AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #1 Skrevet 27. mars 2012 Jeg og kjæresten har veldig lyst til å kjøpe oss bolig til høsten. Han er i full jobb, men jeg skal studere (har deltidsjobb). Hvis vi sikter oss inn på et lån til maks 1 900 000 i lån, og jeg tar 1/3 del av lånet, så må jeg klare å få en lånesum på 650 000. Men jeg har ikke 100 000 oppspart i egenkapital (enda). Men slik jeg har forstått det så skal studielån og stipend bli regnet som inntekt i den perioden jeg studerer (ca 5 år), og det er 85 000 i året. I tillegg har jeg en jobb ved siden av som vil gi iallefall 100 000 i året til. Så la oss si en ca. sum på 185 000. Så hvis vi sier at jeg har garantert 7000 i mnd med stipend og studielån, og har i tillegg en jobb ved siden av som gir 4000-8400 ekstra i måneden. Så har jeg ca 13 000 til rådighet i mnd. Hvis jeg tar opp et lån på 650 000 og skal betale ned over 20 år så blir det 3800 i måneden med 3,80 i rente. Det står også at man må tåle fem prosent rente i tillegg i tilfelle, og da blir det ca 9000 i måneden hvis jeg skulle hatt ni prosent i rente. Noe som også er overkommelig for meg. Men vil det være det for banken? Hvordan funker det hvis jeg har en forelder som medlåntaker? Må jeg likevel ha 100 000 i egenkapital? Kjæresten har spart opp en del i BSU, og han har fast jobb med god lønn, og hvis han tar 2/3 del av lånet så er det et lån som ikke overskrider regelen på 3 ganger din egen inntekt. Men han har et lite billån. Jeg har ikke bil i studietiden så det er ikke en bekymring. Tror dere at det vil være mulig for oss å få et slikt lån når jeg er student? Vi føler at det er på tide å kjøpe bolig, og vi har absolutt ikke lyst til å leie, for da vil det være vanskelig å spare til bolig.
sivjune Skrevet 27. mars 2012 #2 Skrevet 27. mars 2012 Det enkleste er jo å gjøre en avtale med banken og høre med dem om mulighet for lån. Det er uansett veldig greit å ha gjort før man begynner å gå på visninger, slik at man har det avklart til budrunden. Da vi kjøpte leilighet i 2007 telte banken lån/stipend fra lånekassen med som inntekt, men har hørt andre som har fått beskjed om at dette ikke kan telles som inntekt. Vet ikke om det varierer fra bank til bank? Bankene tenker også på fremtidig inntekt - ikke nødvendigvis hvor mye, men om man har gode forutsetninger for jobb etter studier. Det telte positivt for oss at jeg studerte sykepleie, siden det er lett å få jobb etterpå. Dere MÅ heller ikke dele opp lånet mellom dere, dere kan ha et felles lån basert på deres felles inntekt. Da eier dere like mye i boligen, og det er opp til dere hvordan dere ordner innbetaling. Men hvis dere ønsker å dele lånet slik at dere eier andel av boligen basert på hvor mye dere tjener, hørtes det ut som en grei ordning. Bare husk på å gjøre om på fordelingen når du er ferdig med studiene da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå