Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle skifte folkeregistert adresse, da ene forsikringen min har gått ut, og jeg vil bli dekt av sambos dersom jeg skifter adresse i folkeregisteret. Min folkeregisterte adresse er nå hos foreldrene mine, som bor i samme kommune. Jeg er også student og mottar lån og stipend fra lånekassen. Vil en slik endring ha noe å si for studielånet mitt? Tenker om deler av lånet fortsatt blir omgjort til stipend. Spør fordi jeg mener å ha hørt noe om det før.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller motsatt? Er du registrert hjemme med foreldrene har du ikke krav på bortebostipend, men hvis du endrer adressen så får du stipend!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er slik at dersom du endrer den folkeregistrerte adressen din er du ikke lengre bosatt hos dine foreldre i hovedsak, og derfor vil du heller ikke kunne motta borteboerstipend. http://www.lanekassen.no/hovedmeny/stipend-og-lan/borteboer/ Her står det litt, men det er ikke veldig utfyllende.

AnonymBruker
Skrevet
http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/ Her står det litt mer. Jeg tolker det som at dersom du endrer den folkeregistrerte adressen din sier du samtidig at du ikke er borteboer lengre. Man skal registrere boadresse eller semesteradresse som adressen i studiebyen, og den folkeregistrerte adressen skal være hos foreldrene.
Skrevet (endret)

Gjelder dette høyere utdanning? For da er det ingenting som heter bortebostipend. Da vil du få fullt lån uansett hvor du bor, men dersom du bor hos foreldrene dine vil du ikke få omgjort stipend. Merk at du kan ha folkeregistrert adresse hos foreldrene dine, men bostedsadressen må være en annen.

Endret av Iah
AnonymBruker
Skrevet