Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med studiet til våren og har da nesten 300 000 kr i studielån.

Er det noen som vet hvilken støtte jeg får dersom jeg ikke får jobb? Jeg får vel ikke arbeidsledighetstrygd når jeg kun har hatt sommerjobb de siste årene? Men noe må jeg jo leve av! Noen som har greie på dette?

Takker for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkel situasjon, ikke sant? :-?

*i samme båt*

Du har krav på dagpenger om du i løpet av de tre siste år har hatt en gj.snittlig årsinntekt som årsinntekt som overstiger 1,5 G (ca 82000). Dette er vel ikke aktuelt for deg?

Du kan søke om bostøtte. De reglene kan jeg ikke.

Tror nok man i siste instans blir nødt til å gå på sosialkontoret, hvis man absolutt ikke har penger.

Du får forresten rente- og betalingsfritak fra Lånekassen om du melder deg arbeidsledig. (må si ifra til Lånekassen, da)

Skrevet

Si i alle fall fra til Lånekassa med en gang du er ferdig med eksamen om du frykter du kommer til å være arbeidsledig en stund...

Jeg vet ikke stort om dette annet enn at jeg jeg studerte sammen med (vi var ferdige i mai) kom inn på noe Aetat/servicekontor-greier etter hvert utover høsten. Da var hun på dette servicekontoret i bydelen sin hver dag fra 9-15 og skrev søknader og slikt. Fikk noen "jobbintervjukurs" og andre kurs, og for dette fikk hun etter hva jeg har forstått 45 kroner timen.

Etter en stund fikk hun praksisplass i på en relevant arbeidsplass, og skal være der i tre måneder. Der får hun fremdeles bare 45 kr måneden, som betales av Aetat. Så er det meningen at bedriften hun jobber i etter hvert skal begynne å gi henne litt lønn de og, og Aetat skal etter hvert gi mindre og mindre. Avtalen mellom Aetat og bedriften er at bedriften helst skal ansette henne fast etter hvert, men de er ikke pliktet til det...

Uansett får hun i alle fall relevant erfaring nå, og en referanse å skrive på CVen når hun søker videre på jobber...

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har krav på dagpenger om du i løpet av de tre siste år har hatt en gj.snittlig årsinntekt som årsinntekt som overstiger 1,5 G (ca 82000). Dette er vel ikke aktuelt for deg?

Dette stemmer ikke helt. Enten må du ha hatt en gjennomsnittlig årsinntekt på 1 G, de tre siste årene, eller en årsinntekt på 1,5 G foregående år.

Skrevet

Dette stemmer ikke helt. Enten må du ha hatt en gjennomsnittlig årsinntekt på 1 G, de tre siste årene, eller en årsinntekt på 1,5 G foregående år.

Ja du har selvfølgelig helt rett. Jeg har blandet sammen.

Her er utdrag av en mail jeg fikk fra aetat:

Grunnlaget for dagpenger er 1,5 G = 85 292,- i lønnsinntekt siste

inntektsår, eller 3 G fordelt på siste tre avsluttede kalenderår.

Arbeidsmarkedet er ventet å bedres utover våren, så dersom du ikke fyller

vilkårene for dagpenger, blir sjansene bedre og bedre for å få fast jobb.

Dersom du melder deg arbeidsledig nå, kan du starte på kurs i regi av

Aetat om tre måneder, og motta ca. 5000,- skattefritt per måned i

kursstønad. Vi har en rekke spennende kurs for høyt utdannede for tiden.

Skrevet

Men i følge Aftenposten fra i høst en gang er det lys i tunnelsen for alle som havner i den situasjonen! Du kan nemlig melde deg arbeidsledig og få stoppet renten på studielånet, og samtidig ha en deltidsjobb mens du søker en "ordentlig" jobb!!! :D Og grensen for inntekt på denne deltidsjobben var inntil 12000 brutto i måneden. Da slipper man sosialkontoret og kan overleve... Som sagt, dette har jeg fra en avisartikkel, så jeg ville sjekket det opp med aetat om jeg var deg.

Amarone

Skrevet

Sjekket opp dette med deltidsjobb/rentefritak/ og arbeidsledighet. På lånekassens sider om tilbakebetaling står det at en kan tjene inntil 13300 i måneden med deltidsjobb og fremdeles få rentefritak. Og enda bedre - en kan begynne å betale selvom en har rentefritak!!! Det betyr at en dermed kan krympe lånet uten at rentene løper. :D

Amarone

Skrevet

Takker for svar alle sammen. Jeg har IKKE lyst til å gå på sosialen! Derfor var det oppløftende det du sa om deltidsjobb, Amarone.

Håper jeg slipper og finne mer ut av dette, at det heller står en jobb og venter på meg når jeg er ferdig med skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...