Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Hvordan fungerer det egentlig ved søking av fødeplass?

Kan man søke selv?

Jeg mener å ha lest her at man kan søke selv, og at noen hadde gjort det så tidlig som i uke 5?

Jeg vil gjerne føde på Ullevål eller Riksen - bor ca 30 min unna de begge. Alle kvinnene i slekta har hatt setefødsel/trøblete fødsler. Er det noen av de to sykehusene som er bedre enn det andre mtp det?

Kan man da selv søke når man finner ut at man er gravid, eller må man ta det via legen?

Isåfall blir jo ikke det før senere når man er på første kontroll.

Hvor lang tid tar det før man får beskjed om man får plass eller ei?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle kvinnene i slekta har hatt setefødsel/trøblete fødsler. Er det noen av de to sykehusene som er bedre enn det andre mtp det?

Jeg skjønner at dette ikke nødvendigvis betyr at det samme skjer meg, men vil gjerne ha erfaringer rundt dette uansett :)

TS

Skrevet

Jeg var på første kontroll hos jordmor på fredag, da jeg var 7+6. Jordmor søkte da fødeplass for meg :) Aner ikke om man kan søke selv, men veldig greit at noen gjør det for deg, da ;) Er bare å bestille seg en tidlig time det, og be om at det søkes på første kontroll! Kontrollene er jo uansett gratis :) UL blir bestilt samtidig som man søker om fødeplass.

Vet ikke hvor lang tid det tar før man får beskjed!

AnonymBruker
Skrevet

I teorien kan du søke selv, men legene er ikke spesielt begeistret for dette. De ser helst at det søkes om fødeplass i forbindelse med den første kontrollen, hvor de også sender inn informasjon om eventuelle sykdommer og blodprøveesvar. I ditt tilfelle vil du feks kunne ta opp dette med setefødsler i familien med legen din og så vil vedkommende kunne anbefale deg sykehusplass der eller der.

Det tar rundt to uker å få svar om fødeplass

Jeg søkte, via legen, om plass på Ullevål i uke 14. Null problem.

Skrevet

Jeg søkte via legen til Ullevål i uke 9, null problem. Vet om flere som har sendt e-post til Riksen for og få fødeplass :)

AnonymBruker
Skrevet

Du får legen til å sende søknad om fødeplass.

Siden du ønsker Ullevål etter Riksen bør du gjøre det så fort som mulig, da dette er veldig populære sykehus, og du kan bli avvist ved en sen søknad...

Skrevet

Jeg sendte inn søknad om fødeplass til Riksen selv, og det var ikke noe problem. :)

Det sies vel at man bør ha søkt før uke 8 begge steder for å være sikker på at man får plass, og det er sjelden man man har hatt første kontroll hos legen før dette. Da må man nødvendigvis sende inn papirene selv for å være sikker på at man faktisk får plass.

Skrevet

Jeg søkte Ullevål i uke 10 når jeg var på første kontroll, var ikke noe problem å få plass.

Skrevet

Ullevål tar vel også i mot flere enn Riksen. Jeg søkte selv i uke 5 for å være sikker på å få plass på Riksen. Tok kanskje en uke så fikk jeg bekreftelse i posten.

AnonymBruker
Skrevet

Søkte plass på riksen i uke 5. Sendte mail til sykehuset selv. Riksen har størst ekspertise på det meste. Riksen bør du søke på omtrent ved positiv test :fnise:

Mannen min er lege og det var han som ville at vi skulle velge riksen.

Skrevet

Legen min søkte om fødeplass på Ullevål ved første kontroll. Svar kom i posten ei uke etterpå sammen med innkalling til ordinær UL.

Har aldri hørt om noen som ikke har fått plass på Ullevål, så jeg syns det virker litt unødvendig å søke på egenhånd før første kontroll hos legen.

Skrevet

Det er vanskeligere å få plass på Riksen, så hvis du vil dit ville jeg søkt selv. Ullevål kan vente til første kontroll.

Jeg ville valgt Riksen da.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan søker man?

Er det et eget skjema som fylles ut og sendes til sykehuset?

Hvor finner man evt dette?

Hva er egentlig grunnen til at Riksen blir så fort fullt?

Er de så mye bedre der?

Jeg tenker at Ullevål er fint med tanke på at de har pasienthotell, og det har vel ikke Riksen?

Skrevet (endret)

Hvordan søker man?

Er det et eget skjema som fylles ut og sendes til sykehuset?

Hvor finner man evt dette?

Hva er egentlig grunnen til at Riksen blir så fort fullt?

Er de så mye bedre der?

Jeg tenker at Ullevål er fint med tanke på at de har pasienthotell, og det har vel ikke Riksen?

For å søke på Riksen så må du finne Oslo universitetssykehus sitt fødeskjema som du fyller ut og sender til dem. Riksen tar i mot færre enn Ullevål, og er primært for risikosvangerskap, men de er også regionssykehus for Oslo og tar derfor i mot en andel gravide derfra. Derfor jeg, som ikke har risikosvangerskap, søkte så fort jeg kunne, da jeg vet at der blir det fort fullt.

Ullevål har pasienthotell ja, det har ikke Riksen. Derimot er Riksen et høyspesialisert sykehus, med ekspertise på blant annet svært syke barn.

Edit: Skriveleif

Endret av Nienna83
Skrevet

For å søke på Riksen så må du finne Oslo universitetssykehus sitt fødeskjema som du fyller ut og sender til dem. Riksen tar i mot færre enn Ullevål, og er primært for risikosvangerskap, men de er også regionssykehus for Oslo og tar derfor i mot en andel gravide derfra. Derfor jeg, som ikke har risikosvangerskap, søkte så fort jeg kunne, da jeg vet at der blir det fort fullt.

Ullevål har pasienthotell ja, det har ikke Riksen. Derimot er Riksen et høyspesialisert sykehus, med ekspertise på blant annet svært syke barn.

Edit: Skriveleif

Ettersom det er fritt sykehusvalg i hele landet, så er Riksen pålagt å ta imot alle som har søkt innen "fristen" selv om de ikke bor i Oslo.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg skjønner at dette er en gammel tråd, men jeg begynte nettopp å lese om dette med å søke om fødeplass... Og de plassene jeg har lest gjelder dette Ullevål og Rikshospitalet. Må alle i dette langstrakte land søke om plass? Eller går det automatisk for oss i de mindre byer? :P Bare visste ikke om det var noe eget for akkurat disse to sykehusene eller hva som var greia.. ;)

Skrevet

Jeg skjønner at dette er en gammel tråd, men jeg begynte nettopp å lese om dette med å søke om fødeplass... Og de plassene jeg har lest gjelder dette Ullevål og Rikshospitalet. Må alle i dette langstrakte land søke om plass? Eller går det automatisk for oss i de mindre byer? :P Bare visste ikke om det var noe eget for akkurat disse to sykehusene eller hva som var greia.. ;)

Det er hovedsaklig om man vil føde på Riksen eller Ullevål at man må søke om plass.

Andre steder går det "automatisk", mener å ha hørt at de registerer utifra når man er på ordinær ul, så får de en viss oversikt over hvor mange fødsler de kan regne med.

Jeg har aldri søkt om fødeplass, selv ikke da jeg skulle føde på KK i Bergen.

Anonymous poster hash: f455e...193

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...