Gjest husmusa Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Er vel kanskje flere en meg som har barn som bare vil konfimere seg for festen og pengenes skyld. Neste år skal vår sønn konfimere seg. Vi er bed i konfirmasjon til søskenbarne hans nå i mai. I går kom sønnen min hjem og sa med ett stort smil at han kunne ikke vente til han skulle konfimere seg for da ville han også få mye penger. Søskenbarnet får en pengegave av foreldrene sine på 15 000 kr. Det kommer ikke vår sønn til å få!!!! Uansett så vil vår sønn konfimere seg kristelig. Vi er ikke kristne og det finnes ikke stort kristent med min sønn heller. Jeg mener derfor at han burde stå borgelig, men alle vennen hans skal stå kristlig. Jeg mener at det er respektløst å stå i kirke og love troskap til en religion og Gud bare for å få penger og fest. Hva mener dere? Tar dere ikke så tungt på det, eller skal deres barn stå borgelig om det bare er for at ungdommen vil ha en markering inn i voksenlivet med fest og gaver??? 3
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Jeg tror det store flertallet konfirmerer seg pga pengene. Og at de fleste velger borgerlig/kristen konfirmasjon mest ut fra hva vennene deres velger. De er jo i en alder der det er viktig å være "som alle andre" og ikke skille seg for mye ut. Med dette i tankene så ville jeg latt ungdommen selv velge om de skal konfirmeres og hvor. Men jeg ville tatt noen lange samtaler om forventninger, pengegaver, hvorfor man konfirmerer seg, kostnad for selskapet osv. for å bevisstgjøre ungdommen på sine valg. Jeg ville fortalt om mine synspunkter (jeg synes det er feil å konfirmeres/vies i kirka om man ikke er kristen), men ville likevel latt ungdommen velge selv. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Konfirmasjonsseremonien innebærer ikke lenger at man sverger troskap til den kristne tro. Konfirmantene får en velsignelse. Hvis konfirmanten overhodet ikke har religiøse overbevisninger, er det jo falskt å konfirmere seg i kirken (men mange som ikke regner seg som religiøse har i sine innerste kroker ikke absolutt avvist at det kan finnes en Gud). Jeg ville likevel ikke forsøkt å påvirke gutten til å la det være, eller nekte ham fest ved kirkelig konfirmasjon. I den alderen er det mange som ikke er klare til å stå opp for egen overbevisning, hvis flokken går en annen vei.
Gjest WendyClear Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Svæært få av de som konfirmerer seg kristelig er jo egentlig ikke kristne. Hvor mange er det egentlig som går i kirken hver søndag og følger hva bibelen sier til punkt og prikke (eller i det hele tatt har lest hele bibelen)? Det humanetiske alternativet er forøvrig like bra som det kristne, og sønnen din som ikke er kristen vil nok få et bedre utbytte av kurset. Jeg har et intrykk av at alle som konfirmerer seg gjør det for pengenes skyld. Jeg har selv vært konfirmasjonsleder for borgelig konfirmasjon, og selvom mange av ungdommene sa de var der for å lære og for å markere at de blir voksne ga de meg et inntrykk av at det var gavene som var den største motivasjonen.
Ego Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 De aller fleste konfirmerer seg vel enten for pengenes del, eller fordi det er tradisjon. Selv tenkte jeg ikke tanken på at det var mulig å la være - fordi det var jo noe 'alle' gjorde. Er sønnen din døpt? Hvis ikke må han også døpes før konfirmasjonen. 1
Fanta Exotic Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Alle vennene mine hadde kristelig konfirmasjon, og selvom hele farssiden ville det, valgte jeg likevel borgelig. Det er opp til konfirmanten hva hun/han velger. Jeg var egentlig også mest opptatt av gaver og fest da jeg skulle konfirmere meg (var vel egentlig aldri snakk om at jeg ikke skulle det). Men da jeg gikk på konfirmantkurs, så syns jeg dette var fryktelig spennende og lærerikt, og skjønte fort at denne markeringen ikke bare dreide seg om penger og fest. Jeg tror sønnen din vil skjønne hva dette dreier seg om når han går på kurs. Gjør han oppmerksom på at han ikke vil få like mye penger som søskenbarna sine i forkant, så han slipper å bli skuffet på den store dagen
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 De aller fleste konfirmerer seg vel enten for pengenes del, eller fordi det er tradisjon. Selv tenkte jeg ikke tanken på at det var mulig å la være - fordi det var jo noe 'alle' gjorde. Er sønnen din døpt? Hvis ikke må han også døpes før konfirmasjonen. Da jeg ble konfirmert var det en gutt i klassen som ikke var døpt. Det eneste som ble annerledes for ham enn for oss andre var at presten velsignet ham to ganger under seremonien (først "dåp", så konfirmasjon, alt unnagjort på få sekunder). Jeg tror ikke noen la merke til det engang om de ikke visste om det fra før.
Gjesten Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Her mener jeg bare du bør ta et valg som forelder. Jeg har ikke vært i den situasjonen selv, men jeg ville synes det var veldig vanskelig om jeg visste at mitt barn bare gjorde det pga pengene. Ikke minst fordi det er vanvittig respektløst mot dere foreldre: Dere bruker jo MASSE penger på denne konfirmasjonen. Hvis du selv mener at det er galt, så kan du som forelder fortelle barnet ditt hvordan ting skal være. Enten at han må gjøre det borgerlig eller ikke i det hele tatt. Jeg vet ikke om jeg selv hadde klart å sette foten ned på den måten, men jeg mener du har all rett til å gjøre det hvis det er det du ønsker. 2
Gjest Survival Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Mange foreldre velger å gi barna en sum penger (20.000 kr for eksempel) i stedet for konfirmasjonen. Da slipper foreldrene å arrangere konfirmasjonen, men ungen får fortsatt pengene.
Gjest Emma Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Mange foreldre velger å gi barna en sum penger (20.000 kr for eksempel) i stedet for konfirmasjonen. Da slipper foreldrene å arrangere konfirmasjonen, men ungen får fortsatt pengene. Jeg fikk vite av mine foreldre at jeg ville få det samme av dem som søstern min hadde fått uansett hva jeg valgte, men sa samtidig at de foretrakk kristen eller ikke noe. Jeg valgte å ikke konfirmere meg da jeg var ganske utrygg på hva jeg synes og kristendommen og jeg var heller ikke enig med humanetisk forbund. Det er klart jeg ville fått fler gaver hvis jeg hadde konfirmert meg - smykker ol fra slekt og naboer er ting man absolutt ikke kan forvente om man ikke konfirmerer seg, og det gjorde jeg jo ikke heller. Må si det er ett av de tidligste valgene i livet jeg er litt stolt av. Det var en til i klassen som heller ikke konfirmere seg og han hadde fått valget mellom penger og fest (hvis han konfirmerte seg) eller penger + de pengene foreldrene sparte på å ikke ha fest, hvis han lot være.
Arlea Skrevet 27. mars 2012 #12 Skrevet 27. mars 2012 Har han sagt at han bare vil konfirmere seg for pengene? Slik du skriver det i HI virker det som om han også vil konfirmere seg fordi alle vennene hans gjør det, og det er ikke så veldig uvanlig at 13-åringer helst vil gjøre som "alle andre", det er i alle fall ikke noe du trenger å slå hardt ned på. Men du bør jo likevel prate med han og forklare at du forventer visse ting, feks. at han ikke melder seg på et kurs (humanistisk eller i kirken) uten å være motivert til å delta på kurset, for det er det jo ingen vits i. Du kan jo også fortelle han at du ikke er interessert i å arrangere fest for familie og venner uten at han selv engasjerer seg og har lyst til å være en god vert. Av egen erfaring synes jeg et år er lenge når man er på den alderen, så det kan jo hende at han vokser opp litt. Jeg var heller ikke særlig motivert på forhånd, men endte opp med å lære masse på konfirmantkurs (borgelig), og hadde en kjempefin dag med familien. Jeg hadde på forhånd fått beskjed om at pengene skulle ligge på bok til jeg var 18, så selv om jeg selvsagt var veldig glad for å få pengene så var det ikke den sterkeste motivasjonen. Men om han fortsetter å vise dårlig holdning, så kan du jo for all del la være å betale kurs og fest for han, det er jo ditt valg. Men jeg synes at han bør få velge hvilket kurs selv, selv om du kanskje synes argumentasjonen hans er svak. Er jo tross alt han som skal gå på kurset.
Gjest BettyBoop Skrevet 27. mars 2012 #13 Skrevet 27. mars 2012 Er vel kanskje flere en meg som har barn som bare vil konfimere seg for festen og pengenes skyld. Neste år skal vår sønn konfimere seg. Vi er bed i konfirmasjon til søskenbarne hans nå i mai. I går kom sønnen min hjem og sa med ett stort smil at han kunne ikke vente til han skulle konfimere seg for da ville han også få mye penger. Søskenbarnet får en pengegave av foreldrene sine på 15 000 kr. Det kommer ikke vår sønn til å få!!!! Uansett så vil vår sønn konfimere seg kristelig. Vi er ikke kristne og det finnes ikke stort kristent med min sønn heller. Jeg mener derfor at han burde stå borgelig, men alle vennen hans skal stå kristlig. Jeg mener at det er respektløst å stå i kirke og love troskap til en religion og Gud bare for å få penger og fest. Hva mener dere? Tar dere ikke så tungt på det, eller skal deres barn stå borgelig om det bare er for at ungdommen vil ha en markering inn i voksenlivet med fest og gaver??? Har inget godt å komme med her, jeg konfifmerte meg av nettopp samme grunn. Angrer på det nå da. syns egentlig konseptet burde avskaffes. Konf er liksom at man feirer at barnet er på vei inn i de voksnes rekker og dette er jo bare tull.
Gjest Annaires Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 . Må si det er ett av de tidligste valgene i livet jeg er litt stolt av. Fordi du valgte å få penger for å ikke konfirmere deg? 1
kaprifolen Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 Sagt at siden det er så viktig for han å love troskap til kristendommen, så er vel tap av fest et lite offer. Jeg hadde ikke betalt for mitt barns tydelige hykleri og hån mot religionen.
Mamma1 Skrevet 27. mars 2012 #16 Skrevet 27. mars 2012 Jeg må innrømme ar jeg ikke bryr meg.. Sønnen min konfirmerte seg for en tid siden og fikk 10000 fra oss foreldrene. 1
Gjest Doh Skrevet 27. mars 2012 #17 Skrevet 27. mars 2012 Mange som bruker konfirmasjonen til å lære litt mer om kristendommen og hvordan ting foregår. Men tror de aller fleste gjør det for pengene og festens skyld. Jeg gjorde det pga tradisjon, og er nå konfirmantleder på ellevte året Jeg ville uansett latt han velge selv. Men kan jo si at pengene han får er låst til han er 18 og at han ikke kan forvente å få like mye som søskenbarnet.
Gjest Emma Skrevet 27. mars 2012 #18 Skrevet 27. mars 2012 Fordi du valgte å få penger for å ikke konfirmere deg? Jeg fikk vel 1000kr eller noe... Nei, jeg er stolt av at jeg ikke ga etter for press om hva alle andre gjorde. Det var ganske mange mnd med snakk både i forkant og etterkant, hvor de andre i klassen snakket om hvor mange de skulle be, hvor de skulle være og hver gang noen spurte meg måtte jeg forklare at jeg hverken var kristen eller enig med det humanetisk forbund står for. De fleste av de som konfirmere seg borgelig hadde jo ikke lest det mest elimentære av hva de står for engang, bare at de ikke er kristne. I etterkant var det self mye snakk om hvor mye penger man hadde fått og hva man skulle bruke de til. Jeg hadde nok ikke fått så mye om jeg hadde konfirmert meg, så sånn sett var det kanskje lettere å si at jeg ikke sto enn det hadde vært å si at jeg fikk lite penger...kan være en underbevisst grunn til at jeg ikke sto, men hadde jeg vært kristen så hadde jo ting vært anderledes
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #19 Skrevet 27. mars 2012 Er vel kanskje flere en meg som har barn som bare vil konfimere seg for festen og pengenes skyld. Neste år skal vår sønn konfimere seg. Vi er bed i konfirmasjon til søskenbarne hans nå i mai. I går kom sønnen min hjem og sa med ett stort smil at han kunne ikke vente til han skulle konfimere seg for da ville han også få mye penger. Søskenbarnet får en pengegave av foreldrene sine på 15 000 kr. Det kommer ikke vår sønn til å få!!!! Uansett så vil vår sønn konfimere seg kristelig. Vi er ikke kristne og det finnes ikke stort kristent med min sønn heller. Jeg mener derfor at han burde stå borgelig, men alle vennen hans skal stå kristlig. Jeg mener at det er respektløst å stå i kirke og love troskap til en religion og Gud bare for å få penger og fest. Hva mener dere? Tar dere ikke så tungt på det, eller skal deres barn stå borgelig om det bare er for at ungdommen vil ha en markering inn i voksenlivet med fest og gaver??? Akkurat når det gjelder kristelig/borgelig konfirmasjon syns jeg du skal la han få velge. Dette handler ofte mer om tradisjon/tilhørighet enn kristendommen i seg selv. Syns det er dårlig å skulle presse han til borgerlig situasjon. 2
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 27. mars 2012 #20 Skrevet 27. mars 2012 Er vel kanskje flere en meg som har barn som bare vil konfimere seg for festen og pengenes skyld. Neste år skal vår sønn konfimere seg. Vi er bed i konfirmasjon til søskenbarne hans nå i mai. I går kom sønnen min hjem og sa med ett stort smil at han kunne ikke vente til han skulle konfimere seg for da ville han også få mye penger. Søskenbarnet får en pengegave av foreldrene sine på 15 000 kr. Det kommer ikke vår sønn til å få!!!! Uansett så vil vår sønn konfimere seg kristelig. Vi er ikke kristne og det finnes ikke stort kristent med min sønn heller. Jeg mener derfor at han burde stå borgelig, men alle vennen hans skal stå kristlig. Jeg mener at det er respektløst å stå i kirke og love troskap til en religion og Gud bare for å få penger og fest. Hva mener dere? Tar dere ikke så tungt på det, eller skal deres barn stå borgelig om det bare er for at ungdommen vil ha en markering inn i voksenlivet med fest og gaver??? Jeg er helt enig med deg. Jeg føler det er hyklersk å konfirmere seg i kirken om man ikke har etiske retningslinjer som er like som kirkens. I hvert fall ikke om man kun vil konfirmere seg pga pengenes skyld. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå