Gå til innhold

Hermelinkaniner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn jenvt over liksom? Blir glad for å høre fra alle som har erfaring med hermelin, blandinger og renrasa.

Naboen/ venninna mi skal ha kanin til seg og barna og har spurt meg til råds siden jeg har hatt mange. Men jeg har kun hatt dvergveddere.

Hun har funnet en annonse på hermelinunger, og lurer på om det er en god idé. Positivt er jo at de vokser opp i hjemmet til noen, og hun kan hilse på moren ihvertfall. Bedre enn å kjøpe i dyrebutikk.

Jeg har litt fordommer mot hermelinkaniner, at de er skvetne og mindre sosiale i motsetning til dvergvedderen. Men jeg tar kanskje feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kommer veldig an på linjer og gemyttet til foreldrene. Jeg har hatt flere hermeliner i løpet av årene, og jevnt over er de mer "på" og vaktsomme enn dvergvedderne jeg har hatt. Noen har vært hissige, og andre har vørt mer kosete, men som sagt, litt mer skvetne. Jeg pleier å sammenligne hermeliner med fullblodshester og dvergveddere med dølahester :gjeiper:

Jeg skal absolutt ha hermeliner igjen, men da skal jeg være nøye på at oppdretteren sosialiserer kaninungene og at foreldredyrene er snille og greie. Det er veldig viktig.

Be venninnen din hilse på mor, og helst far dersom det er mulig. da får hun en pekepinn på hvordan ungene kan/vil bli.

Endret av Lumê
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Hm hm...inntrykket du har er litt sånn som det jeg sitter med. Likte sammenlikningen med døla og varmblods. Men er det store variasjoner på dem, eller er alle mer eller mindre skvetne og skarpe i kantene?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tenker også at det er lurt å hilse på dem før hun bestemmer seg. Tror dere det er et greit kjøp hvis mora er tillitsfull og ungene lar seg håndtere? (vet ikke om vedkommende har faren også).

ts

Skrevet

Det er veldig store variasjoner. Noen er rolige og tillitsfulle, og andre er skvetne nervevrak som angriper alt som kommer i nærheten. (for å sette det på spissen)

Om moren (og faren) er rolige og tillitsfulle og godtar å bli klappet og håndtert, og oppdretteren har håndtert dem siden de var små, så er nok sjansen ganske stor for at ungene blir trivelige også.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig store variasjoner. Noen er rolige og tillitsfulle, og andre er skvetne nervevrak som angriper alt som kommer i nærheten. (for å sette det på spissen)

Om moren (og faren) er rolige og tillitsfulle og godtar å bli klappet og håndtert, og oppdretteren har håndtert dem siden de var små, så er nok sjansen ganske stor for at ungene blir trivelige også.

Hehe, vet ikke om jeg ble særlig beroliget av dette... :/

Skrevet

Hehe, vet ikke om jeg ble særlig beroliget av dette... :/

Beklager, er ikke meningen å skremme deg:)

Men når det gjelder hermeliner er jeg veldig ambivalent. Jeg elsker rasen, men det har foregått så ukritisk avl på dem som ikke har fokusert på gemytt i det hele tatt, og det har resultert i små og søte, men ofte gærne nervevrak.

Som sagt, sjekk gemyttet til foreldredyrene, så får du en pekepinn på hva som kan forventes:)

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, er ikke meningen å skremme deg:)

Men når det gjelder hermeliner er jeg veldig ambivalent. Jeg elsker rasen, men det har foregått så ukritisk avl på dem som ikke har fokusert på gemytt i det hele tatt, og det har resultert i små og søte, men ofte gærne nervevrak.

Som sagt, sjekk gemyttet til foreldredyrene, så får du en pekepinn på hva som kan forventes:)

Huff ja. Det samme sier folk om dvergveddern også dessverre. De som har avlet i 15 år påstår at det er blitt mye dårlig gemytt der også de siste åra. Selv om det kanskje ikke er like synlig, for den rasen har jo mer å gå på.

Men jeg tror mye kan gjøres i begynnelsen av livet til de små jeg altså, i form av sosialisering og håndtering. Jeg har hatt 3 "dårlige" individer av de 10 dvergvedderne jeg har hatt; den første fikk jeg fra dyrebutikk da han var 4 mndr. De to andre kom fra oppdrettere 8 uker gamle, og jeg mistenker at de var veldig lite håndtert annet enn å sjekke kjønn og gi mat og vann. Nesten så jeg ikke anbefaler å kjøpe fra oppdretter heller...

Skal få henne til å undersøke gemyttet på foreldrene, takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...