AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Jeg mener å ha hørt at "homo" er ett av de mest brukte skjellsordene i skolegården. Men etter å ha søkt litt rundt på nettet, så kan jeg ikke finne noen undersøkelser som viser til dette, kun noen avisartikler. Er det noen som vet om dette virkelig stemmer, eller om det kun er en slags propaganda?
kaprifolen Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Det stemmer dessverre i aller høyeste grad... Og det er derfor det ville vært sunt å innføre eventyr og bøker med varierte samlivsformer i barnehage fra de var helt, helt små! 11
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Det stemmer dessverre i aller høyeste grad... Og det er derfor det ville vært sunt å innføre eventyr og bøker med varierte samlivsformer i barnehage fra de var helt, helt små! For å hjernevaske dem til å tro at alt som er politisk korrekt er den endelige sannheten, bare fordi flertallet mener det? 3
Gjest Raindrops Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Homo var et mye brukt skjellsord da jeg var lita, og jeg regner med det ikke har forandret seg dessverre. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 For å hjernevaske dem til å tro at alt som er politisk korrekt er den endelige sannheten, bare fordi flertallet mener det? Nei. For at de IKKE skal bli hjernevasket til å tro at den eneste måten å elske noen på, den eneste riktige måten, er ved å være gutt og jente. Slik at når de kommer i tweens'ene, eller opp i tenårene, og forelsker seg i noen av samme kjønn så trenger de ikke å lure på, "hva er det som er galt med meg?". I tillegg får vi en mer normal holdning til homofile/lesbiske. 16
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Jeg mener å ha hørt at "homo" er ett av de mest brukte skjellsordene i skolegården. Men etter å ha søkt litt rundt på nettet, så kan jeg ikke finne noen undersøkelser som viser til dette, kun noen avisartikler. Er det noen som vet om dette virkelig stemmer, eller om det kun er en slags propaganda? Er nok vanlie antakelser og homopropaganda uten "vitenskapelig" belegg. Det var vel ikke så lenge siden at ny fakta ang. mobbing ble lagt fram. I mange år fikk man det inn med teskje at de stakkars homofile ble mobbet på det verste. Men så viste undersøkelser at det faktisk var homofile som var de verste mobberne. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Er nok vanlie antakelser og homopropaganda uten "vitenskapelig" belegg. Det var vel ikke så lenge siden at ny fakta ang. mobbing ble lagt fram. I mange år fikk man det inn med teskje at de stakkars homofile ble mobbet på det verste. Men så viste undersøkelser at det faktisk var homofile som var de verste mobberne. Den undersøkelsen har jeg lest. Den peker også på at "homo" som skjellsord blir brukt, spesielt mot homofile barn/ungdommer. Men, jeg finner dessverre ikke andre undersøkelser som viser det samme, kun avisartikler som hevder at flere undersøkelser viser dette.
kaprifolen Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 For å hjernevaske dem til å tro at alt som er politisk korrekt er den endelige sannheten, bare fordi flertallet mener det? Håhå, hadde du kjent meg hadde du skjønt hvor sykt dårlig timet den der var! Men nei, ikke for å påtvinge noen PK, men for å gi alle barn rett til å finne ut av sin egen legning, uten å føle seg skamfull eller mindreverdig på grunn av andres bruk av skjellsord! 2
sauen87 Skrevet 28. mars 2012 #9 Skrevet 28. mars 2012 Det er nok sant, ja. Jeg hører stadig ungene i gaten rope "homo" etter hverandre. Jeg har fortalt mine barn (3 og 5 år) om homofile samliv, og at det er helt greit å være homofil. Vet ikke om de forstår så mye enda, men er det en ting jeg skal prente inn i hodet deres så er det å akseptere at ikke alle er like!!! Fatter ikke hvor disse ungene får det fra heller, jeg... Er vel voksne og storesøsken vil jeg tro...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #10 Skrevet 28. mars 2012 Vel, jeg hørte av en mann som er handikappet og sitter i rullestol at han hadde vært på en butikk en gang og hørte to gutter som sto og kranglet om noe med en sykkel, i det den ene roper ut, "er du helt handikappet eller", så runder han i rullestolen hjørnet. Da ble guttene stille gitt... 1
Gjest veldig anonym Skrevet 28. mars 2012 #11 Skrevet 28. mars 2012 jeg bruker selv homo som skjellsord i smug. (dvs ikke framfor barna eller fremmede mennesker) Det er selvfølgelig ikke bra, men jeg må da kunne si det om jeg vil, det er faktisk ytringsfrihet her i landet. Dessuten er det fremdeles slik at det er et fåtall i den norske befolkningen som er homoer. Det er selvfølgelig helt greit at de er det, men det må ikke fremstilles som like normalt å være homo som hetro, litt sånn, "du får vente å se hva du blir, kanskje du liker gutter kanskje jenter." Men for all del, landsforningen til de homofile har gjort en fantastisk jobb med å få alle til å være livredd for å støte de homofile. og en ting til, hvis det er så normalt å være homo, hvorfor må de skille seg slik ut? Hvorfor må de ha egne marsjer, kor, barer osv. osv. Hvis de er helt slik som oss andre kan de vell oppholde seg med oss andre? 1
MichelleBelle Skrevet 28. mars 2012 #12 Skrevet 28. mars 2012 (endret) jeg bruker selv homo som skjellsord i smug. (dvs ikke framfor barna eller fremmede mennesker) Det er selvfølgelig ikke bra, men jeg må da kunne si det om jeg vil, det er faktisk ytringsfrihet her i landet. Dessuten er det fremdeles slik at det er et fåtall i den norske befolkningen som er homoer. Det er selvfølgelig helt greit at de er det, men det må ikke fremstilles som like normalt å være homo som hetro, litt sånn, "du får vente å se hva du blir, kanskje du liker gutter kanskje jenter." Men for all del, landsforningen til de homofile har gjort en fantastisk jobb med å få alle til å være livredd for å støte de homofile. og en ting til, hvis det er så normalt å være homo, hvorfor må de skille seg slik ut? Hvorfor må de ha egne marsjer, kor, barer osv. osv. Hvis de er helt slik som oss andre kan de vell oppholde seg med oss andre? Kjenner jeg sitter litt og håper at et eller flere av dine barn vokser opp og oppdager at h*n er homofil... Da tenker jeg pipen får en annen lyd... Endret 28. mars 2012 av MichelleBelle 5
sauen87 Skrevet 28. mars 2012 #13 Skrevet 28. mars 2012 (endret) jeg bruker selv homo som skjellsord i smug. (dvs ikke framfor barna eller fremmede mennesker) Det er selvfølgelig ikke bra, men jeg må da kunne si det om jeg vil, det er faktisk ytringsfrihet her i landet. Dessuten er det fremdeles slik at det er et fåtall i den norske befolkningen som er homoer. Det er selvfølgelig helt greit at de er det, men det må ikke fremstilles som like normalt å være homo som hetro, litt sånn, "du får vente å se hva du blir, kanskje du liker gutter kanskje jenter." Men for all del, landsforningen til de homofile har gjort en fantastisk jobb med å få alle til å være livredd for å støte de homofile. og en ting til, hvis det er så normalt å være homo, hvorfor må de skille seg slik ut? Hvorfor må de ha egne marsjer, kor, barer osv. osv. Hvis de er helt slik som oss andre kan de vell oppholde seg med oss andre? Hvorfor bruker du homo som et skjellsord? Syns du det er greit å bruke en betegnelse på en gruppe mennesker for å nedverdige andre? Er det greit å bruke "din jævla kristen" eller "kvinnfolk" som skjellsord? Og hvorfor skal det ikke fremstilles som like "normalt" å være homofil som å være heterofil? Selv om flertallet er heterofile betyr ikke dette at det er rett å være hetero og feil å være homo. Det er ikke "normalt" (ditt ord for noe som forekommer hyppigere enn andre ting i samfunnet) å være verken kristen, skomaker eller blodfan av Ibsen heller, men hvis folk ønsker de da få lov til det uten å bli sett ned på, med den begrunnelse at det er "unormalt"? Årsaken til parader, homobarer osv er vel gjerne et behov for å identifisere seg med en gruppe og møte likesinnede, og kanskje for å møte en partner. Du er nok også organisert i grupper som identifiserer deg, du også. Er du ikke medlem av en politisk organisasjon, en subkultur, en vennegjeng eller lignende? Mennesker har en tendens til å tiltrekkes andre som har likheter med dem selv. Skjønner forøvrig godt at de ønsker å holde seg med likesinnede når de risikerer å møte på mennesker som deg alle andre steder. At homofile vil gå i parader handler vel mye om å skape aksept for deres valg. Ser ingen problemer med det- det finnes nok av land der homofile ikke på noen måte har lov å vise sin legning, vise sin kjærlighet til partneren i offentlighet eller i det hele tatt fortelle at man er homofil. At du bruker "jeg har lov å bruke homo som skjellsord fordi vi har ytringsfrihet" blir bare idioti og faller på sin egen urimelighet. Ytringsfrihet handler ikke om at man har lov til å si hva faen man vil til folk. Ytringsfrihet skal være at man har lov til å kjempe for sine saker, lov til å ytre sine meninger i offentlighet og skal være et verktøy for å bekjempe korrupsjon, undertrykkelse og antidemokratisering. Jeg tviler på du brenner veldig sterkt for din rett til å bruke homo som et negativt ladd ord. LH's arbeid består ikke av å sørge for at alle stryker homofile med hårene, eller at det ikke skal være lov å på noen måte støte homofile. Det de arbeider for, er at homofile, lesbiske, bifile og transseksuelle skal ha de samme rettigheter som andre i samfunnet, både politisk, økonomisk, i arbeidssituasjoner og sosialt, og at trakassering ut fra seksualitet ikke skal aksepteres. Jeg foreslår at du prøver å åpne deg opp litt, og blir litt mindre trangsynt. Endret 28. mars 2012 av sauen87 12
Gjest Elfrida Skrevet 28. mars 2012 #14 Skrevet 28. mars 2012 Dessuten er det fremdeles slik at det er et fåtall i den norske befolkningen som er homoer. Det er selvfølgelig helt greit at de er det, men det må ikke fremstilles som like normalt å være homo som hetro, litt sånn, "du får vente å se hva du blir, kanskje du liker gutter kanskje jenter." Ja fysj, akkurat som om det er normalt å være nøtteallergiker, ordblind, venstrehendt, halt, tunghørt, mattegeni, eller tvilling liksom? Nei, vi kan ikke akseptere at noe som bare gjelder kanskje 10 % av folk regnes som normalt! og en ting til, hvis det er så normalt å være homo, hvorfor må de skille seg slik ut? Hvorfor må de ha egne marsjer, kor, barer osv. osv. Hvis de er helt slik som oss andre kan de vell oppholde seg med oss andre? Nei, kan det ha noe med at det ikke har vært akseptert å gjøre tror du? At homo er et skjellsord osv? At man har måttet slå seg sammen med andre likesinnede for å føle seg trygg og vel tilrette sosialt? 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 Hvorfor bruker du homo som et skjellsord? Syns du det er greit å bruke en betegnelse på en gruppe mennesker for å nedverdige andre? Er det greit å bruke "din jævla kristen" eller "kvinnfolk" som skjellsord? Er vel temmelig vanlig å bruke hunn-kjønn som "skjellsord" uten at det lages ramaskrik av det. eks: Di kjærring!!! Han kjører som et kvinnfolk. Hun kler seg som ei kjærring. (Legger vi i tillegg til blondinevitsene om hunnkjønn har vi virkelig et rikt og godt utvalg). Kanskje man skulle engasjert våre kjære kjønnsforskere til å lage en undersøkelse på hvor ofte hunnkjønnsord brukes som skjellsord? Vil nok tippe bruk av ordet forekommer langt hyppigere enn ordet homo.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #16 Skrevet 29. mars 2012 Er vel temmelig vanlig å bruke hunn-kjønn som "skjellsord" uten at det lages ramaskrik av det. eks: Di kjærring!!! Han kjører som et kvinnfolk. Hun kler seg som ei kjærring. (Legger vi i tillegg til blondinevitsene om hunnkjønn har vi virkelig et rikt og godt utvalg). Kanskje man skulle engasjert våre kjære kjønnsforskere til å lage en undersøkelse på hvor ofte hunnkjønnsord brukes som skjellsord? Vil nok tippe bruk av ordet forekommer langt hyppigere enn ordet homo. Og det synes du er helt greit?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #17 Skrevet 29. mars 2012 Og det synes du er helt greit? At hunn-kjønnsord brukes som skjellsord? Det har jeg virkelig ingen ting imot. Er forresten hunnkjønn selv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #18 Skrevet 14. oktober 2012 homo har vært, og vil nok alltid være, et skjellsord. på linje med andre ting som aldri har blitt akseptert helt. da er det viktig å lære barna at de ikke må banne, og prøve å såre andre osv uansett. og ikke at homofili er sukkersøtt og helt normalt. for det er det ikke, uansett hvor mye man ønsker. slutt å behandle homofile som pusekatter, de er individer som kan stå opp for seg selv. Anonym poster: 503d15883b17d3386b632416f124ce4d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #19 Skrevet 14. oktober 2012 Man kan jo lese et par undersøkelser, så får man et inntrykk av hvordan ståa er: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/5/Seksuell_orientering_og_mobbing_rapport.pdf Alle undersøkelser er ikke tilgjengelig på nettet. Noen databaser må man kjøpe seg tilgang til, eller være tilknyttet et studiested som gjør at man får tilgang. Anonym poster: db18ee2c1ae4033fcd98beaa7fe320f5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #20 Skrevet 14. oktober 2012 jeg bruker selv homo som skjellsord i smug. (dvs ikke framfor barna eller fremmede mennesker) Det er selvfølgelig ikke bra, men jeg må da kunne si det om jeg vil, det er faktisk ytringsfrihet her i landet. Du har fullstendig misforstått hva ytringsfrihet betyr. Ytringsfriheten gir deg ikke rett til å støte folk med stygge ord. Dessuten er det fremdeles slik at det er et fåtall i den norske befolkningen som er homoer. Det er selvfølgelig helt greit at de er det, men det må ikke fremstilles som like normalt å være homo som hetro, litt sånn, "du får vente å se hva du blir, kanskje du liker gutter kanskje jenter." Undersøkelser antyder at opp mot 10% av befolkningen kan være homofile, og da er ikke bifile medregnet. Altså er det statistisk ikke usannsynlig at minst en av de neste ti personene du møter er skeiv. Men for all del, landsforningen til de homofile har gjort en fantastisk jobb med å få alle til å være livredd for å støte de homofile. Og du mener dette er galt? Er det noen som går rundt å kaller folk en j**** heterofil? Selvfølgelig skal man ikke bruke sånne ting som skjeldsord, jeg kan ikke fatte at du mener det er galt at man har blitt bevisstgjort på å ikke støte homofile. og en ting til, hvis det er så normalt å være homo, hvorfor må de skille seg slik ut? Hvorfor må de ha egne marsjer, kor, barer osv. osv. Hvis de er helt slik som oss andre kan de vell oppholde seg med oss andre? På grunn av folk som deg. Folk som nekter dem plass i "normalsamfunnet". De har sine egne saker slik at de skal ha steder der de føler seg 100% akseptert. Anonym poster: 3548f1d20e2622b4890d9c3326042a78 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå