Skarv Skrevet 16. januar 2004 #1 Skrevet 16. januar 2004 Jeg har vært hvit dagmamma i mange år.Kan låve de som synes dagmamma er dyr at du blir ikke fett på det du tjener.Da jeg drev på tok jeg 175 kr.pr dag for et barn,for søsken tok jeg 290kr.pr dag.Jeg hadde all maten til barna.Alle leker som skulle til var det også jeg som måtte skaffe.Apsulutt alt uten bleier holdt jeg. Kan ikke skjønne at noen tror det er mulig å bli rik av å være dagmamma.
Orthia Skrevet 16. januar 2004 #2 Skrevet 16. januar 2004 Jeg sysn dagmamma er dyrt, men det betyr ikke at jeg tror dagmammaer blir rike på den lønnen. Jeg har akkurat engasjert dagmamma til mitt barn. Fant ut at gjengs pris rundt her er 4000-5000 i måneden. Regner man det om til timelønn for et barn, blir det ikke mye. Er man derimot en dagmamma med 5-6 barn til denne prisen (og gjerne svart betalt), blir det jo en god månedslønn. Men rik? Nei. En av grunnene til at jeg har påpekt at dagmamma er dyrt, er at en fulltids barnehageplass ville kostet meg under halvparten av fulltids dagmamma.
Skarv Skrevet 16. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 16. januar 2004 Morrison jeg snakket hveld mer skjenerelt,har fått slengt mer enn en gang at jeg satt på ræva å motokk masse penger uten å gjøre noe særlig for dem.Det kan kanskje virke dyrt,men når en tar i betrakning at dagmamma er alene om alt ansvaret for barna er det ikke så dyrt.I en barnehave er det flere om jobben.Bare en slik ting som å måtte på VC kan du ikke uten at du må ha barna med deg inn.Du kan ikke ta deg en pause uten barn.Klager ikke,prøver bare forklare hvorfor jeg ikke synes dagmamma er så dyr.
Orthia Skrevet 17. januar 2004 #4 Skrevet 17. januar 2004 Hva syns du skulle være passe pris for en dagmamma?
Skarv Skrevet 17. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2004 Hva som er passe er vanskelig å si,kan bare snakke for meg sjøl. Om jeg hadde drevet som dagmamma i dag ville jeg ha forlangt: 200kr for et barn og 300kr for søsken.Dette forutsatt at jeg var hvit.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2004 #6 Skrevet 17. januar 2004 Jeg betaler kr 2400,- for 80% plass til jentungen og synes ikke det er dyrt. I allafall ikke med tanke på at jeg mottar kontantstøtte på ca 3500,- For timen tar hun kr 30,- som tilsvarer kr 240,- for 8 timer, og det er faktisk ikke dyrt. Som Skarv sier så tok hun kr 175,- pr. barn på hel dag og det er ikke mere enn ca kr 20,- i timen det, så de som klager da er virkelig smålige foreldre. Spesielt når all måltid er inkludert. Tenk heller på de dagmammaene som krever kontantstøtten + vanlig timelønn... ja, de finnes.
Orthia Skrevet 17. januar 2004 #7 Skrevet 17. januar 2004 Men man kan vel oppfatte en tjeneste som dyr, selv om de som utfører den er underbetalt?
Gjest sexysadie Skrevet 17. januar 2004 #8 Skrevet 17. januar 2004 Hvis man vil ha barna sine betalt for man pinadø betale hva det koster også.
Orthia Skrevet 17. januar 2004 #9 Skrevet 17. januar 2004 sexiesadie: Dagmammamarkedet er jo ikke regulert, så man er pent nødt til å betale hva som forlanges. Hva man kaller "dyrt" er muligens et definisjonsspørsmål i denne diskusjonen. Jeg har snakket om "dyrt" i betydningen "stor utgiftspost", ikke som en måling på verdien av arbeidet som blir utført.
Gjest Moi Skrevet 29. oktober 2011 #10 Skrevet 29. oktober 2011 Siden man som foreldre får 3303 i kontantstøtte vil jeg ikke si at 5000/mnd er dyrt for dagmamma..
agenda Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 (endret) . Endret 12. desember 2017 av agenda
mousepad Skrevet 29. oktober 2011 #12 Skrevet 29. oktober 2011 Det man skal huske på er at barnehageplassene mottar store mengder subsidier som en dagmamma ikke gjør , så hva en barnehageplass faktisk koster er i liten grad reflektert i barnehageprisene . Syntes det kommer an på hvor gamle barna er , for barn som feks er under 3 år krever mer enn de som er over , slik at en dagmamma som passer de over 3 år vil kunne passe flere barn og ergo ha muligheten til å ta mindre per barn enn en som passer barn under 3 . Her i distriktet ligger dagmamma prisene fra 5500 og oppover , for fulltidsopphold , men det vil nok gå opp når kontantstøtta endres for de under 18 måneder . Personling mener jeg at pris for de under 3 år burde ligge på 6-7000 og for de på over 3 år kanskje 4-5000 . ps jeg er forresten ikke dagmamma selv og planlegger ikke å bli det .
Rararara Skrevet 31. oktober 2011 #13 Skrevet 31. oktober 2011 Nå har jeg akkurat snakket med en "hvit" dagmamma, og hun tar iallefall 4500 i mnd for tre dager i uka. Vi skal ha fire dager i uka så går ut fra at det da blir 6000 i mnd. Full uke blir 7500 kr. Om vi vil betale timespris blir det 50 kr timen. Jeg skjønner jo at det må være slike priser, men det koster ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå