AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Etter aap går ut, har dere fått hjelp av nav da? Jeg kan ikke jobbe mer enn 50% pga sykdom, går nå på aap. Men denne må jo gå ut engang, hva kan jeg få da? Saksbehandleren min er ikke særlig villig til å si meg hva som kan skje videre, og jeg vet trur ikke jeg forstår nav.no godt nok. Noen som vil fortelle meg hva de gjorde da aap tok slutt?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Når aap tar slutt har du rett på tre mnd. betaling ekstra (for å finne arbeid) eller du blir betalt frem til du finner arbeid, men maks tre mnd etter aap er utgått. Hvis du er misfornøyd med saksbehandleren er alternativet å søke om en ny som følger deg opp litt bedre når du spør spøsmål. Iallefall er ikke nav lenger ansvarlig for din inntekt etter aap er utgått + maks de tre ekstra mnd. Hvis du ønsker å arbeide 50% kan du evt. søke trygd de resterende 50.
Løvetanten Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Er det ikke meningen at AAP skal gjøre deg i stand til å ta arbeide etterpå; enten ved at du får adekvat behandling eller omskoleres? Evt at du får en uføregrad. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Er det ikke meningen at AAP skal gjøre deg i stand til å ta arbeide etterpå; enten ved at du får adekvat behandling eller omskoleres? Evt at du får en uføregrad. Det var intensjonen fra de styrende organ som opprettet det. Men så blir det noe ganske annet når de individer som sitter med et budsjett å forholde seg til skal sette dette ut i live. Da handler det mer om "fellesskapets penger" i det korte løp enn det handler om å hjelpe mennesker ut i arbeide. Slik er det, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Er det ikke meningen at AAP skal gjøre deg i stand til å ta arbeide etterpå; enten ved at du får adekvat behandling eller omskoleres? Evt at du får en uføregrad. AAP er en samling av mange ulike stønader: attføring, rehabilitering og tidsbegrenset uførestønad. Det betyr at alle som enten er ment tilbakeført til arbeidslivet, alle som har en sjanse til å bli bedre av sin lidelse (enten sjansen er stor eller liten) og alle som bare ikke har vært syke i mange nok år (eller er gamle nok) nå mottar AAP. Det er altså et vidt spekter av sykdomshistorier og fremtidsutsikter samlet under begrepet AAP. Du har Ola som er snekker og står i kø for kneoperasjon slik at han kan begynne å jobbe igjen, Hanne som har fått MS og er blitt veldig syk over bare et par år, men som ikke har vært stabilt dårlig lenge nok enda og derfor ikke innvilges fast uførepensjon, du har Thomas som har alvorlig angst og har gått gjennom 21 arbeidsutprøvinger de siste 11 åra uten å greie å fullføre en eneste gang, men som likevel presses inn i nye tiltak gang på gang, Kathrine som har cerebral parese og en psykisk utviklingshemming og som går på AAP fordi hun, som bare er 24 år, regnes som altfor ung for fast trygd og Bente som ligger på Radiumhospitalet på grunn av langt fremskreden lymfekreft og som bare har uker igjen å leve. Som du ser er ikke det å komme ut igjen i jobb noe realistisk (eller ønskelig) mål for alle som går på AAP. Men for noen, ja. Likevel er det ikke alltid det lykkes likevel. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #6 Skrevet 28. mars 2012 AAP er en samling av mange ulike stønader: attføring, rehabilitering og tidsbegrenset uførestønad. Det betyr at alle som enten er ment tilbakeført til arbeidslivet, alle som har en sjanse til å bli bedre av sin lidelse (enten sjansen er stor eller liten) og alle som bare ikke har vært syke i mange nok år (eller er gamle nok) nå mottar AAP. Det er altså et vidt spekter av sykdomshistorier og fremtidsutsikter samlet under begrepet AAP. Du har Ola som er snekker og står i kø for kneoperasjon slik at han kan begynne å jobbe igjen, Hanne som har fått MS og er blitt veldig syk over bare et par år, men som ikke har vært stabilt dårlig lenge nok enda og derfor ikke innvilges fast uførepensjon, du har Thomas som har alvorlig angst og har gått gjennom 21 arbeidsutprøvinger de siste 11 åra uten å greie å fullføre en eneste gang, men som likevel presses inn i nye tiltak gang på gang, Kathrine som har cerebral parese og en psykisk utviklingshemming og som går på AAP fordi hun, som bare er 24 år, regnes som altfor ung for fast trygd og Bente som ligger på Radiumhospitalet på grunn av langt fremskreden lymfekreft og som bare har uker igjen å leve. Som du ser er ikke det å komme ut igjen i jobb noe realistisk (eller ønskelig) mål for alle som går på AAP. Men for noen, ja. Likevel er det ikke alltid det lykkes likevel. For et utrolig bra svar! Forhåpentligvis skaper det litt mer forståelse her på KG. Jeg leser tråd etter tråd hvor folk spydig blir bedt om å finne seg en jobb og ikke snylte på staten ved å få AAP. Kanskje dette åpner øynene til noen og får de til å innse at det er litt mer kompleks enn som så. Selv har jeg gått på AAP i 1 år etter at jeg fikk hjerneslag. Arbeidsevnen min er vurdert til 50% på sikt og i samarbeid med min veileder hos nav prøver vi nå ut ulike løsninger. Jeg har et halvt års tid jobbet 20% som lærer og ser at dette ikke er veien å gå for meg. Nav har nå meldt meg inn til et program hvor jeg får en egen veileder og der de hjelper til å finne praksisplass slik at både arbeidsgiver og jeg kan sammen prøve ut om dette er noe jeg kan gjøre på sikt. Jeg synes jeg får kjempegod oppfølging hos nav og min veileder. Du bør prøve å få en ny veileder, siden jeg har en mistanke om at dette er veldig personavhengig. Lykke til :-)
MaestroR Skrevet 28. mars 2012 #7 Skrevet 28. mars 2012 AAP kan du få opptil 4 år (kan forlenges) i denne perioden vurderes det om du er skikket for jobb eller om du må gå over på uføretrygd, mener man at du (medisinsk) kan jobbe får du ekstra inntil 4 mnd AAp mens du søker jobb, mener man at du ikke kan jobbe blir du naturligvis uføretrygdet og kan få inntil 8 mnd mens du venter på at uføresøknad blir behandlet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå