NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Hvor lang periode med kaloriunderskudd over 500 kan man ha før ha før kroppen havner i sparebluss? Hva er sypmtomene på dette? Jeg har lest at dersom man fryser så er det et ganske greit tegn. Jeg fryser sjeldent, så dette har jeg i såfall ikke merket noe til. Har vel vært såpass smart at jeg har gått på et kaloriunderskudd i noen mnd nå. Har merka det på vekta, men ikke noe drastisk. ca 7 kg på et halvt års tid, kanskje litt lenger.Det har tatt tid med andre ord. Har trent og kuttet ned på maten, rett og slett. Hvis jeg er i/ er på vei inn i sparebluss, hva gjør jeg for å komme ut igjen uten å hive på meg alle kiloene igjen? Har lest litt rundt, og kommet frem til at dette kanskje er en måte å gjøre det på: - Spise ofte, men lite for å få igang forbrenninga. F.eks knekkebrød og grønnsaker, for å vise kroppen at den får tilføyd mat - Trene styrke for å bygge opp muskler. Har fokusert mest på kondisjon hittil - Ikke ligge på mindre enn 1500kalorier om dagen Har endelig fått kroppen som jeg vil ha den, fader ass! Vil ikke rase opp igjen!! Trenger ingen preken om at jeg var teit som hadde et større kaloriunderskudd enn anbefalt, jeg VET. Nå trenger jeg bare hjelp til å komme meg ut av et eventuelt sparebluss, selvom jeg ikke vet om jeg er i det :gjeiper: -
Gjest Solsmil Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 det er vel ganske stor uenighet om det faktisk er noe som heter sparebluss.
NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2012 det er vel ganske stor uenighet om det faktisk er noe som heter sparebluss. Er det? For nå sitter jeg totalt panikkslagen her og er hellig overbevist over at de syv kiloene vil renne på dersom jeg øker kaloriinntaket ørlittegranne i form av å spise oftere men sunt, men fortsette treninga
Gjest Solsmil Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Altså, jeg er ingen forsker innenfor dette, men jeg har lest ganske mange plasser der folk sier at sparebluss egentlig bare er tull. feks her: http://fitnessbloggen.no/ekspert-hevder-sparebluss-ikke-eksisterer/
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Jeg går ned mye raskere i vent når jeg ligger på mellom 1400 og 1700 kcal pr dag enn da jeg (ung og dum) spiste under 1000 kcal pr dag. Faktisk gikk jeg ikke ned en eneste kg da jeg spiste så ekstremt lite. Dette er kun min erfaring, og beviser selvsagt ikke at det finnes noe som heter sparebluss, men for min del lyder det rimelig at kroppen "senker forbrenningen"/kutter ned på prosesser for å spare på energien og fettet i perioder hvor den sultes. 1
NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2012 Takk for svar! Jeg tror ikke jeg har ligget hver eneste dag på ekstremt underskudd, jeg skeier ut i helgene, drikker alkohol o.l. Har ikke akkurat telt kalorier, men vet at jeg kanskje har ligget på mer enn 500 under i enkelte perioder, og i andre perioder har jeg ligget på rundt 500 under og vært nærmere dagsbehovet på ca 2000. Har fortsatt gått ned i vekt. Kanskje jeg ikke er i sparebluss akkurat. Har liksom ingen "sypmtomer" på dette, i form av at jeg fryser o.l. Det gjør jeg ikke Ble bare superstressa da jeg leste dette, for jeg har tenkt å starte å spise litt mer regelmessig, frukt og grønt, for å bedre konsentrasjonen min bittelitt mer. Er det stor sjanse for at dersom jeg gjør dette, så raser jeg opp i vekt tror dere? :/
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Jeg tviler på at kroppen er i "sparemodus" når du kun har hatt kaloriunderskudd på 500 per dag.
NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2012 Jeg tviler på at kroppen er i "sparemodus" når du kun har hatt kaloriunderskudd på 500 per dag. Nei håper virkelig ikke det! Noen perioder har det vært mer underskudd enn 500, riktignok. Men tror ikke dette har gjort kroppen i sparemodus. Dessuten drikker jeg rikelig alkohol hver helg, vet at det er ganske mye kalorier i det. (Jeg er ikke alkoholiker, men student. Omtrent det samme, forsovidt ). For kroppen havner vel i denne omstridte sparemoduset dersom man har vært mer enn 500 i underskudd over lenger tid etter som jeg har forstått? Jeg er vel mer sånn at i ukedagene har jeg vært ganske streng på kosten, og trent cardio. Mens i helgene skeier jeg ut og koser meg litt mer! Off masse rot ser jeg. Tror jeg bare trenger ressonere meg frem. Jeg er en sånn person som leser en gang om en sykdom, så merker jeg symptomer. Hypokonder / hysterisk, rett og slett Så nå har jeg vel overbevist meg selv om at kroppen er i sparemodus, selvom den antakeligvis ikke er det. TYPISK meg!
Gjest alille Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Er det? For nå sitter jeg totalt panikkslagen her og er hellig overbevist over at de syv kiloene vil renne på dersom jeg øker kaloriinntaket ørlittegranne i form av å spise oftere men sunt, men fortsette treninga Hvis du nå spiser såpass mange kalorier at du verken går opp eller ned (altså er i kaloribalanse), så vil du legge på deg hvis du spiser mer kalorier uten å trene mer. Hvis du nå fortsatt går ned i vekt kan du øke antall kalorier. Det lureste er kanskje å gjøre det sakte men sikkert, så du ikke spiser for mye og plutselig legger på deg igjen. Nå er jo ikke kroppen en veldig enkel kalkulator, så dette er jo så klart ganske forenklet. Men dette har ingenting med sparebluss å gjøre, hvis du legger på deg er det mest sannsynlig fordi du spiser mer enn det kroppen din trenger for ditt aktivitetsnivå. Sparebluss slår vel som regel inn ved helt ekstreme tilfeller, og så vidt jeg har skjønt er man fortsatt ikke sikker på om sparebluss i det hele tatt er reelt for noen. Husk at når man blir tynnere/mindre vil kroppen automatisk forbrenne mindre - ei på 50kg vil trenge mindre energi for å være i balanse enn ei på 100kg. Hvis en på 100kg slanker seg ned til 50kg vil ikke hun kunne spise samme mengder mat som før for å være i vektbalanse (verken gå opp eller ned i vekt), gitt at man har samme aktivitetsnivå som før. Det har som sagt ingenting med sparebluss å gjøre. 1
NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 27. mars 2012 Hvis du nå spiser såpass mange kalorier at du verken går opp eller ned (altså er i kaloribalanse), så vil du legge på deg hvis du spiser mer kalorier uten å trene mer. Hvis du nå fortsatt går ned i vekt kan du øke antall kalorier. Det lureste er kanskje å gjøre det sakte men sikkert, så du ikke spiser for mye og plutselig legger på deg igjen. Nå er jo ikke kroppen en veldig enkel kalkulator, så dette er jo så klart ganske forenklet. Men dette har ingenting med sparebluss å gjøre, hvis du legger på deg er det mest sannsynlig fordi du spiser mer enn det kroppen din trenger for ditt aktivitetsnivå. Sparebluss slår vel som regel inn ved helt ekstreme tilfeller, og så vidt jeg har skjønt er man fortsatt ikke sikker på om sparebluss i det hele tatt er reelt for noen. Husk at når man blir tynnere/mindre vil kroppen automatisk forbrenne mindre - ei på 50kg vil trenge mindre energi for å være i balanse enn ei på 100kg. Hvis en på 100kg slanker seg ned til 50kg vil ikke hun kunne spise samme mengder mat som før for å være i vektbalanse (verken gå opp eller ned i vekt), gitt at man har samme aktivitetsnivå som før. Det har som sagt ingenting med sparebluss å gjøre. Takk for utfyllende svar:) Ja, sånn jeg har forstått det også er sparebluss noe som oppstår i rimelig ekstreme tilfeller, så er litt roligere nå. Hehe! Er bare ganske fornøyd med kroppen nuh, så er livredd for å gå opp! Så da øker jeg litt på styrketreninga for å opprettholde det jeg har oppnådd, og øke forbrenninga litt i forhold til et litt mer inntak av mat. Tror jeg. Hehe!
NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2012 Har lest litt til. La oss si at teoretisk sett så er jeg et slikt sparemodusopplegg. Jeg har regnet ut at i følge BMR-kalkulator skal jeg ligge på ca 1600 kalorier for å gå ned (det daglige kaloribehovet mitt er ca 2000 jf kalkulatoren). Nå har jeg ikke telt kalorier helt slavisk før nå, men kan hende jeg i perioder har ligget på rundt 12-1300 tenker jeg. Jeg vil nå fremover forsøke å ligge på rundt 1500. Da vil jeg gå litt opp i vekt, ikke sant? Men når jeg i tillegg øker styrketreningen, skaper jeg muskler igjen. Dermed vil jeg gå opp i vekt, før jeg går ned igjen? Har jeg forstått det rett? At jeg kommer meg ut av denne sparemodusen, går litt opp, men så går jeg ned igjen når kroppen har kommet til hektene igjen og jeg ligger nærmere 500 under det daglige behovet når jeg kombinerer litt økt kaloriinntak og økt styrketrening? Er jo kun snakk om en økning på et par hundre kalorier fra det jeg nå ligger på
Gjest alille Skrevet 27. mars 2012 #12 Skrevet 27. mars 2012 Du vil ikke gå opp i vekt hvis ditt daglige behov er 2000, og du spiser 1600. Enkel matte. Musklene dine vil heller ikke vokse noe særlig hvis du ligger i stort kaloriunderskudd. Du ligger heller ikke sparemodus, så jeg ser ikke poenget med å teoretisk anta det. Forhold deg til virkeligheten. Om kalkulatoren har rett, er derimot en helt annen sak. Det er ikke sikkert at 2000 er ditt daglige behov som sørger for at du ikke går verken opp eller ned. Her må man nesten prøve seg frem, ved å øke daglig kaloriinntak sakte men sikkert. Det er dog svært lite sannsynlig at du går opp i vekt hvis du inntar 1500 kcal daglig og trener... Ideen om sparebluss må du bare få ut av hodet! 3
NatashaRomanoff Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2012 Du vil ikke gå opp i vekt hvis ditt daglige behov er 2000, og du spiser 1600. Enkel matte. Musklene dine vil heller ikke vokse noe særlig hvis du ligger i stort kaloriunderskudd. Du ligger heller ikke sparemodus, så jeg ser ikke poenget med å teoretisk anta det. Forhold deg til virkeligheten. Om kalkulatoren har rett, er derimot en helt annen sak. Det er ikke sikkert at 2000 er ditt daglige behov som sørger for at du ikke går verken opp eller ned. Her må man nesten prøve seg frem, ved å øke daglig kaloriinntak sakte men sikkert. Det er dog svært lite sannsynlig at du går opp i vekt hvis du inntar 1500 kcal daglig og trener... Ideen om sparebluss må du bare få ut av hodet! okeida Takk for svar! Da forsøker jeg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå