Gjest Mamma Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Vi bor 200 m utenfor kirkesognet til den kirken som er nærmest oss i avstand. Hvis vi skal bruke kirken vi hører til i, så må vi kjøre bort på dåpsdagen. Hvis vi får bruke den kirken som er nærmest så går vi bort på 5 minutt... Er det mulig å velge dette selv, eller er vi "stuck" i kirkesognet vi står registerte i ?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Dere kan selv velge hvilken kirke dere vil bruke. Men tror dere må melde dere opp til dåp og gå på dåpssamtale i den kirken dere egentlig hører til, og så kontakte den andre kirken for å avtale dato. Kan hende dette varierer fra sted til sted da, men uansett tror jeg du må ta kontakt med begge kirkene.
Gjest Spinell Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Dere trenger ikke døpe barnet i den kirken dere selv sokner til. Tenk hvor mange som døper barna på enten mors eller fars hjemsted, uavhengig av hvor de bor. Hvordan man gjør det med dåpssamtaler osv er jeg ikke helt sikker på, men det kan menigheten der dere ønsker dåpen svare deg på.
helenaa Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Dere kan selv velge hvilken kirke dere vil bruke. Men tror dere må melde dere opp til dåp og gå på dåpssamtale i den kirken dere egentlig hører til, og så kontakte den andre kirken for å avtale dato. Kan hende dette varierer fra sted til sted da, men uansett tror jeg du må ta kontakt med begge kirkene. Ja, det stemmer at dåpssamtalene følger kirketilhørighet. Det går likevel fint å døpe et annet sted. Ta kontakt med den kirka dere tilhører, så skulle dette ordne seg.
Gjest najki Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Vi døpte babyen i et annet kirkesogn enn vi sogner til. Det vi da gjorde var å ta kontakt med kirka skulle døpe i for å høre om aktuelle datoer og bestemte oss for vår dato. Deretter kontaktet vi kirka vi hører til. De arrangerte dåpssamling/samtale som vi deltok på. Deretter sendte de over informasjon til kirka vi skulle døpe i. Enkelt og greit
kaprifolen Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 Jeg er døpt 50 mil unna kirken vi sognet til!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #8 Skrevet 28. mars 2012 Kirka vi vil døpe barnet i (som også er den nærmeste, i gangavstand, den vi sokner til ligger 15 min unna med bil), har lister man skriver seg på. Hvis det er ledige plasser etter at de som sokner dit har fått plass, blir det tatt inn andre. Tror det er max 5 dåper per gutstjeneste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå