Chord Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Har lest litt om Tourettes syndrom i det siste, og fått lært litt om det. Men det er en ting jeg ikke forstår om disse plutselige, ukontrollerbare ordene de kommer med. På samtlige videoer jeg har sett på youtube, med personer som lider av dette, så er det enten banning eller andre negative ord. Hvorfor det? Noen som vet? En jeg kjenner kom med en teori om at dette berører en spesiell plass i hjernen som trigger negative ord, men jeg vet ikke helt. Vet du?
Ryvre Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 De jeg har pratet med som lider av dette sier at det ofte er stygge ord fordi det er mindre akseptabelt av samfunnet og defor bare "må" de si dem. Blir litt som å sette seg i et tomt rom med kun en rød knapp, og du får beskjed om å absolutt ikke røre den røde knappen. Da blir jo fristelsen større og mange bare må trykke på knappen
Perelandra Skrevet 26. mars 2012 #3 Skrevet 26. mars 2012 Vokale tics kan forekomme i mange former, ikke bare som stygge ord. Touretteforeningen skriver følgende: Vokale tics: Hvesing, visling, fresing, piping, harking, hosting, snufsing, stamming, brumming, grynting, skriking, korte hyl, gjesping, stamming, gjentagelse av ord eller utrykk med mer. Det er ofte tics med banning som får mest oppmerksomhet, og derfor er det dessverre også dette mange forbinder med diagnosen. Tourettes syndrom en omfattende diagnose, og bare et mindretall har tics med stygge ord. For mer informasjon: Norsk Tourette Forening
Perelandra Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 Jeg legger til et par linker angående dette med upassende tics: Touretteforeningen Tourettes syndrom er en arvelig, nevrobiologisk tilstand som består av gjentatte, ufrivillige bevegelser og ukontrollerbare lyder som kalles tics. Av og til kan de vokale lydene bestå av upassende ord eller setninger. Statped Særlig plagsomme tics Koprofenomener er utbrudd av sexrelaterte, obskøne ord eller bevegelser. Koprolali er repeterende/tvangsmessige/ritualiserte utbrudd av ord som betegner kjønnsorganer, sex, tiss, avføring og rene bannord. Kopropraksi viser seg blant annet som «å vise fingeren», utføre masturberende bevegelser eller andre sexrelaterte bevegelser, for eksempel med hoftepartiet Koprolali og kopropraksi er komplekse tics, og de er de ticsene som personer med Tourettes syndrom frykter aller mest. Symptomene er svært stigmatiserende, svært sosialt upassende og fører til at mange trekker seg unna sosiale sammenkomster og/eller isolerer seg av frykt for negative sosiale reaksjoner, eller fordi de føler at de dummer seg ut. Problemene kan føre til utvikling av angst og fobi, som for eksempel sosial fobi. I mange år trodde man at koprolali og kopropraksi var en nødvendig betingelse for en diagnose. Imidlertid viser undersøkelser at koprofenomener bare forekommer hos vel 10 til 15 prosent av de med Tourettes syndrom. Flertallet vil med andre ord ikke få disse symptomene. Trangen til å utføre tics blir ofte beskrevet som en form spenning som bygger seg opp. Til en viss grad går det an å undertrykke ticsene, men da blir de gjerne verre etterpå. For eksempel kan et barn udertrykke ticsene midlertidig på skolen, men da blir det verre hjemme. Forøvrig er Tourette en nevrobiologisk diagnose, og mange har også ADHD OG tvangslidelser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå