Gå til innhold

Helvetes forbanna tiggere og tyvpakk!

Anciol

Anbefalte innlegg

Gjest pærecider

Jeg har nå sett det jeg da med egne øyne.. Ei dame som så ut som hun var gammel og skrøpelig som plutselig begynte å gå helt vanlig når hun trodde ingen så henne

Tviler ikke på hva folk sier at de har sett... Bare tenker at hvis det var nok videobevis, så måtte det jo være en måte å ta bakmennene på... Tigging er jo lovlig, men menneskehandel og utnytting av disse folka er vel ikke akkurat lovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Tviler ikke på hva folk sier at de har sett... Bare tenker at hvis det var nok videobevis, så måtte det jo være en måte å ta bakmennene på... Tigging er jo lovlig, men menneskehandel og utnytting av disse folka er vel ikke akkurat lovlig...

De er vel smarte nok til å finne ut hvor kameraene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen videoer og bilder i media. Tror det var Tønsberg Blad som hadde en reportasje om det for noen pr siden bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

De er vel smarte nok til å finne ut hvor kameraene er?

Sant nok... Blir bare lei av tiggerne, samtidig som en syns synd i dem... Tar meg selv i å tenke stygge tanker hver gang jeg ser en sigøyner som tigger og det er så imot det menneskesynet jeg egentlig har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Har vært noen videoer og bilder i media. Tror det var Tønsberg Blad som hadde en reportasje om det for noen pr siden bl.a

Takk for tipset. Skal google det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det har vært tonnevis med repotasjer både på tv og i aviser hvor de viser film/bilder der "syke" tiggere på magisk vis hopper opp og sprader avgårde.

Har også blitt vist utallige intervju hvor sigøynerne forteller rett ut at de stjeler og raner, fordi det er deres levemåte intet annet.

Folk som synes synd på disse er så ufattelig naive. Du skal ikke synes synd i de, du skal bli forbandet som lar et helt folkeslag nekte ungene sine skolegang for istedet å tvinge dem ut på gata som tiggere.

Herregud så mange naive idioter vi har i dette landet..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Det har vært tonnevis med repotasjer både på tv og i aviser hvor de viser film/bilder der "syke" tiggere på magisk vis hopper opp og sprader avgårde.

Har også blitt vist utallige intervju hvor sigøynerne forteller rett ut at de stjeler og raner, fordi det er deres levemåte intet annet.

Folk som synes synd på disse er så ufattelig naive. Du skal ikke synes synd i de, du skal bli forbandet som lar et helt folkeslag nekte ungene sine skolegang for istedet å tvinge dem ut på gata som tiggere.

Herregud så mange naive idioter vi har i dette landet..

Man er ikke nødvendigvis naiv om man syns synd på dem. Spesielt syns jeg synd på barna som ikke har valgt dette livet. Jeg stilte det spørsmålet om videobevis fordi jeg har hørt så mange historier, men ikke sett noe videobevis, men hvis det er videobevis, så skal jeg ikke si noe imot det. Vi mennesker har en tendens til å la en fjær bli til en hel hønsegård (nå sier jeg ikke at tiggerne er et ubetydelig problem) men jeg har hørt en del utrolige historier om hva disse tiggerne gjør, og derfor syns jeg ikke det er naivt å undersøke alle sider av en sak før man gjør seg opp en mening.

For øvrig, å lese om sigøynernes historie og kultur var veldig interessant, det gir et mer nyansert bilde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Romani_people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Hvorfor det? Så han kan gå og kjøpe seg en kvarting og fått satt et skudd?? Kan han ikke heller klippe håret og få seg fast arbeid? Det er jo et valg man tar, er det ikke??

Ja, så han kan gå å kjøpe seg en kvarting å få seg et skudd.

Avhengighet er en sykdom, som ikke blir borte av seg selv. For de som ikke har 90.000 for et privat avrusnings-senter, er køen årevis.

Og nei, du vet like godt som meg at h*n ikke kan klippe håret og få seg arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Det er en ting jeg lurer på... Det går så mange historier om tiggerne, bakmenn i fete biler og at tiggere som 'halter' plutselig blir friske igjen, men jeg har ikke sett noen videobevis. Jeg mener, tiggere sitter utenfor butikker og på offentlige plasser, noen kameraer må jo ha fanget opp slike hendelser?

For øvrig, mener at all den tigginga er en uting, men stusser jo over alle disse historiene.

Her i byen møtes de på en av utvalgte faste stedene de har, for å gi alt de har fått av penger til en fyr. Samme tidspunkt hver gang. Og jeg har sett dem utallige ganger.

Nå er jeg ikke ofte i byen, men jeg får filme det neste gang og legge det ut på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg bare nevne (som mange andre her også har påpekt) at jeg er sjokkert over språkbruk og holdninger som har kommet til syne tidligere i tråden. MAKAN! Skjerp dere!!

On topic: Jeg har selv sett på denne eksplosjonen av tiggere med stor bekymring. Vet ikke så mye om hvordan det er ellers rundt omkring i Norge, men her i Trondheim har antallet tiggere virkelig eksplodert de siste årene! Man kan ikke gå ned Nordre gate uten å bli overfalt, og den siste tiden har de også spredd seg til mange andre deler av byen. Jeg aner ikke om de er sigøynere, rumenere eller av en annen opprinnelse, det har etter min mening heller ikke så mye med saken å gjøre. Uansett hvilken kulturell bakgrunn de har, så kan vi ikke akseptere at de stjeler, roter og forsøpler. Norge har et system som skal gjøre det mulig for alle å få en jobb eller støtte til å overleve; Det skal med andre ord ikke være nødvendig å tigge på gata! Dersom saken er slik at det er bakmenn som tar alle pengene, så er jo ikke den virksomheten heller på noen måte lovlig.

Vi må rett og slett slutte å gi dem penger! (Evt. forby tigging ved lov..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns også byene blir ødelagt av all denne organiserte tiggingen, og jeg blir irritert over at man ikke kan hygge seg på kafé uten at det kommer noen bort og skal ha vannflasken min, men:

Romfolk blir vel sett like positivt på i Romania som jødene ble i Tyskland på 30-tallet? Så jeg tror ikke det er så lett for dem å bare dra tilbake dit heller. Hvem ville ansette en jøde den gangen, og hvem vil ansette en sigøyner nå? Tror ikke de bare kan velge å få seg utdanning og jobb, når ingen vil ha dem, alle vil bare kaste dem ut.

Eller kan noen noe om forholdene i Romania? Er det lett for sigøynerne å få jobb, hus og omgangskrets der? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg har en del gode rumenske venner. De er ikke sigøynere, men har utdanning, jobb og et ærlig liv i Romania.

Flere av dem har selv opplevd, eller kjenner folk som har opplevd å bli kastet ut av restauranter og konserter i utlandet fordi folk mener de bare er der for å stjele. De blir sett ned på når de sier hvor de er fra og tør ikke lenger snakke rumensk når de er på ferie.

Sigøynerne ødelegger utrolig mye for de ærlige rumenerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria

Jeg syns også byene blir ødelagt av all denne organiserte tiggingen, og jeg blir irritert over at man ikke kan hygge seg på kafé uten at det kommer noen bort og skal ha vannflasken min, men:

Romfolk blir vel sett like positivt på i Romania som jødene ble i Tyskland på 30-tallet? Så jeg tror ikke det er så lett for dem å bare dra tilbake dit heller. Hvem ville ansette en jøde den gangen, og hvem vil ansette en sigøyner nå? Tror ikke de bare kan velge å få seg utdanning og jobb, når ingen vil ha dem, alle vil bare kaste dem ut.

Eller kan noen noe om forholdene i Romania? Er det lett for sigøynerne å få jobb, hus og omgangskrets der? :klo:

Ingen liker sigøynere i Romania fordi de skaper et dårlig rykte for rumenere.

Tror ikke det er lett for dem å få jobb, og vet ikke helt hvilke rettigheter de har. Kan spørre vennene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på en måte lovlig menneskehandel, dette. De betaler for å bli skippet til Norge, så de kan jobbe her. Når de først er her har de vel ikke så mye valg, og må tigge eller stjele. Kan jo være noen av dem også blir lovt jobber som ikke finnes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med søpla kan jo løses på samme måte som tiggerproblematikken: Slutt å gi dem noe! Nordmenn kaster generelt vanvittig mye brukbare ting, både mat, klær og elektronikk. Det er sånn sett ikke spesielt rart at noen finner det hensiktsmessig å grave i søppelkassene.

Sure! Det var jo realistisk.

Ett beslektet problem har du ved EL-retur mottakene. Hit kommer vel ikke så mange sigøynere, men endel andre nasjonaliteter. De går igjennom haugene av hvite og brunevarer slik at ting ligger strødd utover. Dette har ført til oppretting av vakthold, og nedlåsing av mottaket på kveldstid. Noe som fører til at jeg ikke ikke får plukket deler til mine gamle pcer, uten å bli uglesett.

Hadde alle ryddet etter seg, hadde det ikke vært noe problem. Gjenbruk er hundre ganger bedre enn resirkulering og omsmelting. Men på grunn av rotekoppene, blir det verre for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er en ting jeg lurer på... Det går så mange historier om tiggerne, bakmenn i fete biler og at tiggere som 'halter' plutselig blir friske igjen, men jeg har ikke sett noen videobevis. Jeg mener, tiggere sitter utenfor butikker og på offentlige plasser, noen kameraer må jo ha fanget opp slike hendelser?

For øvrig, mener at all den tigginga er en uting, men stusser jo over alle disse historiene.

https://www.google.com/search?tbm=vid&hl=no&source=hp&biw=1366&bih=600&q=gypsies+begging&gbv=2&oq=gypsies+begging&aq=f&aqi=g-L1&aql=&gs_l=video-hp.12..0i19.1325l2578l0l4624l2l2l0l0l0l0l134l256l0j2l2l0.frgbld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at vi bortskjemte nordmenn ikke eier empati: les "sigøynerkongens datter" av Solomia Karoli og se hvor mye empati de fortjener...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler ikke på at de (fleste)menneskene som kommer hit på den måten har det fælt, men i og med de kommer fra et relativt fungerende land(ikke krig)så tror jeg på sikt at det er en dårlig løsning å oppmuntre fortsatt tigging, det løser ingenting utenom den akutte nøden de er i. Jeg tror det er mer fruktbart å hjelpe de i Romania enn å oppmuntre de til å komme flere hit med videre tilrettelegging.

Og som en ekstra ulempe kommer det flere tiggere som ønsker seg endel av kaken. Det blir ringeeffekt med flere tiggere, mer aggresivitet for å få nok penger, lommetyveri, innbrudd, forsøpling ved husokkupasjon og leirplasser,og nordmenn vil få en lavere toleranse og økte fordommer mot disse menneskene.

Jeg mener altså at man kan være i mot tigging, men likevel ha empati for tiggernes situasjon. Men å bruke skjellsord som mange gjør her er sjeldent fruktbart, og veldig lite verdig.

De bør helle oppmuntres til å benytte seg av skolegang for barna så de får en annen fremtid, Romania bør stimuleres til å gi rumenske sigøynere jobb så de kan forbedre sin egen situasjon, og selv må de innse at de er nødt til å gi slipp på noen av de frihetene de har hatt i kulturen sin tidligere for å kunne leve i samfunnet, ikke på siden av det. Og da med samlet innsats kan kanskje romfolket gå fra å være Europas mest diskriminerte folk til å kunne integreres i samfunnet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...