AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Vi ser på nybygg, og har funnet et prosjekt med 3 hus. Det er litt forskjell på dem, nemlig plassering i forhold til veien og størrelsen på hagen. Dette medfører at megler har satt 100.000 i prisforskjell mellom dem. (prisantydning er rundt 7 mill, så 100.000 er relativt lite, synes jeg) For oss er det i og for seg likegyldig hvilket av husene vi kjøper, bare den prisen vi gir står i stil til hva de andre husene går for. Vi liker huset og området - det er det viktigste. Er det sånn at "alle" kjøpere samler seg om det fineste huset, sånn at prisen på dette blir veldig høyt i forhold til de mindre attraktive? Pleier det å være flere budrunder parallelt? Er det sannsynlig at noen vil starte budrunde på ett av de billige husene først? Jeg håper noen av dere har innspill eller erfaringer fra denne typen kjøp!
Susan Sto Helit Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 For det meste pleier vel sånne nybygg/prosjekter å selges til fastpris. Så den prisen utbygger har satt, er den som gjelder. Altså ingen budrunde, men "først til mølla" når husene legges ut for salg. 1
Gjest Spinell Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Det første du bør undersøke er om det faktisk er budrunde på disse boligene. Som Susan sier: nybygg har ofte fastpris og først til mølla. Med så liten prosentmessig prisforskjell (<1,5%) på en såpass dyr bolig, vil jeg tro den beste/dyreste vil være mest populær.
helenaa Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Ja, og jeg er TS (så at jeg hadde krysset for Anonym først)
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 De tar nok hus for hus, det er iallefall det lureste. Hvis de starter med det mest populære, så blir taperne med i neste runde og videre den siste runden. Kan du ikke ringe megler og spørre om dette da? Er budrundene samtidig, hvilket er først, osv..
helenaa Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 De tar nok hus for hus, det er iallefall det lureste. Hvis de starter med det mest populære, så blir taperne med i neste runde og videre den siste runden. Kan du ikke ringe megler og spørre om dette da? Er budrundene samtidig, hvilket er først, osv.. Det er mulig å by på husene nå - hvilket som helst - så de gjør ikke det du beskriver. Men jeg er enig i at det kanskje ville være lurere for selger... Så: Jeg er altså ute etter tips og erfaringer i denne situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Jeg har selv tenkt å dra på visning av 3 leiligheter i samme nybygg. Er også interessert i hvordan situasjonen skal utvikle seg. Det at boligen er ny betyr jo ikke automatisk at den første som byr til prisantydning skal få boligen. Hva om noen vil by mer? I min situasjon er det snak om leiligheter til 1500000, 1700000 og 1900000kr. Jeg har ikke tenkt å gå høyere enn 1800000kr. Hva skal jeg gjøre da? Konseentrere med om den billigste og hopper over til den midterste når prisen blir like stor? Eller skal jeg tenke på den midterste med en gang? Men da kan jeg vel ikke få den for en billigere penge? Å delta på flere budrunder er ikke mulig, mener jeg. Hva om man vinner i to samtidig? Så, TS, ikke gjør dette. Vet du selv hvilket hus det er du foretrekker?
helenaa Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 Man kan jo ikke delta i to budrunder helt samtidig, dvs at man kan ikke ha inne to bud samtidig. Men man kan jo by på en annen enhet i det øyeblikket det opprinnelige budet er avvist. F.eks. kan man by på den dyreste og bli med på runden opp til sin egen maksgrense. Deretter kan man umiddelbart legge inn bud på en billigere enhet. Jeg vet at jeg vil være mest fornøyd med det dyreste dersom det bare blir 100 000 dyrere enn det neste. Men hvis det stiger mye i budrunden, og det neste selges til prisantydning, synes jeg det ville være fint å kjøpe det "nest beste". Forrige gang jeg så på noe tilsvarende ble alle husene solgt samme dag. Jeg hadde bestemt meg for å ikke by, så jeg vet ikke hvordan budrunden forløp. (dette eksempelet tilsier vel egentlig at jeg kommer til å få svar på alle min spørsmål i løpet av denne uken, og muligens være den heldige kjøper av ett eller annet hus...) Til AB over her: er disse leilighetene nettopp lagt ut? Og er de i et veldig populært område der ting gjerne går over prisantydning? Hvis du egentlig tror at de kommer til å gå over takst, ville jeg lagt inn bud på 1.8 på den dyreste bare for å sjekke. Hvis det ikke går, kan du jo legge inn et lavere bud på den mellomste. Ulempen er selvsagt at megler vet at du kan betale mer. I et hett market vil du antagelig ikke få leiligheten under prisantydning uansett. Dersom markedet er litt treigt, tror jeg at jeg kanskje ville lagt inn et lavt bud på den mellomste først. (hvis du vet at du ville være fornøyd med den leiligheten til den lave prisen). Hvis dette ikke går, ville jeg lagt inn et høyere bud på den fineste, og håpet på at ingen kjøpte den mellomste før du får svar på om du kan få den fineste billig. Var det logisk? Jeg vet ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå