123sport Skrevet 26. mars 2012 #1 Skrevet 26. mars 2012 Hei, jeg er veldig usikker på hvor jeg skal opprette dette emne, men uansett.. Jeg driver med en idrett til daglig- mer konkret 2 timer hver dag. I høst trente jeg kjempemye, men så var jeg ikke flink nok til å trene alternativt og fikk dermed en belastningsskade i ryggen. Denne skaden varte fra juleferien til midten av februar- ish. Trente derfor kun tre-fire ganger i uken, noe som er ganske mye mindre enn det jeg pleide. I begynnelsen slutten av februar ble jeg bra i ryggen, og begynte da å trene to timer om dagen igjen med en gang. I de to siste ukene har jeg fått melkesyre av å gå opp trapper, jeg greier ikke løpe på stedet i mer enn et min i strekk før jeg får melkesyre og blir utslitt i beina, jeg greier ikke sykle opp til treningen(7 min å sykle) uten å ta tre pauser - noe jeg helt fint greide før uten pauser. Blir kjempesliten kun på oppvarming før trening, og da er det snakk om å jogge i 5 min kjemperolig. Jeg vet at alt dette ikke kommer av at jeg er i dårlig form, fordi det er jeg ikke. Er det noen av dere som har hatt det slik eller har erfaringer med dette? Vet dere hva det kommer av? Har dere noen tips? Kan det være fordi jeg plutselig begynte å trene mye etter en litt "roligere" periode(rygg)? Takk for svar!
Gjest *Maja* Skrevet 26. mars 2012 #2 Skrevet 26. mars 2012 Høres ut som at du er overtrent ja. Med så mange måneders pause så er det viktig å starte opp rolig og bygge deg opp igjen. Formen din vil komme relativt rsakt tilbake, men ikke om du starte rett opp med 2 timers økter hver dag. Kutt tilbake på treningen og la kroppen få restituere seg skikkelig mellom hver økt. Presser du for hardt mens du er overtrent så kan du regne med at du brenner deg helt ut og faktisk ikke kan trene på flere uker, opp til måneder! Hva trener du egentlig?
123sport Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. mars 2012 takk for svar! jeg spiller tennis, konkurrerer med turneringer i helgene
Gjest *Maja* Skrevet 27. mars 2012 #4 Skrevet 27. mars 2012 takk for svar! jeg spiller tennis, konkurrerer med turneringer i helgene Tennis er ganske krevende, så tror nok jeg ville startet litt mer forsiktig. Pass på at du spiser nok rett etter en økt også
OPIgirl Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Nei, du er ikke overtrent. Da hadde du vært syk og ligget til sengs. Mange tror at det å være overtrent er det samme som å være utslitt. Det er det altså ikke. Ta deg noen dagers hvilepause nå, og tren deretter forsiktig igjen. Hvid du trener 7 dager i uken, to timer hver gang og aldri hviler, ville hvem som helst blitt utslitt. Trem 5 dager i uken istedet for 7, så skal du se at du kommer deg raskt.
Gjest *Maja* Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 Nei, du er ikke overtrent. Da hadde du vært syk og ligget til sengs. Mange tror at det å være overtrent er det samme som å være utslitt. Det er det altså ikke. Ta deg noen dagers hvilepause nå, og tren deretter forsiktig igjen. Hvid du trener 7 dager i uken, to timer hver gang og aldri hviler, ville hvem som helst blitt utslitt. Trem 5 dager i uken istedet for 7, så skal du se at du kommer deg raskt. Det er forskjellige grader av å være overtrent. Er du sengeliggende har du ikke lyttet til kroppen når de første tegnene til overtrenthet kom. Man våkner ikke bare en dag og er sengeliggende av overtrenthet. 1
123sport Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2012 Det er forskjellige grader av å være overtrent. Er du sengeliggende har du ikke lyttet til kroppen når de første tegnene til overtrenthet kom. Man våkner ikke bare en dag og er sengeliggende av overtrenthet. det er nok sant
Supraspinatus Skrevet 27. mars 2012 #8 Skrevet 27. mars 2012 Nei, du er ikke overtrent. Da hadde du vært syk og ligget til sengs. Mange tror at det å være overtrent er det samme som å være utslitt. Det er det altså ikke. Ta deg noen dagers hvilepause nå, og tren deretter forsiktig igjen. Hvid du trener 7 dager i uken, to timer hver gang og aldri hviler, ville hvem som helst blitt utslitt. Trem 5 dager i uken istedet for 7, så skal du se at du kommer deg raskt. Veldig bastant det der. Det er mange forskjellige grader av overtrening. Du blir ikke nødvendigvis sengeliggende av å være overtrent. Noe av det vanligste man ser er luftveisinfeksjoner, sår som ikke gror (pga redusert immunforsvar), lav syreterskel (som ts), følelse av trøtt og sliten. De mer ekstreme variantene er tretthetsbrudd, alvorlige infeksjoner eller andre skader. Jeg synes absolutt TS bør ta et par dager fri, for så å starte opp igjen med redusert treningsmengde og kjøre en opptrappingsplan. TS bør også tenke litt på hvor hard hver enkel trening er dersom du trener 2 timer hver dag. Høres rimelig seriøst ut, og da regner jeg med at TS er tilknyttet en klubb med trenere som kan sette opp en plan. Det er slett ikke uvanlig å trene hver dag, men man kan ikke trene hardt hver dag.
123sport Skrevet 27. mars 2012 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2012 Veldig bastant det der. Det er mange forskjellige grader av overtrening. Du blir ikke nødvendigvis sengeliggende av å være overtrent. Noe av det vanligste man ser er luftveisinfeksjoner, sår som ikke gror (pga redusert immunforsvar), lav syreterskel (som ts), følelse av trøtt og sliten. De mer ekstreme variantene er tretthetsbrudd, alvorlige infeksjoner eller andre skader. Jeg synes absolutt TS bør ta et par dager fri, for så å starte opp igjen med redusert treningsmengde og kjøre en opptrappingsplan. TS bør også tenke litt på hvor hard hver enkel trening er dersom du trener 2 timer hver dag. Høres rimelig seriøst ut, og da regner jeg med at TS er tilknyttet en klubb med trenere som kan sette opp en plan. Det er slett ikke uvanlig å trene hver dag, men man kan ikke trene hardt hver dag. ok, takk for svar! jeg har faktisk ikke trent siden fredag, men lurer på når jeg kan starte å trene igjen. tror kanskje jeg skal komme meg på en rolig treningstime imorgen, type pilates eller yoga, men vet ikke enda. og ja, jeg spiller for en klubb med trenere. har snakket med dem om det, men de kunne visst ikke så mye om det..
Sykepl.student Skrevet 27. mars 2012 #10 Skrevet 27. mars 2012 Regner med at trenerne setter opp treningsplan for deg, og deltar på treningene? Det innebærer også ansvar for å forhindre overtrening. Dersom dette oppstår, noe det høres ut som i ditt tilfelle, har de ansvar for at du får oppfølging og hjelp. Om de ikke har tilstrekkelig kunnskap selv, må de få inn noen andre som kan hjelpe deg. feks fysioterapeut o.l
OPIgirl Skrevet 28. mars 2012 #11 Skrevet 28. mars 2012 Det er forskjellige grader av å være overtrent. Er du sengeliggende har du ikke lyttet til kroppen når de første tegnene til overtrenthet kom. Man våkner ikke bare en dag og er sengeliggende av overtrenthet. Det sa jeg ikke heller. Men h*n kan selvsagt være i starten av det. Eller rett og slett være utslitt. Derfor er det lurt å ta det med ro en stund. Ikke bastant si at TS er overtrent.
OPIgirl Skrevet 28. mars 2012 #12 Skrevet 28. mars 2012 Veldig bastant det der. Det er mange forskjellige grader av overtrening. Du blir ikke nødvendigvis sengeliggende av å være overtrent. Noe av det vanligste man ser er luftveisinfeksjoner, sår som ikke gror (pga redusert immunforsvar), lav syreterskel (som ts), følelse av trøtt og sliten. De mer ekstreme variantene er tretthetsbrudd, alvorlige infeksjoner eller andre skader. Jeg synes absolutt TS bør ta et par dager fri, for så å starte opp igjen med redusert treningsmengde og kjøre en opptrappingsplan. TS bør også tenke litt på hvor hard hver enkel trening er dersom du trener 2 timer hver dag. Høres rimelig seriøst ut, og da regner jeg med at TS er tilknyttet en klubb med trenere som kan sette opp en plan. Det er slett ikke uvanlig å trene hver dag, men man kan ikke trene hardt hver dag. Enig i det. Det kunne høres bastant ut, men det var ikke meningen. Jeg trener 6 dager i uken og trener 3 dager hardt (ikke 3 dager på rad da),2 dager middels hardt og 1 dag med rolig trening + 1 dags hvile. funker som bare det for meg.
Gjest *Maja* Skrevet 28. mars 2012 #13 Skrevet 28. mars 2012 Enig i det. Det kunne høres bastant ut, men det var ikke meningen. Jeg trener 6 dager i uken og trener 3 dager hardt (ikke 3 dager på rad da),2 dager middels hardt og 1 dag med rolig trening + 1 dags hvile. funker som bare det for meg. Er det bastant å si "Det høres ut som du er overtrent"? Jeg bekrefter muligheten om at TS kan være overtrent. Jeg løper 5 mil i uka og trener yoga/pilates ca. 4 ganger i uka; noen dager opp til 3 timers trening om dagen. Hva har treningsmengden din/min med saken å gjøre?
Supraspinatus Skrevet 29. mars 2012 #14 Skrevet 29. mars 2012 Er det bastant å si "Det høres ut som du er overtrent"? Jeg bekrefter muligheten om at TS kan være overtrent. Jeg løper 5 mil i uka og trener yoga/pilates ca. 4 ganger i uka; noen dager opp til 3 timers trening om dagen. Hva har treningsmengden din/min med saken å gjøre? Jeg synes ikke ditt innlegg virker bastant på noen måte. Treningsmengde er selvsagt individuelt og man må kun se det i sammenheng med sin egen tidligere trening. Jeg kan lett øke mengden sykkeltrening fra 5 til 10 timer i uken uten at jeg blir overtrent, men dersom jeg trener 5t i stedetfor 4t crossfit er det en sjanse for at jeg blir. Det er ikke relevant for TS. I tillegg må man se på intensiteten på den enkelte treningen. Siden TS ikke hadde trenere som hjalp til med å periodisere bør h*n tenke over dette selv. Prinsippet "Hard, lett, medium" er veldig universalt overførbart mellom idretter. Forslag til tennis (jeg er ingen tennistrener så dette må du ta med en klype salt): Hard: Styrke i bein/overkropp, intervalltrening kondisjon. Lett: Teknikk, bevegelighet og taktikk Medium: Kamptrening, styrke i overkropp
Gjest *Maja* Skrevet 29. mars 2012 #15 Skrevet 29. mars 2012 Det sa jeg ikke heller. Men h*n kan selvsagt være i starten av det. Eller rett og slett være utslitt. Derfor er det lurt å ta det med ro en stund. Ikke bastant si at TS er overtrent. Er det bastant å si "Det høres ut som du er overtrent"? Jeg bekrefter muligheten om at TS kan være overtrent. Jeg løper 5 mil i uka og trener yoga/pilates ca. 4 ganger i uka; noen dager opp til 3 timers trening om dagen. Hva har treningsmengden din/min med saken å gjøre? Haha! Så jeg hadde quotet feil innlegg på forrige posten min
123sport Skrevet 29. mars 2012 Forfatter #16 Skrevet 29. mars 2012 igjen, tusen takk for svar det er veldig nyttig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå