pingla Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Nå er ikke jeg noen velbevandret ekspert når det gjelder prising av hundevalper, men er det rimelig å ta opptil 10 000 kr for en blandingsvalp, når man i mange tilfeller betaler det samme for en renraset? Ikke alltid kullet er planlagt heller, men likevel krever man altså en høy pris på en raseblanding man vanskelig kan forutse hvordan vil utvikle seg mht gemytt og helse. Jeg er på utkikk etter hund, og har funnet ut at det er jo et helt vilt marked der ute, og mange tenker jeg beveger seg på grensen for hva som er etisk. Er det virkelig slik at det er lov å krysse alle mulige raser og skape egne designhunder som man kan prise etter eget forgodtbefinnende? Blir litt matt jeg. 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Det er kanskje en bra ting for seriøse oppdrettere av renrasede hunder, for da vil nok de fleste velge en renraset hund. Men personlig tror jeg ikke alltid folk har helt peiling på hva de driver med. Selv mener jeg å ha sett at de fleste tar prisen for hva det koster med ernæring og veterinær i tiden før de blir gitt bort. Selv om jeg ikke hadde visst hvordan valpen ville utvikle seg ville jeg uansett gå for en blandingshund da jeg har erfaring med at de har mindre sykdommer og mindre atferdsproblemer enn de rasene de stammer fra. Men 10 000?? Folk tenker ikke lenger..
Sulosi Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Takk, der var tråden jeg savnet. Ja, det er for høye priser. Både blandigshunder og "renrasede" som ikke er reg nkk samt andré med feil, altfor dyrt. Er sjokkert over at de ligger på over halve prisen av registrerte renrasede. 4
pingla Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2012 Forstår jo at de ønsker å få dekket veterinærutgifter og slikt, og at mange sikkert har tenkt gjennom hva det innebærer å krysse raser, og hatt gode erfaringer, men er likevel et tankekors at det er marked for slik overprising.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Etter min mening har ikke blandingshunder noen verdi og burde heller gis bort gratis. Evt. selges for en sum som kun dekker vaksiner osv. 5
Crazyparrotwoman Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 huff det er rett å slett tragiskt, det koster ca 2500 - 4000,- å chippe vaksinere og orme et kull, da veterinæren tar pakkepris og ikke pris per valp(ihvertfaall her i landet).. så det sier seg selv ag 3000 delt på 5 valper ikke er mye. og valper spiser ikke så mye. ca en stor sekk med for 650kr!! det er håreisende å se 75% pomeranian og 25% chi til 14 tusen!!! eller rotweiler og staffe til 10 000!! det har gått for langt. og jeg merker når jeg prater med hundeeiere med blandingshunder så er de "stolte"!!! hvor ble det va stoltheten av å eie en renraset hund? ikke at jeg har noe generelt imot blandinger de kan være helt ok hunder de men men.. 2
Skywalker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Etter min mening har ikke blandingshunder noen verdi og burde heller gis bort gratis. Evt. selges for en sum som kun dekker vaksiner osv. Prises en del blandingshunder alt for høyt? JA. Bør de gis bort? NEI. Det er jo nettopp dette som har ført til den store overbefolkningen av katter. Dyr "uten verdi" risikerer å bli behandlet deretter også, desverre. På Finn.no kan man finne hunder som gis bort, hunder rundt et par tusenlapper (passe, mener jeg), alt etter alder, kjønn og helsetilstand. Og man kan finne hunder til mange tusen.. Det hører ingen steder hjemme at man må betale like mye for en blandingshund uten papirer og av delvis ukjent opprinnelse, som for en renraset hund fra oppdretter. Endret 27. mars 2012 av Skywalker 7
Gjest Belle Gunnes Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Grrr Det der med priser på blandinger går begge veier dessverre. På den ene siden så skal ikke folk få lov til å tjene penger på å blande rubbel og bit. Det burde heller tape penger på slik "avl". Men på den andre siden så er det også bra at de koster, for da velger kanskje folk renrasa, siden prisen omtrent er det samme. Og de stakkars blandingene kommer ikke til folk som anser hunder, som kasteballer. Skulle ønske Norsk Kennelklubb kunne hatt en endringskampanje. Så lenge folk kjøper hunder uten å bruke vettet, så vil det avles blandinger av ymse foreldredyr. Men det virker på meg som de som kjøper blandinger, ikke er helt oppegående på hva det vil si å ha hund. De kjøper fordi "den er søt" eller "barsk" og andre uvesentlige ting. Ergo ender mange blandinger opp som "problemhunder" og får en rask exit uten at det registreres noen sted. 1
Hoppetaujenta Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Prisene er langt ute på viddene, men på den andre siden er det kanskje en bra ting også? Høye priser fører til at tilfeldige valper ikke blir anskaffet for å være "oppvarming" for kamphunder....det var bare en strøtanke i forbifarten.
Skywalker Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Jeg kjøper gjerne en blandingshund, men da vet jeg på forhånd hva jeg ser etter. Et eksempel: Dersom jeg ville ha en polarhund ville jeg helst hatt en alaskan malamute, men en blanding av alaskan og husky går også bra. Har hatt begge deler før og kjenner de generelle egenskapene. Alle blandinger av de rene rasene alaskan, husky og grønnlandshund er og blir polarhunder dersom de blandes. Dersom jeg ville ha en hund med polarhundens fysiske egenskaper ville jeg altså kunne satse på en blanding av disse. Blandnig av schæfer/elghund eller schæfer/buhund kjenner jeg også godt til. Men nå er det slik at for meg betyr ikke avlspapirer noe. Jeg har mine hunder som turkamerat og hygge. At jeg pr. i dag har en renraset akita skyldes at jeg fikk henne til omplassering på et tidspunkt der jeg likevel var ute etter en ny hund. Og så kjenner jeg akitaen også fra før. Kunne ikke takke nei!
Gjest Bobler Skrevet 27. mars 2012 #12 Skrevet 27. mars 2012 Jeg syntes det er helt forkastelig å ta 15.000kr for en blandingsbikkje, når du nærmest driver en valpefabrikk som en ""oppdretter"" gjør.. Men folk blar opp lommeboken og "oppdretterne" får raske penger. Ingen dyr bør gies bort gratis. En liten sum for å utelukke impulskjøpere er bare positivt. Men å ta 7000kr for en valp som er avkom av to nabobikkjer, som ikke har fått annet enn noen vaksiner er helt blåst. Men så fremt ikke hunden har gode bruks-egenskaper (som AH f.eks) så bør de ikke koste like mye som en renraset hund.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #13 Skrevet 27. mars 2012 jeg bruker 10 tusenvis av kroner på mine hunder, jeg HD og AD sjekker, 5-6 utstillinger i året for å få de godkjent, bruker masse penger på å låne hanhund, vaksiner, helsesjekker, øyelysninger, registrertrering av valper og alle mulige helsesjekker og det beste foret. og alikevell får jeg ikke mer for mitt harde arbeid en en som parret sin "søte" hund med en annen "søt" hund!! det får meg til å tvile på arbeidet mitt at folk vil spare de 4000,- på en blanding til 10 000,- heller en min renraset godkjente valper. 3
Husmus@ Skrevet 27. mars 2012 #14 Skrevet 27. mars 2012 Når folk er villige til å betale slike priser for blandingsvalper, så er det klart at det er mange som prøver seg. Hadde aldri betalt mange tusen for en blanding, men det er riktig, og viktig, å ta penger for de, så ikke blandingshunder (som nevnt over) ender opp med samme lave status i samfunnet som huskatter. 1
frkharepus Skrevet 27. mars 2012 #15 Skrevet 27. mars 2012 (endret) Det dummeste er jo at mange av disse små blandingene annonseres som "Designvalper". Nei, det er ikke design når man blander to raser. Det blir god gammeldags bastard av slikt. Endret 27. mars 2012 av frkharepus
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #16 Skrevet 28. mars 2012 I fjor kjøpte vi hund nr 2. Det ble en blanding til 5000 kr. Åh.. jeg var så naiv! Fra før har vi en renraset som jeg betalte 10 000 kr for, så halve prisen for blanding tenkte jeg var ok. Det var til jeg like før henting spurte om ID - merking og ormebehandlinger osv. Nei, det var dyrt det, så det gjorde ikke dem med valpene. Huff, jeg tok det litt for gitt siden min første både var chippa, vaksinert og ormebehandlet da jeg hentet han. Så dum jeg var, så trodde jeg det var obligatorisk på valpekull. Ble litt obs når vi var oppover - la merke til at valpene var plassert på et uthus. Tror vi kom litt før enn de hadde beregnet når vi henta hjem valpen. Sist hadde de vært ute på trappa til hovedhuset. Tror ikke valpene hadde vært i huset sammen med dem. Også la jeg merke til at maten de hadde fått var billig butikkfôr. Type landlord fra Rema 1000. Vi tok henne med hjem! Bestilte time til dyrlege og fikk henne nøye undersøkt og idchippet. Hun får kvalitetsmat og nøye oppfølging av oss. Jeg har etter dette bare blitt kjempe skeptisk til blandingsavl. Og pris! Hva folk kan ta i betaling for en valp som det for min del ikke virker som disse brydde seg om. Hos oss får hun masse kjærlighet og vi ser på det som at det var på en måte en mening med at hun kom til oss siden vi tar våre hunders behov på alvor. I dag er hun en veeldig glad og fornøyd hund.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #17 Skrevet 28. mars 2012 Jeg var med ei venninne og kikka på en chihuahua-blanding for noen år siden. Damen som solgte skulle ha 20 000 for denne hunden, fordi "den hadde chihuahua i seg". Venninnen min kjøpte ikke. 1
fin_bil Skrevet 28. mars 2012 #18 Skrevet 28. mars 2012 Skal jeg ut med flere tusen for en hund, ønsker jeg å vite hva jeg får. Valpkullet skal da være godkjent igjennom NKK, Jeg ønsker å vite hvilke egenskaper oppdretter setter fokus på hos rasen de avler. Og jeg vil ha en skikkelig kontrakt på kjøpet, slik at man kan få igjen penger dersom hunden for eksempel ikke kan brukes videre i avl, utstilling osv. Blandingshunder og papirløse rasehunder syntes jeg kan selges for en liten symbolsk sum, som da dekker vetrinær utgifter osv. Jeg er helt klart av den oppfatning at dersom hunden er papirløs, vet man ikke hva man får, og da vil jeg heller ikke betale så mye. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #19 Skrevet 28. mars 2012 Skal jeg ut med flere tusen for en hund, ønsker jeg å vite hva jeg får. Valpkullet skal da være godkjent igjennom NKK, Jeg ønsker å vite hvilke egenskaper oppdretter setter fokus på hos rasen de avler. Og jeg vil ha en skikkelig kontrakt på kjøpet, slik at man kan få igjen penger dersom hunden for eksempel ikke kan brukes videre i avl, utstilling osv. Blandingshunder og papirløse rasehunder syntes jeg kan selges for en liten symbolsk sum, som da dekker vetrinær utgifter osv. Jeg er helt klart av den oppfatning at dersom hunden er papirløs, vet man ikke hva man får, og da vil jeg heller ikke betale så mye. hadde kjøpt hund av meg og den ikke kunne brukes i avl og utstilling hadde du ikke fått ei krone igjen.. haha hvis noe helsemessig er feil fks at ikke tekstiklene detter ned så ville du fått igjen 3000,- som dekker kastrering. men at hunden ikke får gode nok premier i utstilling hadde du ikke kunne komt til meg å fått ei krone.. jeg har uansett kontrakt p åmine valper at jeg skal ha tilbake hunden for 5000,- til den er 6 år deretter gratis, så du kunne ikke solgt den videre om den ikke var "god nok" i utstilling.. når jeg selger valper forteller jeg om egenskaper og hvilke valper som er lovende innen de forskjelige grenene, utstilling og bruk. og jeg sier klart ifra at jeg vet ikke noe om hvor god en 8 uker gammel valp vil bli i utstillingsringen eller om den vil få begge valpene. hvis alle hadde tenkt som deg hadde jeg ihvertfall ikke vært oppdretter. 3
Alvina Skrevet 28. mars 2012 #20 Skrevet 28. mars 2012 Jeg ville betalt halv pris for en renraset uten stamtavle eller en blanding som var gjennomtenkt, f.eks to polarhunder eller to av type fuglehunder, men ville vært kritisk til oppretter uansett hvilken rase - eller type blanding. Sosialeringen er viktig, id-merking er ikke det viktigste, men helseattest og at ormkurer og vaksiner er fulgt opp, og hvilket miljø valpene har vokst opp i. Forstår at mange setter en pris på valpene. Det blir nesten som med katter. Er det gratis er det altfor mange useriøse på markedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå