Gå til innhold

Komma eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler jeg for komma i den første setnigen og ikke i den andre - når setningene faktisk er like?

"Så snudde han på hælen, og marsjerte ut av kjøkkenet."

"Mari tok tegningen og la den i sekken."

Er det fordi snudde/marsjerte har et litt annet forhold enn "tok og la"? Litt tynn forklaring...

Noen innspill?

Grammatisk sett tror jeg setning 2 er riktig. Men er det feil med komma i setning 1?

Videoannonse
Annonse
Gjest finurlig
Skrevet (endret)

Fordi den første setningen består av to leddsetninger, den ene gir ikke mening uten den andre, mens i setning nr 2 er "Mari tok tegningen" en helsetning, og kan fint stå alene også. Derfor er de to setningene ganske forskjellige selv om de ser like ut.

Skjønte du noe av dette? :gjeiper:

Ble litt forvirret selv..

Endret av finurlig
  • Liker 1
Skrevet

Begge eksemplene består av to helsetninger bundet sammen med konjunksjonen og, og burde vel sånn sett bruke samme regler. Komma er imidlertid noe skjønnsbasert, og i dette tilfellet ville jeg vurdert bruken avhengig av hvordan du ønsker at setningen skal bli lest. Putter du inn i en komma legger du samtidig inn en liten pause; er dette ønskelig?

AnonymBruker
Skrevet

Det skal ikke være komma i verken det første eller det andre eksemplet.

Gjest finurlig
Skrevet

Begge eksemplene består av to helsetninger bundet sammen med konjunksjonen og, og burde vel sånn sett bruke samme regler. Komma er imidlertid noe skjønnsbasert, og i dette tilfellet ville jeg vurdert bruken avhengig av hvordan du ønsker at setningen skal bli lest. Putter du inn i en komma legger du samtidig inn en liten pause; er dette ønskelig?

"Så snudde han på hælen" er ikke en helsetning..

Skrevet (endret)

"Så snudde han på hælen" er ikke en helsetning..

Man kan fint starte en setning med en tidsadverbial. Du kan selvsagt argumentere for at "så" nødvendigvis må referere til noe, men det må også "i går" eller "etterpå".

Forøvrig, hvis setningen er uakseptabel (jeg skal gå med på at den er tvilsom semantisk sett, men jeg tror grammatikken går an), vil ikke det påvirke tegnsettingen før neste leddsetning. Det betyr simpelthen at hele greia er gal.

Endret av Okapi
Gjest finurlig
Skrevet

Man kan fint starte en setning med en tidsadverbial. Du kan selvsagt argumentere for at "så" nødvendigvis må referere til noe, men det må også "i går" eller "etterpå".

Forøvrig, hvis setningen er uakseptabel (jeg skal gå med på at den er tvilsom semantisk sett, men jeg tror grammatikken går an), vil ikke det påvirke tegnsettingen før neste leddsetning. Det betyr simpelthen at hele greia er gal.

Du har et poeng. Jeg gir meg :)

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet, er det sånn at man kan droppe komma mellom to helsetninger som er sideordnet ved hjelp av "og" dersom begge setningene er korte. Og det er nok derfor du føler at det skal være komma i setning 1, men ikke i setning 2. Jeg er for øvrig enig med deg i kommabruken her.

Endret av Ludovie
AnonymBruker
Skrevet

:)

Komma er ikke alltid barebare! (Barebare burde imidlertid få plass i norsk ordbok :fnise: )

Takker for innspill. Føler meg i grunnen ganske trygg på egen vurderingsevne - og heldigvis kan ofte kommabruk vurderes.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...