AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Som emnetittelen sier, er det dumt å trene cardio hvis jeg vil opp i vekt? Nå trener jeg styrke 3 - 4 ganger i uken, og cardio på de andre dagene, men jeg vil jo egentlig ikke forbrenne så alt for masse, siden jeg sliter med å gå opp i vekt. Lurer også på om 17 forskjellige styreøvelser er for mye på én økt. Da tar jeg bare hver øvelse en gang med 10 - 15 repetisjoner. Burde jeg gå igjennom programmet flere ganger hver gang jeg trener?
OPIgirl Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Jeg synes det høres ut som veldig mye med 17 forskjellige styrkeøvelser på en økt. Nå er ikke jeg den rette til å uttale meg om styrke siden jeg ikke driver så mye med det selv. Trener du syv dager i uken da? Uansett bør du kutte ned på cardio hvis du vil opp i vekt.Jeg ville også kuttet litt ned på antall treningsdager. Hva slags kosthold har du, og hvor mye spiser du foresten? Dette ble et litt rotete svar, men jeg håper det var til litt hjelp. Det er sikkert noen andre her som kan gi deg et mer utfyllende svar :-)
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #3 Skrevet 27. mars 2012 Jeg synes det høres ut som veldig mye med 17 forskjellige styrkeøvelser på en økt. Nå er ikke jeg den rette til å uttale meg om styrke siden jeg ikke driver så mye med det selv. Trener du syv dager i uken da? Uansett bør du kutte ned på cardio hvis du vil opp i vekt.Jeg ville også kuttet litt ned på antall treningsdager. Hva slags kosthold har du, og hvor mye spiser du foresten? Dette ble et litt rotete svar, men jeg håper det var til litt hjelp. Det er sikkert noen andre her som kan gi deg et mer utfyllende svar :-) Jeg trener ikke så veldig mye cardio, jeg bruker vel kanskje feil ord. Jeg jogger gjerne en 15 - 20 minutter de dagene jeg har såkalt treningsfri, altså de dagene jeg ikke trener styrke. Kostholdet mitt tenker jeg ikke så mye på. Jeg spiser sunt, men jeg tenker ikke så mye over hvor mye jeg spise, siden jeg skal opp i vekt så begrenser jeg ikke inntaket, men spiser når jeg er sulten til jeg er mett. Mye grovt brød, harvegrynsgrøt, lyst kjøtt, fisk og grønnsaker. Angående styrketreningen så lurer jeg på om jeg heller skal dele opp kroppen, slik at jeg trener ett område i hver økt. Men da får jeg igjen problemet med hvor mange øvelser som er "greit". Bah, trening er vanskelig! :gjeiper:
sauen87 Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Jeg syns 17 øvelser med 15 reps høres litt mye ut. Men tar du bare et sett av hver? Ville heller kuttet ned på antall øvelser og tatt 3x15 rep av hver øvelse. Tren de store muskelgruppene, eventuelt del opp treningen over flere økter. Bein en dag, mage/rygg en dag osv. Ville ikke kuttet ut cardio helt ihvertfall, mtp alle helsegevinstene det gir.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Jeg syns 17 øvelser med 15 reps høres litt mye ut. Men tar du bare et sett av hver? Ville heller kuttet ned på antall øvelser og tatt 3x15 rep av hver øvelse. Tren de store muskelgruppene, eventuelt del opp treningen over flere økter. Bein en dag, mage/rygg en dag osv. Ville ikke kuttet ut cardio helt ihvertfall, mtp alle helsegevinstene det gir. Ja, det er kanskje litt mye, men jeg vil gjerne få med alle muskelgruppene, og noen av øvelsene har jeg med bare fordi de er morsomme og litt lette, så jeg har noe å se frem til midt i økten. Hovedsaklig er det vel ben og rumpe jeg har flest øvelser på. Hvis jeg flytter alle de til en egen økt så blir det 8 øvelser for bein og rumpe.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Så lenge du ligger på kalorioverskudd vil du gå opp i vekt, uavhengig av om du trener eller ei. Med andre ord: Tell kalorier. Hvis du sliter med å gå opp i vekt er det fordi du ikke spiser nok mat, og da trenger bedre kontroll over inntaket ditt. Å kun gå etter sultfølelse hjelper lite hvis sultfølelsen din ikke gjør at du spiser nok. Når det gjelder styrketrening bør du gjøre hver øvelse ca 3 ganger, med ca 10 repetisjoner i hver omgang. 17 øvelser er helt unødvendig. Hold deg til de gode, gamle baseøvelsene som knebøy, roing, markløft, benkpress osv, siden disse trener mange muskler samtidig. Så kan du heller evt legge til noen isolasjonsøvelser på problemområdene dine, så disse får kjørt seg litt ekstra. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 At det er unødvendig er greit nok, men er det skadelig på noen måte? :gjeiper: Det er litt begrenset hva slags øvelser jeg kan trene, siden jeg trener hjemme i stuen uten mulighet til å kjøpe utstyr for øyeblikket. Så jeg fokuserer mye på øvelser der jeg bruker min egen kroppsvekt. Av øvelser som ikke går hovedsaklig på ben osv så har jeg Planken Armhevinger Dips Sidetaps Sidehev Rygghev pluss to øvelser med vekter (les: flasker med vann), en for skuldre og en for armer. Men de er kanskje unødvendige sammen med de andre øvelsene ser jeg nå.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Angående kosthold så velger jeg å høre på kroppen min. Jeg merker at jeg har blitt mye mer sulten etter at jeg begynte å trene. Dessuten har ikke problemet mitt ligget i sultfølelse, men heller det at jeg ignorerer sulten fordi jeg "ikke gidder" å spise. Så jeg skal gi det et par måneder med kroppen sitt tempo, pluss litt til, og hvis ikke det fungerer så kan jeg begynne å telle kalorier - TS
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #9 Skrevet 27. mars 2012 At det er unødvendig er greit nok, men er det skadelig på noen måte? :gjeiper: Det er litt begrenset hva slags øvelser jeg kan trene, siden jeg trener hjemme i stuen uten mulighet til å kjøpe utstyr for øyeblikket. Så jeg fokuserer mye på øvelser der jeg bruker min egen kroppsvekt. Av øvelser som ikke går hovedsaklig på ben osv så har jeg Planken Armhevinger Dips Sidetaps Sidehev Rygghev pluss to øvelser med vekter (les: flasker med vann), en for skuldre og en for armer. Men de er kanskje unødvendige sammen med de andre øvelsene ser jeg nå. Ingen av disse er spesielt effektive for ben. Noen av dem går ikke engang på beina i det hele tatt.... Anbefaler deg å skaffe deg skikkelig utstyr og finne et ferdig program du kan følge, sånn at du får gjort ting skikkelig. RYP eller 5x5 er eksempler på ferdige program man kan finne på internett.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Ingen av disse er spesielt effektive for ben. Noen av dem går ikke engang på beina i det hele tatt.... Anbefaler deg å skaffe deg skikkelig utstyr og finne et ferdig program du kan følge, sånn at du får gjort ting skikkelig. RYP eller 5x5 er eksempler på ferdige program man kan finne på internett. Øvelsene jeg listet opp var som sagt de som ikke var tenkt til å trene beina TS
Tullepia Skrevet 27. mars 2012 #11 Skrevet 27. mars 2012 Hvis du skal gå opp i vekt er du nødt til å tenke strategisk når det gjelder treningen og kostholdet. Det er veldig bra at du trener og veldig bra at du ikke gjør mat til et "problem", men har et naturlig forhold til det du spiser. Når det er sagt, kan det hjelpe deg å være litt bevisst på hva du gjør og hva du spiser. Styrketreningen bør trenes i tre sett med 10-12 repetisjoner, og det skal være så tungt at du såvidt klarer å gjennomføre øvelsene skikkelig. Det gjør ingenting å ha 17 øvelser på en dag, men det er bedre å fordele treningen litt. For eksempel kan du fokusere på underkroppen en dag og overkroppen en annen dag. Tren styrke omtrent tre-fire ganger i uka. Tren gjerne kardio - det er sunt for hjertet og lungekapasiteten din. Men det holder å trene en eller to økter i uka, i tillegg til at du bør varme opp før hver styrkeøvelse og at du bør være aktiv i hverdagen. Sørg for å spise godt en liten stund før trening, slik at musklene har nok energi. Spis også straks du er ferdig med treningen - en proteinbar, skyr, yoghurt med müsli, sjokolademelk eller noe annet. Innen det har gått to timer bør du spise et måltid med proteiner, helst en middag med fisk/kylling/kjøtt, men det kan også være lunsj eller et annet måltid så sant det inneholder proteiner (egg, reker, bønner osv er fint). Legg vekt på å spise regelmessig og ofte, unngå alkohol og sukker (dette reserverer du til lørdagen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå