Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle skifte folkeregistert adresse, da ene forsikringen min har gått ut, og jeg vil bli dekt av sambos dersom jeg skifter adresse i folkeregisteret. Min folkeregisterte adresse er nå hos foreldrene mine, som bor i samme kommune. Jeg er også student og mottar lån og stipend fra lånekassen. Vil en slik endring ha noe å si for studielånet mitt? Tenker om deler av lånet fortsatt blir omgjort til stipend. Spør fordi jeg mener å ha hørt noe om det før.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller motsatt? Er du registrert hjemme med foreldrene har du ikke krav på bortebostipend, men hvis du endrer adressen så får du stipend!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er slik at dersom du endrer den folkeregistrerte adressen din er du ikke lengre bosatt hos dine foreldre i hovedsak, og derfor vil du heller ikke kunne motta borteboerstipend. http://www.lanekassen.no/hovedmeny/stipend-og-lan/borteboer/ Her står det litt, men det er ikke veldig utfyllende.

AnonymBruker
Skrevet
http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/ Her står det litt mer. Jeg tolker det som at dersom du endrer den folkeregistrerte adressen din sier du samtidig at du ikke er borteboer lengre. Man skal registrere boadresse eller semesteradresse som adressen i studiebyen, og den folkeregistrerte adressen skal være hos foreldrene.
Skrevet (endret)

Gjelder dette høyere utdanning? For da er det ingenting som heter bortebostipend. Da vil du få fullt lån uansett hvor du bor, men dersom du bor hos foreldrene dine vil du ikke få omgjort stipend. Merk at du kan ha folkeregistrert adresse hos foreldrene dine, men bostedsadressen må være en annen.

Endret av Iah
AnonymBruker
Skrevet

For oss som bor i samme by som foreldre så har det ingen betydng iforhold til lånekassen om du i folkeregisteret er registrert hos foreldre eller hos deg selv. Det eneste er at boadressen din ikke kan være hos foreldre for at du ikke skal regnes som hjemmeboer. Du er når du regnes som hjemmeboer du ikke får omgjort lån til stipend etter bestått eksamen.

Det vil ikke utgjøre noen forskjell i lån og stipend om du endrer den folkeregistrerte adressa nå.

Fordelen for er for de som er folkeregistrert sammen med foreldre, men studerer i en annen by. De kan få reisestipend. Dette får man ikke når man bor i samme kommune som foreldre. Reisestipendet utgjør ikke så mye penger uansett.

De som har svart før har rett og slett ikke peiling, og burde ikke svare på noe de ikke vet. De fortsetter på denne måten å spre vranglære.

Skrevet

Den folkeregistrerte adressen skal være der du bor! Stipend får man dersom man IKKE bor hjemme (og består eksamenene...). Og jeg forstår det slik som at du bor og studerer i samme kommune som foreldrene dine bor i: Dersom du da står med folkeregistrert adresse hos dem, er det svært sannsynlig at du ikke får omgjort lån til stipend!

Gjest Armule
Skrevet

Det vil ikke ha noen endring på lånet/stipendet at du endrer folkeregistrert adresse. Alle mottar stipend, med unntak hvis man har bostedsadresse hos foreldrene.

Skrevet

Fordelen for er for de som er folkeregistrert sammen med foreldre, men studerer i en annen by. De kan få reisestipend. Dette får man ikke når man bor i samme kommune som foreldre. Reisestipendet utgjør ikke så mye penger uansett.

De som har svart før har rett og slett ikke peiling, og burde ikke svare på noe de ikke vet. De fortsetter på denne måten å spre vranglære.

Jeg tror jeg fant ut at jeg kunne fått et reisestipend på 400 kroner per år en gang, tilsvarende en tur/retur med buss... Vet ikke engang om ordningen eksisterer lengre!

Og til det siste: TAKK!

Gjest Armule
Skrevet

Den folkeregistrerte adressen skal være der du bor! Stipend får man dersom man IKKE bor hjemme (og består eksamenene...). Og jeg forstår det slik som at du bor og studerer i samme kommune som foreldrene dine bor i: Dersom du da står med folkeregistrert adresse hos dem, er det svært sannsynlig at du ikke får omgjort lån til stipend!

Feil. Det er forskjell på folkeregistrert adresse og bostedsadresse. Typen min er folkeregistrert hos foreldrene, men har bostedsadresse et annet sted (vår leilighet). Han får uansett omgjort deler av lånet til stipend når han står.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge du er student på høyere utdanning er det bare å endre folkeregistrert adresse.

Og til izzy_l, det er veldig vanlig at studenter beholder folkeregistrert adresse hjemme hos foreldrene. Selv er jeg registrert med adresse hos mor og far, men med en midlertigig adresse i studiebyen.

AnonymBruker
Skrevet

Helt feil!

Man får omgjort lån til stipend om man ikke har samme bostedsadresse som foreldre , som skrevet lengre oppe i tråden. Hvor den folkeregistrerte adressen er likegyldig.

Skrevet

Takk for alle svar :)

Da tolker jeg det slik at om jeg endrer, så vil det ikke ha noe betydning for lån/stipend. Dette høres jo mest fornuftig ut også? Bostedsadresse (som jeg allerede har endret) er jo noe annet enn folkeregistrert adresse.

• Liker 1
Gjest Armule
Skrevet

Takk for alle svar :)

Da tolker jeg det slik at om jeg endrer, så vil det ikke ha noe betydning for lån/stipend. Dette høres jo mest fornuftig ut også? Bostedsadresse (som jeg allerede har endret) er jo noe annet enn folkeregistrert adresse.

Det er helt rett :)

Gjest alille
Skrevet

Enig. Folk bør, helt seriøst, virkelig ikke svare om de er litt usikre. Særlig når det kommer til et så enkelt tema som dette, hvor mange har peiling. Det er ikke vits i å si noe bare for å si noe...

Det står ganske tydelig på lånekassens nettsider, som en bruker har lenket til her og vridd helt om på innholdet. Det du TS kan tape, hvis du er født i 1987 eller senere, er reisestipendet (som for mange ikke er særlig stort). Vanlig stipend får du så lenge du består de eksamenene du skal og ikke bor hos foreldrene dine uansett om du er folkeregistrert hos foreldrene dine eller på ei lita hytte rett ved grensa til Russland... :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...