Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rosaleen
Skrevet

Jeg går i 2. klasse på vgs.

Er helt elendig i matte. Vi skal ha to tentamener før sommeren. Den ene har vi allerede hatt. Jeg fikk karakteren 1+

Men andre ord, så strøk jeg!

Jeg MÅ stå! Eller så får jeg ikke godkjent vitnemål, og det er stress å gå opp som privatist...

Jeg trenger bare en 2-er på neste prøve, så får jeg 2 i standpunkt!

Men jeg får seriøst lyst til å grine. Jeg øvde kjempemasse til forrige prøve. Hvordan skal jeg klare det? Hva skal jeg gjøre? Skal jeg begynne fra første kapittel i læreboka, og gjøre alle kapitlene?

Neste tentamen er 16. april, så jeg har ikke spesielt god tid.

Vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg stryker :tristbla:

Har forresten P-matte, som er den letteste. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte! Føler jeg har så mange huller i alle emnene jeg burde kunne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet hvordan du har det, var elendig i matte selv.

Men du må rett og slett bare ta deg selv i nakken og pugge.

Gå igjennom alle de enkleste oppgavene i hvert kapittel (de første oppgavene), så du er sikker på at du kan basisen på hele pensum. Deretter så jobber du litt ekstra med det du føler du får til, så du har noen kapitler du kan vanskeligere spørsmål på.

Ikke tenk på at du ikke forstår hvorfor alt "skjer" i matten, bare følg oppskriften og ikke stress deg selv. Selv om formler og mange tall ser skummelt ut ved første øyekast, så ta det rolig og gå rolig igjennom hvert enkelt ledd.

Det var dette jeg måtte gjøre for å stå matte på vgs, og jeg fikk 2er på eksamen, så vet godt hvordan du har det. Men jobb hardt, stå skikkelig på disse to ukene. Bedre å slite seg ut, enn å angre på at man ikke jobbet nok med problemene sine.

Skrevet

Ikke helt enig med Drømmespill om å ikke prøve å forstå hvorfor ting er sånn og sånn, det holder ofte ikke på eksamen å kunne formler for du må gjerne kombinere diverse formler og hvordan vet du hvilken du skal bruke?

Jeg er dritdårlig i matte selv og tar 1p+2p som privatist nå. Vi bruker sinus bøkene som jeg er fornøyd med. Tips til deg er å sjekke på youtube, søk etter

eller sjekk ut Khan acadamy

Bare antar at du tar 2p siden du går 2. kl. 1P ligger også ute på youtube.

Oj, nå var klokken mye gitt. Da må jeg løpe til min matteundervisning. Lykke til =)

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med å øve? Løser du oppgaver med fasit og sjekker svaret ditt? Hvis du løser oppgavene som hører til relevante kapitler og får samme svar som fasiten så skal det godt gjøres å ikke få ståkarakter. Da er det i så fall noe psykologisk du bør jobbe med.

Jeg ville begynt på begynnelsen, ja. Sett deg nøye inn i hva emnet er, hvordan man løser ulike problemer, og gjør så oppgavene med fasit. Hvis du har riktig svar, tenk på hvorfor du har riktig svar. Hvis du har feil svar, følg 'oppskriften' på oppgaveløsning og se hvor du ikke forstår hva du skal gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange år siden jeg gikk ut av vgs, og hadde da 3MX, så vet ikke helt hva P-matte går ut på, men.. Er tentamenoppgavene av typen "sett inn i en formel" eller er det mer "finn løsning på et problem"?

Hvis det er det siste, ville jeg ikke "bare" regnet slavisk med formel og gitt blanke i hvorfor. Det krever litt arbeid å sette seg inn i hvorfor og å se sammenhenger i matte, men når man først har innsett hvordan det hele er linket sammen, blir det hele såå mye lettere! Og ikke minst gøyere! Det er enklere å huske og å bruke viten hvis man bare forstår hvorfor.

Khanacademy er god hjelp til å "avkode" matematikken og dra sammenhenger. Jeg vil råde deg til å se en video om det aktuelle temaet, får å så regne relevante oppgaver rett etterpå.

Skrevet

Hvis du kun vil stå i matten så tror jeg du kun trenger å konsentrere deg om oppgavene i kategori 1 bak i boken. Hør med læreren din hva du bør gjøre. Evt så kan du sjekke ut sinus engangsboka, usikker på om det finnes en til 2p men det finnes i hvert fall en til 1p. På sinus sidene ligger også fasiten ute med løsningsforslag til oppgavene i kapitlene. Prøv deg selvfølgelig først på oppgavene før du sjekker fasiten :)

Forumet matematikknett kan også være et greit forum å spørre om hjelp på. Mange flinke brukere der.

Håper virkelig du klarer å stå. Jeg vet hvor utrolig frustrerende det er å ikke forstå matematikk. Hvis basiskunnskaper som brøkregning ikke er inne så blir straks mye annet også veldig vanskelig.

Sjekk ut Khan acadamy, han er flink å gi det med teskje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...