn Tv`n det.

Som sagt tidligere, er det et forsøk verdt å sørge for at måleren står heeeelt stille og så slå på panelovnen i en time og se forbruket.

Til orientering, så er dagens (spot)pris på kraft og nettleie, samt alle avgifter på ca 80-90 øre pr kwh (litt avhengig av dine avtaler.)

I et slikt tilfelle ville en panelovn på 1500W koste ca kr 1,28 pr time og ca kr 31 pr døgn, om den står på hele tiden da.

Du skriver du har brukt ca 3500 kwh siste kvartalet (3 mnd)

Jeg synes absolutt ikke dette er mye, om du bare har elektrisk fyring.

Som du skjønner, så jobber jeg litt med ting relatert til dette.

Skrevet (endret)

Vi har som sagt vedfyring i tillegg som vi har brukt flittig. Og ikke hatt varme på siden februar. :)

Og jeg vet den kobler ut strømmen i perioder, men da ville den ikke vært glovarm hele tiden. Altså, når rom temperaturen var oppnådd, så hadde den skrudd seg av?

Jeg vet ikke om det trekker mer strøm, men det er hvertfall noe som ikke er i orden når vår strømmåler går så sakte som den gjør i forhold til naboenes, og vi har likt forbruk.

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...